Waarom Gijs Lensink het niet wint van Bert Visscher



prachtige en frisse radio en televisie

Wat een reuring!


Deze week was - en is- er nog steeds volop reuring rondom onze nationale noordelijke zender RTV Noord. Het begon allemaal met Bert Visscher die als gasthoofdredacteur van het Dagblad van het Noorden zich vorige week zaterdag openlijk dingen afvroeg: 'Ik weet waarover ik praat, ik heb genoeg bij omroepen rondgelopen en programma's gemaakt. Maar ik ben er van overtuigd dat je met veel minder mensen betere programma' s kunt maken'.

Bert: ' Ik vond dat dit een keer gezegd moet worden'

Bert Visscher zag het niet zozeer als een aanval, maar plaatste kennelijk wel een voltreffer, want vervolgens beheerste dit thema de gehele week, tot aan gister op de Langeleegte aan toe, de gesprekken van reclame-, marketing-, mediamensen en journalisten.
Bert is duidelijk: 'Met meer dan honderd medewerkers en een zwaar gesubsidieerd budget van ruim 10 miljoen euro, is een half uur televisie en twaalf uur radio met presentatie, toch wel erg mager'.
En : 'We hebben het er vaak over gehad, onderling, met kennissen, met professionals die te maken hebben of hebben gehad met RTV Noord en mensen die ook ervaring hebben of hebben gehad met andere omroepen. Vaak kwamen we erop uit dat dit een keer moest worden gezegd. Iedereen had zo zijn reden om dat niet te doen. Ik vond dat dit een keer moest gebeuren. Simpelweg omdat het allemaal nogal scheef lijkt te zitten in een tijd van bezuinigingen'.
Gijs Lensink reageerde meteen

Gijs Lensink, die volgens ingewijden de medewerkers van RTV Noord al voortijdig per mail had gewaarschuwd voor Bert's kritische artikel, sloeg maandag meteen terug in de rubriek ' Meningen' van dezelfde krant en zette Bert op z'n plek. 'De rol van een caberatier is het publiek vermaken en soms op het verkeerde been zetten. Als eenzelfde caberatier dat doet in een serieuze krant ten overstaan van vele lezers, wordt dat een ongemakkelijke rol'. Vervolgens wijst Gijs Bert op diverse onfeitelijkheden en wordt beklemtoond dat RTV de best beluisterde omroep is van het land en dat de halfuurprogrammering 10% meer kijkers trekt.
De wel erg defensieve reactie van Gijs was - zoals dat was te verwachten - juist olie op het vuur. Je wint het natuurlijk nooit van Bert Visscher, wáár je het ook over hebt, dat maakt niet uit, je wint het gewoon weg niet. Bert is namelijk van het publiek. Bert is Groninger pur sang. En heeft sjoege van wat het publiek wil horen, ook dat nog.
Dus Gijs' reactie werkte averechts.
Lejo Siepe....'waar zit die kijker dan ?'

Wel mooi is dat RTV Noord de nogal heftige (en merendeel negatieve) reacties op de actie van Gijs openlijk op haar site plaatst. Maar ook andere internetfora geven blijk van de reuring. De offline koek is ook nog lang niet op, zo blijkt.
Want vrijdag j.l. kreeg programmamaker Lejo Siepel van Beeldlijn bijna een volle pagina ruimte van het Dagblad om openlijk vraagtekens bij de bereik-, kijk- en luistercijfers van RTV Noord te plaatsen. Eén op de vijf mensen in Groningen (85.000 van de 500.000) gemiddeld kijkt naar de zender. De gemiddelde leeftijd zit tussen de 45 en 55 jaar zegt Gijs, onderzoeken echter geven 54,5 aan. Lejo Siepel stelt vervolgens het programmeringsbeleid aan de kaak, waarin geen ruimte meer is voor culturele verdieping en langere documentaires of aandacht voor kunstzinnige zaken. RTV Noord, zo zegt Lejo 'ontwikkelt zich tot een provinciale campingzender'.
Bert Visscher zegt het wat minder bot: 'Met 5 miljoen minder en vijfig medewerkers zou je prachtige en frisse radio en televisie kunnen maken'.
waar het begrip ' campingzender' vandaan komt...

