Groot Drents Festival

Deze week was het breaking news in de Drentse editie van Dagblad van het Noorden: er komt één groot jaarlijks cultureel festival in Drenthe. Een motie van statenlid Joma Kaal daartoe werd unaniem aangenomen.
Naar voorbeeld van Oerol op Terschelling en Noorderzon in Groningen moet er een allesoverstijgend Drents festival komen dat "Het Verhaal van Drenthe"vertelt.
De dag daarop verschenen mensen die er op cultureel gebied toe doen, met hun reacties.
Joop Mulder, creatief directeur van Oerol is ronduit sceptisch en vindt dat als ambtenaren met het idee komen dit niet de juiste drive is. "Je moet iets opbouwen uit passie, niet vanuit politiek-economische motieven" Jos Visscher van het Axis Festival pleit juist voor de eigenheid van de bestaande festivals in Drenthe, die bovendien verspreid over het jaar worden gehouden en vindt dat juist de kleinschaligheid van Drenthe de kracht moet zijn. Ook Jacques J. d'Ancona is kritisch en is bang dat men zijn/haar hand overspeelt, door het verhaal van Drenthe en topattracties in één cultureel evenement onder te brengen. Femke Eerland van Noorderzon heeft bewondering voor mensen die  in "deze cultureel barre tijden tegen de stroom ingaan", maar vindt uiteindelijk ook dat het idee wel gedragen moet worden door het culturele veld.

Vanuit de marketing gezien: het is natuurlijk heel goed dat de politiek, afgevaardigden van kiezers, spontaan met ideeën komen. Een samenleving zonder nieuwe, originele, mooie, verfrissende, verrijkende, versterkende ideeën en initiatieven, waar ze ook vandaan komen, is ten dode opgeschreven.
Maar het zou niet meer dan normaal zijn als na de "ik-heb-een-leuk-idee-fase" wel grondig aspecten als haalbaarheid, maakbaarheid, vraaggestuurdheid zouden worden onderzocht. Dit alles wordt ook wel (bench)marktonderzoek en marketing genoemd. Er zijn in Noord-Nederland immers al teveel projecten die met heel veel goedbedoeld enthousiasme, gedragen door heel veel aannames, maar zonder al te veel onderzoek en op de bodem van ons polderlandschap liggen te roesten.
Het zijn kadavers die de samenleving, al dan niet dankzij vele mislukte reparatie-operaties en opportunistisch denken, nog steeds veel geld kosten. Roestende karkassen die bovendien niet echt getuigen van duurzaam met geld omgaan. Een zeer goed onderzoek, een omvangrijke benchmark en doortimmerd plan van aanpak, samengesteld door een multidisciplinair team is een minimale vereiste, wie denkt aan een plan als dit. Een mooie taak voor Marketing Drenthe. Niet voor Promotie Drenthe, maar voor Màrketing Drenthe.

Ik voorspel dat de gedreven en gepassioneerde mensen achter de heel eigen, authentieke festivals als Zomerzinnen, Axis, Groeten uit Grolloo, Reur, Het Poppenfestival Meppel en Festival aan de Aa zich nog behoorlijk zullen roeren. Want alle dààrvoor beschikbare subsidies schijnen in één pot te gaan in de nieuwe opzet. En Joop Mulder heeft gelijk: budgetten staan onder druk, de vooruitzichten vanuit het bedrijfsleven (denk aan sponsoring, relatiemarketing, inhaakcampagnes) zijn niet echt juichend als we het over de komende jaren hebben.
Het grote, allesoverstijgende festival in Drenthe, dat er in 2013 moet komen en het verhaal van Drenthe moet vertellen, kan nog al met al wel eens een làng verhaal worden.

Symposium versterking regionale identiteit

Op 30 november is er in het Veenkoloniale Museum in Veendam een Symposium met als thema " Versterking van de Regionale Identiteit" Een initiatief dat vanuit de nieuwe directie van Sc Veendam is genomen en omarmd is door lokale en provinciale overheid. CdK Max van den Berg is als beschermheer aanwezig en Veendam's burgervader Ab Meijerman opent.
Belangwekkend zijn ook de sprekers; uit Zeeland komt de destination-guru Dr. Gerard van Keken met zijn ook voor Noord-Nederland nogal confronterende denkbeelden over place-branding, krimp en visie op authenticiteit. Bij zijn voorbereidende bezoek, vorige week aan Veendam was hij zeer lovend over het Veenkoloniale Museum, maar prees ook de moed van SC Veendam directeur Henk Eising om in het nieuwe logo van de Sc een turfkar als cultsymbool op te nemen.
Drs. Berend Rubingh adviseert talloze grote en fameuze clubs in Europa en weet als geen ander welke draagkracht een club met haar eigen stadion, haar eigen "nestgeur" voor een regio kan hebben. Gerard Kral en Henk Eising zelf completeren overigens de sprekerslijst. Het Symposium wordt mede mogelijk gemaakt door de Aardgasbuffer Zuidwending en gesupport door de Agenda van de Veenkoloniën.

Sc.Veendam kritiek bij VI

Grappige gebeurtenis in de aanloop naar dit symposium: hoofdklassetrainer Jan Everse was het die bij het televisieprogramma van Voetbal International de Jupiler League in het algemeen en dan met name  SC Veendam en omgeving in het bijzonder bekritiseerde. Het voetbal zou slecht zijn, de omgeving desolaat en de afstand ver.
Henk Eising vervolgens, nodigde de vervanger van Renè van der Gijp uit maar Jan wil alleen naar Veendam afreizen als daar 1.750.- euro vergoeding tegenover staat. Het twitterbericht met de verbazing van de SC Veendam preasus hierover haalde prompt de sportkaternen.
Belangstellenden voor het symposium, dat 30 november in het Veenkoloniale Museum in Veendam wordt gehouden (13.30-17.00 uur) kunnen zich opgeven via symposium@kansenvoorversterking.nl
Meer informatie is ook te vinden op Facebook, Symposium Versterking Veenkoloniale identiteit. Deelname is kosteloos.

Reacties