Groningen aan zee

“Je gaat een zeer bijzonder iemand ontmoeten”, zei een relatie tegen mij, een aantal jaren geleden. “Iemand die na z'n studie rechten in Groningen in Canada is gaan wonen”. Toen ik me niet echt verbaasde vervolgde hij: “...bij een indianenstam.”
Gerben van Straaten noemde zijn Rotterdamse bureau voor duurzame gebiedsontwikkeling “Walas”, naar het soort bruine beren die je inderdaad niet graag in het wild tegenkomt, maar door toedoen van de mens over niet al te lange tijd zeldzaam zullen zijn, buiten de dierentuinen om. In de meest onherbergzame streken van Canada keek Gerben met verbazing en verwondering naar de mate van respect voor hemel, zee en aarde die zijn gastheren dagelijks aan de dag legden.
Jane Jacobs
En in de praktijk brachten. Het moet de basis zijn geweest voor zijn authentieke denken over duurzaamheid, al heeft Walas vanuit haar kantoren in Vancouver en Rotterdam het gedachtengoed van Jane Jacobs (schrijfster van het beroemde boek 'Death and Life of Great American Cities') omarmd en verder uitgebouwd.
Ik was zeer vereerd toen Gerben me vroeg Walas te helpen met hun opdracht om de Earth Charter Cities, een concept van de UN, te introduceren in Nederland.

Ik moet juist in dit jaargetijde, als de Stad Groningen zich opmaakt voor één van de meest romantische en ook succesvolste evenementen van het jaar, Winterwelvaart, aan Gerben, Walas en het gedachtengoed van Jane Jacobs denken.
Want dit sfeervolle evenement trekt nu al, zonder al te veel grote reclamecampagnes, meer dan 100.000 bezoekers, of het nu regent, hagelt, sneeuwt of vriest. Wat zou er gebeurd zijn als “we” ooit het Zuiderdiep en de Westerkade en haven niét hadden gedempt? 
Winterwelvaart...leuke optredens op de kades...

Waren we dan nóg jaloerser op de stad Utrecht geweest met haar gezellige terrassen aan het water? Of op Amsterdam met z'n boottochten door de grachten, de canalparades en de vele rondvaartboten? Zou stad en provincie Groningen haar scheepvaart- en scheepsbouw traditie dan niet nog méér en uitbundiger hebben kunnen verzilveren? Je ziet het zo voor je; gezellige terassen, restaurantjes, leuke winkeltjes langs de grachten waar de gepavoiseerde schepen 's winters voor extra gezelligheid zorgen. Bovendien zullen de havenmeesters van de stad maar ook van de nieuwe Reitdiephaven het beamen: het wordt steeds drukker met de recreatiescheepvaart in de stad. Zomers én 's winters.
Zicht op de oude Westerkade en Westerhaven

Toegegeven, wie heel goed kijkt ziet dat Juriën van der Meer van de Zwarte Hond op de Westerhaven en Westerkade lantaarnpalen heeft neergezet die doen denken aan scheepsmasten.
Maar eigenlijk doet die verwijzing alleen maar meer pijn als je naar de bebouwing kijkt, waar boven de Mediamarkt inmiddels een leegte is vanwege het verdwijnen van Intersport.
Natuurlijk, parkeergarages moeten er zijn, maar ik ben benieuwd of planologen over pakweg 20 jaar het nóg steeds aandurven om daar stukken authentieke stad voor in te ruilen.
Duurzaam omgaan met steden, gebieden is in feite productontwikkeling. Of zoals je dat in de architectuur tegenkomt: “space is an experience”. 
Op You Tube heeft Harm Frederik een heel bijzonder filmpje geplaatst met fotos van het aloude en authentieke Westerhavengebied in Groningen http://www.youtube.com/watch?v=ToWmc-O4rXU
De “Ervaring Winterwelvaart” is overigens drie dagen in Groningen en wel op 16, 17 en 18 december. Schepen zijn te bezichtigen, er zijn optredens, je kunt op diverse schepen tochtjes door Groningen meevaren en het is gezellig met vele kraampjes waar van alles te doen, te eten en te drinken is. 

