Het Groninger Forum en het idee van de Amerikaan Phil Night.



In het dagblad Trouw – dat zich niet voor niets 'misschien wel de beste krant van Nederland' noemt – stond gister een artikel over de zorgwekkende situatie bij het aloude warenhuis V&D. Het bedrijf maakt al jaren miljoenenverliezen en de kurk die het concern nog een beetje overeind helpt is de La Place formule. In het artikel geven diverse prominente experts, waaronder de Groninger docent Frank Quiz -  verbonden aan de  RUG leerstoel retailmarketing  -  hun mening over het bedrijf, dat volgend jaar ook het distributiecentrum in ons eigen Aduard gaat sluiten. Kitty Koelemeijer, hoogleraar retail Nijenrode stelt simpelweg: 'maar...hoeveel mensen gaan na een La Place bezoek de roltrappen weer af en verlaten V&D zonder te letten op al die aantrekkelijk uitgestalde artikelen langs de terugroutes?'



Ook voorspellen mensen die het weten kunnen een nog verder teruglopend bezoek aan winkels, stadscentra en openbare ruimtes die niet 'spannend' zijn.  Er zijn nauwelijks nog private commerciële ondernemingen en nieuwe investeerders te vinden die op dit moment – zonder briljant nieuw idee- in een ongewis 'stenen avontuur' stappen.

Ik moest bij het lezen van dit artikel aan de zoektocht van het Groninger Forum denken. Al jaren zoekt men naar een aantrekkelijke en zinvolle invulling voor dit spraakmakende gebouw. Allerlei scenario's - al of niet met spraakmakende horeca en meer-dan-wel-minder aandacht voor de Groninger cultuur -passeren de revue. Ik moest tegelijkertijd aan een gesprek met Nike-baas Cees van Nieuwenhuizen denken die me, toen ik namens concurrent Lotto in een forum over marketing zat, vertelde hoe Nike uit de crisis kwam die het bedrijf in de jaren 80 geselde. 

Ja echt, u gelooft het niet, maar ook Nike kende een crisis. Maar wat dééd Phil Night, de opperbaas van Nike? Hij nodigde de beste creatieve talenten uit de hele wereld uit om op Nike's kosten naar een exotische plek op aarde te komen een stopte het gezelschap vol met opdrachten in een zgn 'Rubber Room'. Rubber Rooms was de naam voor inspirerende ruimtes, vaak met uitzicht op zee, die niet verlaten mochten worden vóórdat er vernieuwende, briljante en uitvoerbare ideeën uitkwamen. Dát was de deal; een gratis verblijf op Mauritius, St.Bart of Eilad; prima en fijn, maar je mocht niet weg zonder een (werkbare) creatieve duit in het zakje te doen. De 'rubber room' werd een begrip in marketing- en innovatieland en vaak aangehaald op colleges over innovatie en crisismanagement over de hele wereld. De huidige marktpositie van Nike is genoegzaam bekend.



Groningen heeft ook veel creatief en scheppend talent; volgens de laatste schattingen werken er rond de Martinistad bijna 10.000 mensen in deze sector, inclusief de onliners en creatieve ict start-ups. Gezamenlijk ontwikkelen al die mensen een niet te onderschatten power en ideeënrijkdom. Groningen is na Amsterdam dé gekende creatieve en webstad van ons land. Groningen afficheert zich dus terecht met de slogan City of Talent. Wie dat talent mobiliseert, kanaliseert, destilleert en in een (samen)werkbare vorm giet, krijgt niet alleen oplossingen voor het Forum, maar ook veel breder – voor nieuwe, ongedachte economische impulsen voor ons landsdeel. Het hoeft allemaal niet in een exotisch oord. Laten we wél gewoon nuchter Gronings blijven. Ergens op het Hoge Land of Schiermonnikoog zal toch wel een Rubber Room te vinden zijn?


Reacties