Hans Knijff heeft gelijk: Dick Heuvelman heeft wilde plannen.

Bron: ANP/Telegraaf


Toen Dick Heuvelman 10 jaar geleden repte over zijn plannen om de Giro naar Groningen te halen, werd hij door menigeen uitgelachen.
Welk belang zouden de Italianen er nu bij hebben om hun beroemde ronde van Italië in Groningen te laten starten?
Maar er lagen natuurlijk al wat lijntjes met de stad Groningen. De Italiaanse architectuur was niet alleen zichtbaar in en rond het nieuwe Groninger museum, maar ook rond het Waagplein dat dankzij Italiaanse meesters een nieuwe en spraakmakende invulling had gekregen.
Hans Knijff in DvhN: Wild plan?
Natuurlijk is enig cynisme ons Noorderlingen met de paplepel ingegoten. En natuurlijk is het logisch dat wij bij het horen van  spectaculaire of fantasierijke plannen allereerst denken: "Dat moeten we nog maar eens zien, dat zal wel" en "laten we maar gewoon doen want dan doen we al gek genoeg. En natuurlijk hebben we in ons dagelijks leven allemaal wel eens een discussie gevoerd over het feit dat je, wanneer je in het vlakke land je kop boven het maaiveld uitsteekt, op moet passen voor maaimachines. Waar of niet waar.

Maar ondertussen weet een ieder dat nieuwe, leuke, buitenissige of originele plannen vaak worden aangekaart door mensen die onze maatschappij zo kleurrijk maken.
Dick Heuvelman is er zo een. Maar Dick wordt ondertussen helemaal niet meer uitgelachen. Hij was niet alleen de grote motor achter de Giro, tien jaar geleden, maar ook de drijvende kracht achter de komst van de Vuelta naar Drenthe en de al even succesvolle Ride for the Roses. Dick Heuvelman is dus meer dan een journalist die jarenlang op de sportredactie van het Dagblad van het Noorden werkte; Dick Heuvelman is behalve journalist ook ondernemer, entrepeneur en ideeënman.
Het comité in voorbereiding


Natuurlijk werd er ook afgelopen week, toen Dick Heuvelman middels een persconferentie zijn plannen voor Rondje Ring presenteerde, hier en daar met wenkbrauwen gefronsd.
En ja, de officiële goedkeuring van de wegbeheerders moet nog komen. Zoals tijdens de persbijeenkomst werd gesteld moet er inderdaad nog heel wat water door de Rijn. Maar de reacties zijn buitengewoon positief. Uit alle windrichtingen komen intussen adhesiebetuigingen en enthousiaste reacties binnen. Er meldden zich spontaan al twee partners/sponsoren, terwijl de gesprekken met kandidaat sponsoren c.q. partners nog moeten beginnen. De afgelopen week is er een vergadering geweest waarbij weer nieuwe stappen op de weg naar realisatie werden gezet. Zo werden er contouren uitgezet rond het maximale aantal deelnemers, de pakketten voor sponsoren en de invulling van de zogenaamde themapleinen. In de eerste twee weken van januari wordt er verder overlegd met de wegbeheerders en andere officiële instanties. Ook ligt het in de bedoeling om in de loop van januari een sponsor/partnerdiner te organiseren, waar natuurlijk ook informatie zal worden gegeven over de mogelijkheden om aan te haken bij dit evenement.

Bijzonder origineel was het idee van Willem Oosting, die zijn sporen op het gebied van het organiseren van wielerciriteria en tourtochten heeft verdiend om, net als bij de Tour de France, een zogenaamde reclamekaravaan te laten rijden. Maar bij Rondje Ring wordt dit geen gewone reclamekaravaan, maar een karavaan van duurzame voertuigen. Overwogen wordt nog of ook hobbyisten en mensen die zelf een duurzaam voertuig hebben uitgevonden, mee mogen rijden. Al deze voertuigen, van elektrische tot en met hybride fietsen, auto's op biogas, zonnebloemolie, accu's en wellicht de buitenissige inzendingen van liefhebbers, kunnen vervolgens bewonderd worden op het "themaplein duurzaamheid" waarvoor de Euroborglocatie nu kandidaat is. Het comité van aanbeveling wordt de komende weken aangevuld met drie vrouwelijke leden. Intussen krijgt Rondje Ring in de eerste twee weken van januari een eigen projectbureau en een communicatiecentrum, omdat wel gebleken is dat er 1001 lijntjes lopen naar alle mogelijke stakeholders. Ook van belang is dat het wedstrijdgedeelte - waarvoor de ochtend is gereserveerd - al officieel is aangemeld op de wedstrijdkalender van de KNWU.