Niet dichtgegooid: Blauwestad

Juist niet dichtgegooid, maar opengegraven is het meer dat de Blauwestad is gaan heten en waar dit weekend Henk Blanken en Johan de Veer in het Dagblad van het Noorden een meer dan paginagroot artikel aan wijden. "Welke lessen zijn geleerd van Blauwestad?" Het artikel concentreert zich vooral op de contracten die de ontwikkelaars en bouwers hadden met de provincie, maar opvallend is dat ook in deze journalistieke beschouwing het woord "marketing" of in goed Hollands, " marktonderzoek" niet en nergens valt. Dus het éérst kijken naar zaken als haalbaarheid, beoogde doelgroepen, uitbenen van de risico's, de kansen en de mogelijkheden, voordat je alles in de benen helpt.

Eenzelfde scenario dreigt voor Meerstad, waar de traditionele reclame-tamtam al jaren roept dat het geweldig wordt (Meer, meer en nog 'ns meer) maar de werkelijkheid is dat je ànders moet ontwikkelen, volgens mijn vriend die zijn grote inzichten kreeg bij de indianen. Daar waar in Noord-Nederland zo'n geweldig speerpunt van Energy Valley wordt gemaakt, liggen de kansen voor een creatieve, duurzame oplossing voor aantrekkelijke woningen in Meerstad letterlijk voor het grijpen. Met zoveel talent in de City, met bedrijven en instituten die duurzame innovatie naar het Noorden brengen, is een andere, meer succesvolle strategie denkbaar en haalbaar. We moeten ons bijvoorbeeld door Friesland niet de duurzame kaas van het brood laten eten, want daar heeft men al diverse klimaat-neutrale proef-woonprojecten gerealiseerd en gaat komend jaar de Frysian Solar Challenge, gesponsord door Energy Valley, weer vrolijk van start. Overigens komt de realisatie van het duurzaamheidscentrum op de Afsluitdijk (dus niet in Lauwersoog) steeds dichterbij. Naar een idee van onze bloedeigen Groninger Menno Groeneveld, de voortrekker van de "energietransitie" van de Gasunie. Met een werkelijk meer dan uitstekende documentatie van het communicatiebureau Weber uit Groningen. Chapeau.

Autoriteiten alom.

Woensdag aanstaande komt nóg een autoriteit op het gebied van “authenticiteit” en gebiedspromotie naar (de provincie) Groningen en wel Dr. Gerard van Keken uit Midddelburg. Gerard is Neerlands eerste promovendus op het gebied van “destination-marketing”; grofweg vertaald, het uitlichten van de eigenheid van stad of streek. Hij gaat daarbij uit van de autenthieke intrinsieke eigenschappen. Gerard bedacht “de Smaeck van Zeeland” met daaraan palend de Zeeuwse Mosselfeesten als touristisch fenomeen, maar is niet zelden confronterend – en daarom niet minder interessant – in zijn opvattingen over het marketen en promoten van gebieden.
Dr.Gerard van Keken komt naar Veendam
Gerard van Keken spreekt op het Inspiratiesymposium dat woensdag in het Veenkoloniale Museum in Veendam wordt gehouden. Henk Eising, de "macher" uit Valthe spreekt daar als directeur van het herboren SC Veendam ook.
Ik was het roerend met de diverse twitteraars (o.a. Dick Heuvelman) eens dat deze uit de as verrezen club, minimaal in aanmerking kwam voor de titel sportploeg van het jaar. Mede door hun vastbeslotenheid, een sociale rol te vervullen in de samenleving.
Daar moet de één of andere autoriteit wat over het hoofd hebben gezien.








Reacties