Wat de Korenbeurs met Blauwe Stad te maken heeft.

een van de mooiste gebouwen van de Stad herbergt...supermarkt

Vier jaar geleden zat er een gemeleerd groepje strategen en creatieven in de Communication Kitchen van het marketingbureau La Compagnie. De geboren strateeg Loek Hogenhout, nu de grote baas van Marketing Friesland, Dr. Gerard van Keeken, promovendus in de gebiedsmarketing, Mark Wiers, tekstschrijver en radioman RTV-Noord, aangevuld met de aanjager van het bureau.
Ze zaten op een historische plek, want de Communication Kitchen zit in het voormalige pakhuis van P.K. Woldijk, een graancommissionair die via de Westerhaven – waar de schepen hun ladingen losten voor de Korenbeurs – eeuwenlang verbonden was met de Graanrepubliek.
Westerkade, 1929, vooral graanhaven...

Het groepje zat niet zomaar in die Kitchen. Ze waren door provincie Groningen en betrokkenen gevraagd diep na te denken over de toekomst van Blauwe Stad, omdat de ontwikkeling en bloei van het gebied al jaren stokte.
Diep nagedacht werd er. En onderzocht. In het land gekeken. Over de grens gekeken zelfs, want ze haalden er het marketingbureau Stock2 uit Oldenburg erbij, om de kansen voor het gebied voor de nabije Duitse recreatiemarkt te onderzoeken.
Hoewel het nijvere groepje na de presentatie van hun adviesrapport in de Blauwe Stad taal noch teken meer van de opdrachtgevers hoorde, is het na vier jaar goed te horen dat er toch wat van is blijven hangen.
Het moet ánders. Naast ruimte voor huizen als kastelen, ook ruimte voor andere woningtypes, zelfs ruimte voor huurwoningen van duizend euro. Recreatie is key. Gedeputeerde Staghouwer brak eindelijk de ban. 
de toekomst ligt in het verleden...

Het rapport van het nijverige groepje is vast kwijtgeraakt. Want in het boekwerkje stonden nog veel meer adviezen waar lang over was nagedacht.
'Terug naar je roots' heette het. Er stond in dat je de Blauwe Stad met respect 'conceptueel moet vermarkten'. In mormel mensentaal: linken aan de historische Graanrepubliek (lees dat boek!). Maar met een eigentijdse twist. Met thematische gebouwen, bootjes, winkeltjes, kades en themas die recht doen aan dat fantastische culturele erfgoed. Maak het gebied hip en eigentijds, in plaats van pompeus en welgesteld.

Inderdaad: hou op met het uitsluitend bouwen van huizen-als-kastelen, maar leg linken met de creatieve industrie in Groningen. Met de Academie voor Bouwkunst. Raadpleeg als supervisors en aanjagers onze eigen, Groninger architecten-toppers als Juriën van der Meer, Team4, Skets en andere designers van eigen bodem. Niks architecten uit London of Tokio. Zet jonge mensen  uit de regio aan het denken. Laat starters op[ de woningmarkt goedkope casco's kopen die je zelf kunt afbouwen. Stimuleer 'anders wonen' bij die jonge mensen. Inspireer ze! Maak ruimte voor een living lab op het gebied van klimaat neutraal wonen. Haal de Eco stimuleringsfondsen van onder andere de Rabo-bank daarmee binnen. Leg verbindingen met Zernike Campus en andere innovatie-instituten. 


Kijk naar Almere, waar ze een kansloos gebied hebben omgetoverd in een inspirerende woonwijk, waar Jappanners naar komen kijken. Praat alsjeblieft verder met fabrikanten van electrische fluisterboten, die veel meer kunnen en willen bijdragen aan de ontwikkeling van het gebied. Herstel de historische graantransportroute over water naar Groningen. Zet Albert Heijn direct en onmiddellijk uit de Korenbeurs in Groningen (schande!) en maak daar een geweldig promogebouw voor alles wat met de historie van de Graanrepubliek te maken heeft en het geweldige symbool en uithangbord dat de Blauwe Stad daarvan nu kan zijn. Onze oosterburen smullen van historie en vinden water prachtig.
Doe aan storytelling, wees slim!
Zwarte Hond, Team4, Skets, inspirators en mentors...

Het groepje dronk afgelopen week nog even een borrel.
In het oude graanpakhuis van P.K. Wolddijk. Vlak bij de Korenbeurs.
Ze waren het eens. De toekomst ligt in je verleden.
Voor het grijpen.
Weg met Albert Heijn uit de Korenbeurs!







Reacties