Aanbevolen door Max van den Berg, Peter Rehwinkel, Hans Nijland, Bauke Mollema, Henk Eising en straks nog drie prominente "vrouwen van het Noorden..."


Kortom, bij het afsluiten van het jaar 2011 zijn de plannen van Dick Heuvelman alweer een beetje minder wild geworden en in een werkbaar sjabloon gegoten. Door mensen die al vaker met grote evenementen van doen hebben gehad. Er melden zich ook op organisatiegebied meer en meer vrijwilligers aan die, gedreven door enthousiasme, wilde plannen helpen werkelijkheid te worden. Zodat er in Groningen straks een evenement staat wat klinkt als een klok. Of zoals Hans Knijff het terecht aangeeft in zijn artikel van vrijdag 30 december: "Een sportfeest dat zomaar meer aandacht zou kunnen trekken dan welk evenement in de stad ook".
Maar Dick Heuvelman moet natuurlijk wel een beetje wild blijven. Want met grijze muizen winnen we vooral in Noord-Nederland, de oorlog natuurlijk nooit.

China Light Festival in de Hortus: u bent er confuus van.

De Hortus Botanicus in Haren tobt al jaren met haar identiteit. Je kunt ook stellen: de Hortus Haren, zoals de tuin nu heet, is geen echt sterk merk. De reden daarvan is niet zo moeilijk te raden. Nadat in de jaren '80 van de vorige eeuw de nauwe banden met de RUG werden verbroken, moest de Hortus zich in feite maar alleen redden. Jan Kamminga, toen nog actief als makelaar in het Noorden, probeerde er als commissaris en adviseur nog wel een goede product/marktcombinatie van te maken, maar eigenlijk heeft de Hortus ondanks vele inspanningen nooit de status van "publiekstrekker van formaat" bereikt. 
Chinese draken zijn populair in Noord-Nederland...

Toch is er iets opmerkelijks aan de hand, de laatste weken. En misschien ook al wel langer, want sinds de Hortus verkering heeft gezocht met "China als cultuurvehicle", stijgen de bezoekersaantallen spectaculair. Piekte de Hortus al eerder met het ijssculpturen festival; de laatste weken trekt het China Lightfestival opmerkelijk veel bezoekers. Volgens de laatste publicaties zijn er inmiddels meer dan 20.000 bezoekers de hel verlichte Chinese toegangspoort binnengegaan. Voor de niet malse toegangsprijs van € 14 per persoon maak je een wandeling langs de lampionachtige beelden met een opmerkelijk hoog Mickey Mouse gehalte. Natuurlijk steelt de draak - ook te zien in Assen - de show, maar verder worden bezoekers behoorlijk in verwarring gebracht door het ontbreken van thematiek of het geven van informatie daarover. Natuurlijk kun je het festival op geen enkele wijze vergelijken met bijvoorbeeld een tentoonstelling van het Terracotta leger een aantal jaren geleden in het Drents museum. Maar € 14,- voor een snel vervelende wandeling en daar ook nog relatief veel publiek mee trekken, geeft stof tot nadenken. En misschien ook wel hoop voor fenomenen als het Forum en het Noorder Dierenpark.


