BREAKING: HOLLAND WEBWEEK IN GRONINGEN!


prikkelend design in retrogebouwen
De Dutch Designweek in Eindhoven groeit zo langzamerhand uit tot een internationaal marketingvehicle voor tout Nederland.
Ooit bedoeld als een afstudeertentoostelling van de Academie voor Industriële Vormgeving – met de mooier te maken citroenpersen en broodroosters van Philips als bakermat – haakten steeds meer designers, fabrikanten, organisaties, producenten en prosumenten aan. En natuurlijk horen daar vervolgens dan de onderscheidingen en prijzen bij, tot aan de Award van 'de beste opdrachtgever' (Heijmans) toe. 
prijswinnend: stoeltje gemaakt met afgekeurde dakpannen
Daan Roosengaarde, farout de beste zomergast dit jaar, had er zijn eigen paviljoen en Piet Hein Eek zat op de drukbezochte Strijp lachend om de hoek. TV zenders struikelden over elkaar heen om deze maand over inzenders, uitvindingen en nieuwe innovaties te berichten, van DWDD tot P&W, van NOS Journaal tot zelfs RTL4 die over het 2,5 D printgenot van Océ berichtte. Eindhoven was trending topic deluxe, bijna drie weken lang nota bene.
Er waren pop-up restaurants in naakte fabriekshallen waar koks van naam en faam kookten en designers (!) zich niet te artistiek voelden om jouw prachtige gerechten te serveren met een gemeende glimlach. Enjoy!

pop-up restaurants: topgerechten in fabriekshallen

Je kon op 88 verschillende designlocaties verspreid over de stad je hart op halen en iedereen liep geinspireerd, bijna opgetogen over zoveel zichtbare scheppingsdrang langs de overigens lelijke Eindhovense straten. Want het is natuurlijk jammer dat zooo-een-mooi designspectakel zich afspeelt in de verder lelijkste stad van ons land.

Nee dan Groningen!
We hebben om te beginnen een prachtige stad met tal van design-statements, van Mendini tot Starck, van Forum tot Coop Himmelblau.
Graduation: expositie afgestudeerden

Maar wij in Groningen doen natuurlijk géén designweek.
Wij doen de Holland WebWeek. Logisch met 50 heel sucecsvolle online bedrijven in Stad en Ommeland. Noordelijke ICT bedrijven vinden bijna dagelijks iets belangwekkends uit, tal van bekende internet ondernemers komen uit Groningen, van de bekendste en grootste banensite (Jobbird) tot het prijswinnende Peperzaken, van hotelsites tot Ben Woldring, Relatieplanet, Pocketdeals, de nieuwe augented reality app PRIMM, succesvolle producten van Buyways tot en met innovaties uit de Mediacentrale, Puddingfabriek en Het Paleis, waar onder andere de 3-D printunit van Fablab zit. En dan het Ebbingekwartier nog! Wie wel eens een bijeenkomst van de (zeer collegiale) internetondernemers bezoekt, valt stijl achterover van verbazing over zoveel online creativiteit en succesvolle, vaak ook internationale initiatieven.


Rijp dus voor een Holland WebWeek. (Nee, geen Groningen Webweek, want Friesland en Drenthe mogen ook meedoen)
Een week lang genieten op tal van locaties aaneengesmeed door de Groninger Horeca. Het Groninger Museum doet natuurlijk ook mee met een web-based experience en je kunt die week fantastische dingen scoren bij de Groninger middenstand via een speciale app. Natuurlijk is er in de City of Talent een speciale Kennisroute-app, die je langs de multimediale/ICT opleidingen van Noorderpoort, Alfa, Hanzehogeschool en RUG leidt.
Het leuke is: het kost allemaal geen geld, dit. Alleen wat vlaggen en wimpels. Doen ze in Eindhoven ook. De rest doen 'we' zelf.
Zoals het hoort in dit tijdperk.
Vrij naar een bekend voetbalfenomeen; je moet het snappen om het te begrijpen.
Wie staat op?

Wie staat op? Creatie van studenten...



Reacties