De verbijstering van Mannus van der Laan: Marketing Groningen werkt tóch!




Mannus van der Laan heeft er jaren aan getwijfeld, zo bekent hij tussen de regels door in zijn paginagrote boekbeschrijving “Er gaat niets boven Citymarketing” in het Dagblad van het Noorden afgelopen zaterdag. Nachten en nachten woelde Mannus in zijn bedje en zocht naar bewijslast; marketing, sowieso al een veel te snel woord, dat is toch het verkopen van gebakken lucht? En marketing voor Groningen; dat kàn toch helemaal niet werken, het kan toch niet bestaan dat zoiets enig effect heeft?
Tot de blijde dag dat Mannus het boek van Gert-Jan Hospers mocht inkijken, dat net voor Sinterklaas verschijnt. Mannus moet van verbazing van zijn stoel zijn getuimeld; het boek van Gert-Jan Hospers is namelijk één lange beargumenteerde lofzang op Marketing Groningen.
Na het lezen van zoveel goed nieuws over de resultaten komt het hoge woord er uiteindelijk uit: Marketing Groningen werkt tóch. Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan Mannus!

De werkwijze om de mooie dingen, die zo eigen zijn aan een stad of streek uit te vergroten, alle spaarpotjes van stakeholders op èèn hoop te legen en vervolgens op een consistente en creatieve manier uit te dragen is natuurlijk een al veel langer beproefde succesformule. Voorlopers op het gebied van citymarketing waren Londen, waar alleen al het logo van de Metro een ijzersterk en alleszeggend merk is geworden en New York, dat z'n Big Apple symbool tot mascotte verhief. Met enig verdiepend huiswerk was Mannus ook op Liverpool gestuit, dat de de Beatles inclusief het begrip Merseybeat slim gebruikte om de verpauperde havenstad   te helpen upgraden. Ook had Mannus zonder al te veel moeite kunnen ontdekken dat het ingeslapen East Englia via mooie product/marktcombinaties helemaal in is bij zowel toeristen als investeerders.

Eerste schets London Metro 1918...
Helemáál hoteldebotel zou Mannus geweest zijn als hij het veel recentere verhaal van Marketing Ruhrgebiet zou hebben gegoogeld. Want wat de mensen daar met hun lege mijngebouwen, grote ketelhuizen, bergen mijnafval hebben gedaan is domweg wonderbaarlijk. Een fietstour door de grootste smeerboel van de vorige eeuw is nu de meest inspirerende tocht die je kunt maken. Als je gevoelig bent voor architectuur, cultuur, creativiteit en vertrouwen hebt in het scheppende van de mens tenminste ( http://www.placemarketing.nl/citymarketing/regiomarketing-ruhrgebiet-2010-en-extraschicht/ ).
Mannus kijgt een bustocht aangeboden naar het startpunt in Bochum. Ik weet, dat klinkt niet uitdagend, maar Mannus komt herboren terug. Vooral omdat hij merkt dat hij daar niet alleen is, zelfs niet op een regenachtige dag door de week.
Goh, Marketing werkt tóch, wie had dat nou gedacht.

Nog steeds gaat er niets boven Groningen. Je kunt je afvragen, sterker nog, ik vraag me ondertussen al een tijdje af, wanneer we de moed hebben om deze -  overbekende (ja dat is waar!) maar erg jaren tachtig (ook dat is waar, en wie ziet het causale verband, vraagteken) slagzin  - durven te vervangen door eentje van déze tijd. Want slagzinnen die joù vertellen wat jij er van moet vinden, die komen uit de tijd dat oldschool reclamemensen nog alleen op “zenden” stonden en dus gewoon voorschreven wat de ontvanger moest denken. Wie de “mensch” centraal stelt, en actief onderdeel laat zijn van een community, houdt daar vandaag de dag met zijn slag- en themazinnen rekening mee.

Be Berlin! Het Duitse topbureau Jung von Matt (www.jvm.com) ontwikkelde bijvoorbeeld het thema “Sei Berlin”, waarmee jij dus wordt uitgenodigd onderdeel te zijn van alles wat daar gebeurt. En dat is niet mis. De Stad Enschede had een wat meer intern gerichte variant daarop met haar “jij kleurt de stad”. Het nieuwe bescheidenzijn: zeg zélf niet hoe goed je bent maar laat de mensch zich op een actieve manier één voelen met het moois wat je te koop hebt.