Blijft natuurlijk nog de vraag wat de Hortus toch heeft met die China-mania. Natuurlijk zijn goede bezoekcijfers fantastisch voor de korte termijn. Maar het is de vraag of je daar op de lange termijn ook het merk Hortus Haren mee versterkt. Een nieuwe creatieve en conceptmatige invulling van de Hortus zou veel eerder voor de hand liggen vanuit de marketing gezien. Zeker als je onderzoekt hoeveel consumenten tuincentra bezoeken,  geïnteresseerd zijn in tuinieren, in bloemen en planten en- in toenemende mate - zelf groente en fruit verbouwen en telen. De kijkcijfers van programma's als "Eigen Huis en Tuin" spreken boekdelen. Tien kilometer verderop wordt gesproken over het organiseren van de floriade. Op het suikerunie terrein in Groningen. Een vliegensvlugge kruisbestuiving met dit idee zou verdere bedreiging van de eigen identiteit als (sterk) merk voor de Hortus Botanicus kunnen voorkomen. Want een floriade in Noord-Nederland zonder Hortus Haren is een gemiste kans.

Oost Groningen: Azmani vs Rikus Bakker & Hennie Hemmes


Op donderdag 29 december schreven Rikus Bakker en Hennie Hemmes vanuit hun SP wethouderschap een pleidooi voor het economisch versterken van de regio Oost Groningen in alweer Dagblad van het Noorden. Oost Groningen is een uniek gebied met unieke kansen, stellen Brader en Hemmes, als repliek op de visie van VVD kamerlid Azmani die vindt dat linkse gemeentebestuurders te weinig doen om mensen aan het werk te helpen. Aan de andere kant was het VVD politica Betty de Boer die nog niet zo lang geleden een opmerkelijk artikel produceerde onder de titel "het creatieve platteland". In dit artikel gaf zij haar visie omtrent "krimp" en hoe we daar ook mee om kunnen gaan. Zij ging daar gelukkig veel verder dan de al zo vaak gebezigde platitudes als "ruimte om te ondernemen" en "inspiratie door de natuur". 
Oost-Groningen in de avondzon


Wat dat betreft is er dus wel degelijk betrokkenheid bij de regio Oost Groningen vanuit de rechts liberale hoek. Het is heel interessant om het thema "werkgelegenheid" eens te bekijken vanuit het aspect marketing en productontwikkeling. Want ja, er is ruimte in Oost Groningen en ja, er zijn goede arbeidskrachten, en ja er zijn vast forse subsidies om goede ideeën tot leven te wekken. Het zou geen kwaad kunnen om een taskforce te formeren van creatieve marketingmensen, representanten van kenniscentra als RUG en Hanzehogeschool, aangevuld met anders denkende entrepreneurs als bijvoorbeeld Hans Broekhuis. 
"het creatieve platteland..."
Voor regio's als Oost Groningen is out of the box denken fundamenteel. Zo worden er bijvoorbeeld momenteel onderdelen voor Chinese elektrische auto's en scooters naar Noord Nederland geïmporteerd. Deze producten kunnen we met een nog betere styling en een nog veel beter design en vrijwel zeker ook met een nog betere kwaliteit natuurlijk prima in Noord-Oost Nederland gaan produceren. Want reken maar dat het elektrische rijden het item van de toekomst wordt. Maar ook andere "duurzame" product ontwikkelingen zijn momenteel aan de gang in Noord Nederland en zouden met een steuntje (van NOM of andere instanties) in de rug juist in onze regio tot grote bloei kunnen komen. Zo zijn er al veelbelovende initiatieven op het gebied van smart monitoring en smart metering. Ook zijn er uitvindingen gedaan op het gebied van het verduurzamen van straat- en industrieverlichting. Een nu nog kleine fabriek in Veendam bouwt zelf al windmolens voor thuisgebruik terwijl men ook al bezig is met productie van zonnecollectoren voor rendabel thuisgebruik. Wat een fantastische werkgelegenheid voor deze regio! Zo zijn er nog wel meer product/marktcombinaties te bedenken die de regio Oost-Groningen vleugels kunnen geven.
Want, vrij naar Betty de Boer, het creatieve platteland begint met creatief nadenken. 

Reacties