Het opmerkelijke pr-debuut van NDC topman Geert-Jan van der Snoek.





In medialand doen diverse kranten het erg goed. Dagblad Trouw bijvoorbeeld, werd deze maand verkozen tot beste dagblad in Europa en ziet zijn lezerskring gestaag groeien. De bijlages van Trouw 'De Verdieping' ( http://www.trouw.nl/  ) en 'De Tijd' zijn elke week opnieuw cadeautjes. Ook de Volkskrant en het Financiële Dagblad blijven het fantastisch doen en houden zich niet zozeer met het gekrakeel rond nieuwe media en het veranderende medialandschap bezig, maar vooral met het maken van een écht goede krant.



Je merkt, voelt, ziet en ruikt bij al deze kranten dat er mensen mee bezig zijn met liefde voor het kranten-en uitgevers vak. Mensen die een beetje naar inkt ruiken en weten van typografie, de Zwitserse School, minitieuze uitspatiëringen en bijna designy vormtaal. De opmaak van Trouw en Volkskrant verraad elke morgen opnieuw dat het weer laat was op de lay-out afdeling. De liefde en passie om elke dag opnieuw een product te maken waar de lezer blij mee is, spat er van af. De journalistieke inhoudelijkheid staat (bijna) altijd op een aangenaam hoog peil. Het doet je bijna denken aan de hoofdredacteuren uit de fifties, die steevast vlinderstrikjes droegen als blijk van hun aristocratie, getransformeerd naar hippe mannen en vrouwen van nu.
Wie weekenden doorbrengt met de bijlages van de drie kranten vergeet bijna hoe koud het buiten is.


Visitekaartje


Afgelopen week gaf Geert-Jan van der Snoek, de nieuwe topman van de NDC zijn visitekaartje af middels een paginagroot interview in het Dagblad van het Noorden. Hij heeft als marinier – ' helder blauwe ogen, getraind lijf' – schrijft Irene Overduin bijna adorerend op – gevochten in de Golf-oorlog en Joegoslavië, was consultant bij KPMG en saneerde bij Getronics en Pinkroccade via honderden ontslagen.
Geert-Jan pakte meteen uit en riep behalve dat er 'elan moet komen bij NDC' vervolgens dat hij 'de onderneming de afgelopen weken heeft leren kennen als een wat slonzige organisatie' die hij 'wil ombouwen tot een vitaal bedrijf dat soepel inspeelt op nieuwe ontwikkelingen'.

Arme abonnees!  Die hebben de afgelopen jaren dus dagelijks de resultante van een 'slonzig bedrijf' onder ogen gehad. Het is ook een fijn compliment naar je nieuwe collega's waarvan het overgrote deel de afgelopen decennia hun stinkende best heeft gedaan onder een inderdaad best wel zwalkend management. Zonder elan dus, blijkt. Ook rept hij over 'vaste dienstverbanden en roestige ict, brengen wat de mensen nog niet weten (!), overheden controleren, ergens de vinger achter krijgen, doorzetten'.
Vervolgens vindt Geert-Jan dat de regionale verschillen niet overdreven moeten worden'.
Dat is bijzonder interessant, gezien de meest recente sociaal-demografische onderzoeken en trendvoorspellingen over authenticiteit en oorsprong.
Geert-Jan verklapt ons aan het eind dat 'de nieuwe aandeelhouders actief bij het bedrijf betrokken zullen worden, dat het NDC een familiebedrijf is en dat daar een zichtbare inbreng van de eigenaren bij hoort'. Van der Snoek laat in het midden wat hij daar precies mee bedoelt; een kritische lezer zal zich meteen afvragen of de redactionale onafhankelijkheid nog gewaarborgd zal zijn. Mannen in grijze pakken, controlerend speurend op gangen en redactievloeren?
Al met al een opmerkelijk PR-debuut van Geert-Jan van der Snoek.

Natuurlijk moet de NDC zich opnieuw uit- en terugvinden in een veranderende tijd. Natuurlijk moet je kijken naar lean en mean dienstverbanden. Maar juist nú overleef je alleen met passie en liefde voor het vak en niet door spierballentaal over marine-heroiëk in de Golfoorlog. Juist nu win je alleen door met compassie, kennis en kunde een uitmuntend product te maken.



De NDC had met een aantal radiozenders en een TV-licentie goud in handen, maar door het ontbreken van passie en liefde voor radio en TV ging het ook daar mis. Voorbeelden hoe het wel kan zie je vlak over de grens in Bremen ( http://www.radiobremen.de/ waar hippe en frisse radiostations hun krantenbroeders fier ondersteunen en aanvullen. Ook werden ideeën van merk- en marketing-specialisten om in het grootste, meest kansrijke en prestigieuze afzetgebied, de stad Groningen, een eigentijdse en opiniërende grachtengordelkrant te maken minzaam terzijde geschoven. Een mooi speerpunt en belangrijk bruggenhoofd als brand-extension. Over visitekaartjes gesproken. In plaats daarvan werd onder de naam Lezersservice een internetwinkel, een adept van Bol.Com gestart om de financiële gaten te dekken.

De krant blijft. Kranten blijven.
Het Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant – een sterker merk overigens – moeten natuurlijk ook blijven.
Ze kúnnen ook gemakkelijk blijven.
Gemakkelijk, omdat de blauwdruk voor succes elke dag, elk weekend wordt aangereikt door diverse grote landelijke broers. Die blauwdruk is gebaseerd op liefde, passie en bevlogenheid voor het vak. Op voelbaar respect voor bevlogen collega's. En niet op staalblauwe ogen en spierballentaal.


Reacties