Uit ervaring weet ik dat er bij RTVNoord niet echt op het 'aanreiken' van nieuwe en andere formats (en voorbeelden van inspirerende lokale zenders) wordt gewacht. De redactiestaf heeft een zeer grote vinger in de pap en vernieuwing - zo zegt men in de wandelgangen - is daar geen thema waar men het dagelijks over heeft.
Ondertussen hebben programma's als 'Altijd wat anders' een hardverscheurend stigmatiserend effect op de brandposition- in goed Nederlands 'zenderbeleving' van de omroep. Ook is de muzikale programmering afgestemd op, inderdaad, de gemiddelde leeftijd van 54 jaar. Goed of fout, het is in elk geval niet vernieuwend.

Mediaplanners piekeren zich suf over de aangereikte kijk- en luisteraarsprofielen en zijn nog steeds benieuwd wie je nu wanneer over wat moet aan kunt spreken op de zender.
Bert Visscher en Lejo vergeten overigens gemakshalve wel de 'sterke producten' van RTV Noord; de zaterdag - en zondagochtenden met radioformats als Toeters & Bellen, Harde Schijf en Sport aan tafel. En natuurlijk de rol als rampenzender als er dijken door gaan breken en er eindelijk weer eens een sneeuwstorm komt.
Cijfermatig liggen radiozenders als 538 en 3FM mijlenver op voorsprong, met luisterdichtheidpercentages als 12.0 en 10.1 procent tegen (de niet geautoriseerde) maar wel keurige 7 á 8 % van Radio Noord.
Ook is het aantal (extra) luisteraars in de ochtendspits niet te onderschatten, ook al wordt het belangrijkste nieuws inmiddels meer en meer gebracht en bekeken door 'news on demand vehikels' als de eigen RTVNoord (digitale) nieuwsbrief en de Groninger Internet Courant.
site en nieuwsbrief ' on demand'

Kijk over je grenzen!


Wie zich verdiept in de situatie vlak over de grens, raakt overtuigd dat het wel tijd wordt dat RTV Noord zich opnieuw gaat uitvinden, in plaats van zich zo defensief in een gesloten bastion op te stellen.
Bremen is namelijk al langere tijd tijd het creatieve schoolvoorbeeld hoe het óók kan als regiozender. Natuurlijk, er wonen daar meer mensen, er zal meer geld omgaan, maar middels verschillende doelgroepzenders breng de lokale zender voor een ieder wat wils, tot en met een hippe muziekzender (Bremen Vier) voor jonge mensen aan toe. Snuffel maar eens rond daar : http://www.radiobremen.de/
in elk geval ' fris en prachtig...'

De programmering (waar alles mee begint) uitstraling, branding van de zender is geweldig eigentijds, de impact eveneens. En dat heeft, daar heeft Bert absoluut een punt, niks met budgetten, maar alles met creativiteit en mindset te maken.
Ook stelt de zender zich erg open op; misschien is dat wel de reden dat de zender 'zo dichtbij' de kijkers en luisteraars zit. En niet worden geregeerd door - wat de vaste bellers in Henk Binnendijks programma 'Altijd wat anders' vrijwel dagelijks door de ether roepen - 'deur dei hege heren in Den Hoag'
Goeie doelgroepen-splitsing..goeie marketing Nachbarn!
RTV Noord zou zich opnieuw uit moeten (kunnen) vinden.
Je zou bijna zeggen: now is thé moment; huur de Schouwburg af!
Roep alle reclame, marketing, mediamensen, adverteerders en delegaties van doelgroepers bijelkaar. Stel je op als lui-ste-raar. Luister naar je markt en vooral boor nieuwe, lucratieve markten (= doelgroepen!) aan.
Want wat ze in Bremen kunnen, kunnen wij ook. 
Minder geld?
Gijs, bel Bert Visscher!



Reacties