Over voorlopers gesproken: creatieve promotie voor Groningen was er in feite al begin jaren 80, toen Hooghoudt sr. de euvele moed had de knip te trekken, waarna het prestigieuze bureau FHV Amsterdam de befaamde “uut Grunn” commercials ontwikkelde:
Met als vaak gehoord citaat “Neeeh Sikko, je favoriete drink”, werden het bekroonde fimpjes, die lieten zien hoe snel een reclamezinnetje (“uut Grunn”) onderdeel wordt van onze spreektaal, als je massacommunicatie bedrijft.

Ondertussen in de Euroborg


Maar ook andere facetten helpen mee een regio te verbijzonderen. Zoals in Groningen, waar een uiterst actief cultuurbeleid bijdraagt tot een vitaal imago. Van Noorderzon, Eurosonic tot en met het herboren Swingin Groningen. Het hele jaar rond bruist de stad. En ook in de provincie worden voortdurend tal van evenementen, gebouwen, aspecten uitvergroot en belicht.
Vooral echter FC Groningen met haar groene kathedraal maar vooral de Energy Topclub zijn niet te onderschatten instrumenten in de toolbox van de moderne citymarketing.
Touristische promotie is één ding, maar een regio, en vooral de regio alhier, is óók gebaat bij economische impulsen. Energy Valley is een marketing-vehicle dat inmiddels een geweldige vlucht doormaakt. Het principe was simpel: ga vanuit de aanwezige, grote kennis van gas en olie (lees: Gasunie en NAM) de energiegerelateerde business clusteren, extra faciliteren, pamperen, elkaar versterken en als geheel in de markt wegzetten. Zoals Wageningen de zgn. food-valley heeft, Oost-Nederland Health Valley en Eindhoven Design Valley, zo hebben wij Energy Valley. Met founding fathers als Gasunie, Gasterra, Groningen Seaports, Imtech, BAM en RWE/Essent. De stad Groningen heeft daarnaast het Energy Delta Institute, en binnenkort een heuse Energie Universiteit. De komende dagen wordt in Groningen de Energy Delta Convention gehouden; een internationaal, toonaangevend platform voor wetenschap, markt en overheid binnen de energiebranche. Vanuit de hele wereld komen belangstellenden naar Groningen om dit congres bij te wonen. Verduurzaming van energie en energieverbruik is hét allesbepalende thema. Wie de recente, onrustbarende berichten over het broeikaseffect de laatste dagen heeft gelezen weet opnieuw hoe belangrijk dat is.


Ondertussen in de Euroborg, werd een jaar geleden Energy Valley gekoppeld aan FC Groningen, dat zich wil profileren als duurzame, dus groene club. Essent werd hoofdsponsor van FC Groningen, de duurzame ambities van de club konden niet beter worden ondersteund. (Duurzame) energie- gerelateerde bedrijven verzamelden zich in een stichting (Energy Topclub) die FC Groningen niet alleen als uithangbord gebruikt, maar ook als ontmoetings- en inspiratieplek, waar rond wedstrijden presentaties, lezingen en introducties worden gehouden.
De Energy Valley Topclub steunt en sponsort niet alleen de FC, maar ook de belangrijkste andere topclubs in de stad Groningen, Gasterra Flames (basketbal), Nic.Alfacollege (korfbal) en Lycurgus (volleybal).
De Energy Top Club staat inmiddels achter op het shirt van FC Groningen, onmiskenbaar hèt vlaggeschip van sportief Groningen. Ook dat trekt aandacht. De Energy Valley Topclub werkt dus positief voor de marketing van Noord-Nederland in het algemeen en Groningen in het bijzonder.
Kortom: Energy Valley genereert business. Bij Energy Valley kunnen ze de opmerkelijke resultaten, ondanks de uitgebreidheid dezes, zo oplepelen.

Of je nu meteen de oranje kleur van Marketing Groningen, die destijds letterlijk zomaar uit de lucht kwam vallen, moet inruilen voor de duurzame (en logische) groene kleur die ook de officiële kleuren van stad en provincie domineren is natuurlijk weer een ander verhaal. En dat menigeen uit de City of Talent vindt dat de spotjes het niveau van de RTL4-inzendfotos wel weer eens mag ontstijgen is ook niet zo relevant. Want, Mannus, wat je ook uitzendt, als je het maar vaak genoeg doet, werkt het ...tóch.
Het “product Noord-Nederland” en het “product-Groningen” is dus meer dan een oranje luchtballon. Het is een breed pallet componenten dat wonen en werken hier in het Noorden fascinerend, aantrekkelijk en uitdagend maakt. Het is dus niet “get the picture", maar het is, op z'n Gronings gezegd: “get the whóle picture”. Of je nu boeken schrijft, recenties maakt of marketing bedrijft.





Reacties