In het dagblad Trouw – dat zich niet
voor niets 'misschien wel de beste krant van Nederland' noemt –
stond gister een artikel over de zorgwekkende situatie bij het
aloude warenhuis V&D. Het bedrijf maakt al jaren
miljoenenverliezen en de kurk die het concern nog een beetje overeind
helpt is de La Place formule. In het artikel geven diverse prominente
experts, waaronder de Groninger docent Frank Quiz - verbonden aan de RUG leerstoel
retailmarketing - hun mening over het bedrijf, dat volgend
jaar ook het distributiecentrum in ons eigen Aduard gaat sluiten.
Kitty Koelemeijer, hoogleraar retail Nijenrode stelt simpelweg:
'maar...hoeveel mensen gaan na een La Place bezoek de roltrappen weer af en
verlaten V&D zonder te letten op al die aantrekkelijk uitgestalde
artikelen langs de terugroutes?'
Ook voorspellen mensen die het weten
kunnen een nog verder teruglopend bezoek aan winkels, stadscentra en openbare ruimtes die niet 'spannend' zijn. Er zijn nauwelijks
nog private commerciële ondernemingen en nieuwe investeerders te
vinden die op dit moment – zonder briljant nieuw idee- in een
ongewis 'stenen avontuur' stappen.
Ik moest bij het lezen van dit artikel aan de zoektocht
van het Groninger Forum denken. Al jaren zoekt men naar een
aantrekkelijke en zinvolle invulling voor dit spraakmakende gebouw. Allerlei scenario's - al of niet met spraakmakende horeca en meer-dan-wel-minder aandacht voor de Groninger cultuur -passeren de revue. Ik moest tegelijkertijd aan een gesprek met Nike-baas Cees van
Nieuwenhuizen denken die me, toen ik namens concurrent Lotto in een
forum over marketing zat, vertelde hoe Nike uit de crisis kwam die
het bedrijf in de jaren 80 geselde.
Ja echt, u gelooft het niet, maar
ook Nike kende een crisis. Maar wat dééd Phil Night, de opperbaas van Nike? Hij nodigde de beste creatieve talenten uit de hele wereld uit om op Nike's kosten naar een exotische
plek op aarde te komen een stopte het gezelschap vol met opdrachten
in een zgn 'Rubber Room'. Rubber Rooms was de naam voor inspirerende
ruimtes, vaak met uitzicht op zee, die niet verlaten mochten worden
vóórdat er vernieuwende, briljante en uitvoerbare ideeën
uitkwamen. Dát was de deal; een gratis verblijf op Mauritius,
St.Bart of Eilad; prima en fijn, maar je mocht niet weg zonder een
(werkbare) creatieve duit in het zakje te doen. De 'rubber room' werd
een begrip in marketing- en innovatieland en vaak aangehaald op
colleges over innovatie en crisismanagement over de hele wereld. De
huidige marktpositie van Nike is genoegzaam bekend.
Groningen heeft ook veel creatief en
scheppend talent; volgens de laatste schattingen werken er rond de
Martinistad bijna 10.000 mensen in deze sector, inclusief de onliners
en creatieve ict start-ups. Gezamenlijk ontwikkelen al die mensen een
niet te onderschatten power en ideeënrijkdom. Groningen is na
Amsterdam dé gekende creatieve en webstad van ons land. Groningen
afficheert zich dus terecht met de slogan City of Talent. Wie dat
talent mobiliseert, kanaliseert, destilleert en in een
(samen)werkbare vorm giet, krijgt niet alleen oplossingen voor het
Forum, maar ook veel breder – voor nieuwe, ongedachte economische
impulsen voor ons landsdeel. Het hoeft allemaal niet in een exotisch
oord. Laten we wél gewoon nuchter Gronings blijven. Ergens op het
Hoge Land of Schiermonnikoog zal toch wel een Rubber Room te vinden
zijn?
Reacties
Een reactie posten