In 754 werd de katholieke zendeling Bonifatius in Broeksterwoude, vlakbij Dokkum, op brute wijze vermoord, door een bende ruwe Friese heidenen.
Wie uit die buurt komt of er heeft gewoond, wordt daar eeuwen later in onze randstad door ontzettend beschaafde Van Gils-mannen nog steeds aan herrinnerd. Lachend, weliswaar, maar toch. Dankzij beduimelde geschiedenisboekjes zijn Friezen geen afstammelingen van een vroege, hoogintelligente en voorlijke beschaving, maar van behaarde woestelingen die gewapend met zeis en Goedendag de wouden afstroopten, op zoek naar andersdenkenden.
De "Goedendag", beproefd moordwapen... |
Zowel hoogleraar Van Alsum als ook zijn collega dr. Jan Oosterhaven, bekende marketing en merkgeleerden, verbonden aan de RUG, vroegen zich afgelopen week voor de NOS camera's en in de gedrukte media dan ook af of de keuze van Friesland Marketing om een serie (mee) te financieren die bol staat van bloederige moordscenes, gefilmd in het pittorske heitelan, wel zo'n slimme was.
"Omdat het in Maastricht met de serie Flikken ook zo goed werkte", haastten de bedenkers te verklaren. Creatieve (marketing) mensen die het spreekwoord huldigen "beter goed gejat dan slecht zelf bedacht", zouden verbannen moeten worden naar Broeksterwoude.
Vervolgens werden er in diverse media optelsommetjes gemaakt hoeveel (subsidie)geld er omgaat in de Noordelijke promotiekassen. Welnu: Drenten, Groningers, Friezen bestrijden elkaar nu niet meer met de Goedendag, maar met aanzienlijke, al of niet terecht gesubsidiëerde marketingbudgetten. Interessante examenvraag is of de campagnes elkaar niet neutraliseren. En er is nóg een verrassing; ook de afzonderlijke regio's en steden ín de afzondelijke provincies (N.O. Friesland, Oost-Groningen, Leeuwarden t/m Hoogeveen) voeren dan ook weer individuele campagnes.
Tel bij de in de media genoemde bedragen dus rustig nóg eens ettellijke miljoenen.
Buiten kijf: we moeten in Noord Nederland laten zien wie en wat we zijn.
Maar de zorgvuldigheid en manier waaróp is vervolgens wel aan erosie onderhevig.
Rode kei, symbool van duurzaamheid... |
Hoewel Drenthe na jaren gekissebis tussen VVV's, promotieclubs en ondernemers eindelijk een mooi samenbundelend logo en dito huisstijl kreeg (chapeau bureau) werden er vervolgens tonnen en tonnen uitgegeven om o.a. een paar mensen te laten proefwonen.
Het niet echt duurzaam omgaan met kostbare budgetten wordt nog eens onderstreept door het opzichtig met rode verf bekliederen van Drentse keien, zo meldden criticasters. Het minieme effect van deze inspanningen werkt in de landelijke media als een boemerang. Bijna net zo dodelijk als de Goedendag. En over zorgvuldigheid gesproken; de reclamemensen die eerder pardoes Holleeder t-shirts op de markt brachten (!) en nu tv-spotjes met schaapskuddes voor Marketing Drenthe produceren, blijven steken in de slogans "Drenthe doet wat met je' en 'Beleef Drenthe'.
Een thema dat we niet alleen in de collectieve theecampagne zien ('Beleef Thee'), maar ook in de momentele campagne 'Beleef Friesland'.
Wat zullen we nú beleven? Wie dit snapt mag het zeggen. Verwarring alom.
Campagnes Beleef Friesland, Beleef Drente en Beleef Thee... |
Ook Groningen is volop in beeld op de landelijke tv. Het thema 'er gaat niets boven Groningen' werd in de jaren '80 van de vorige eeuw door een Amsterdams bureau (Allick) uitgevonden en nog steeds kent deze kreet veel aanhangers. Dat de meest hippe steden ter wereld inmiddels interactieve en eigentijdse thema's hanteren, zou ons eigenlijk moeten inspireren tot de moedige keuze deze echte ouderwetsche en zelfbevestigende reklameslogan in de mottenballenkist te stoppen. En dat zou dan meteen een opening geven om spraakmakende uitingen te maken, met alle respect voor de rustgevende dia's van Groninger avondluchten die ons en doelgroepers nu worden voorgeschoteld. Er is zoooooveel talent en deskundigheid in Groningen. We hebben nota bene in ons eigen Groningen een bureau dat de marketing doet voor het land Maleisië (het succesvolle Weber Creatives). Ik durf te wedden dat dit bureau nooit op de shortlist van welke provincie dan ook heeft gestaan.
Friesland heeft met de Waddeneilanden letterlijk goud in handen. Zowel Friesland Marketing als de Waddeneilanden zelf zijn terecht bezig dit ongelooflijk unieke werelderfgoed onder de aandacht te brengen. Wie de moeite neemt om afstand te nemen kan niet anders concluderen dat dit stukje Noord Nederland dezelfde marketingwaarde heeft dan de Galapagos Eilanden of Ko PhiPhi in Thailand.
De Wadden..krachtig wapen voor Noord-Nederland |
Holger Bakker, voormalig marketingman van de NDC en nu zelfstandig adviseur, legt de laatste hand aan een promotieplan voor Terschelling. We kijken er met belangstelling naar uit. Maar Vlieland doet dan weer niet mee en heeft slim het domein van 'filmeiland' geclaimd.
Is er dan geen andere methode om Noord-Nederland op de kaart te zetten? Kan het beter, effectiever, duurzamer en creatiever? Meer passend bij het momentele tijdsgewricht, het succes van Energy Valley, FC Groningen, de speerpunten van Noord-Nederland? En de veranderende wereld, niet te vergeten?
Artikel Consigne Maart 2000 |
Ook dat is een interessante vraag. Want al 12 jaar geleden opperden enkele marketingmensen in het blad Consigne, toen nog uitgegeven door Gerrit Brand, ten opzichte van wethouder Koen Schuiling de idee om de marketing en promotie van (in elk geval) Groningen vanuit één "huis" te laten plaatsvinden. Want er waren ook toen al veel stakeholders: de gemeente die moeilijk aan hoger opgeleide mensen kon komen, de Hanzehogeschool aan internationale studenten, de ICT wereld aan programmeurs en de hotels aan gasten. "Hef het VVV op en open één 'marketingverzamelgebouw' met al deze belangen', was het credo. 'Mobliseer al het talent dat er is en maak daarmee je thema "City of Talent" echt waar. Maak een pool van communicatiebureaus, marketingmensen en wetenschappers van de RUG. Bundel je kracht!'
Maar dat was toen.
Nu, 12 jaar later hebben we Marketing Drenthe, Marketing Groningen, Friesland Marketing, Waddenpromotie, de Veenkoloniën, de Hanzehogeschool en RUG campagnes en wat al niet meer. Deze week kwam er via afzender Attero nog 't Groene Noorden' bij. Je verdwaalt in de kreten, slogans, themas en uitingen. De objectieve buitenstaander moet zich zeker verbazen.
Nog steeds zijn er verlichte (of naïeve?) mensen die stellen dat het mogelijk moet zijn al deze kennis, ervaring en kunde werkbaar te maken in één model, waar het gehele land vol bewondering en afgunst naar zou kijken. We zouden trots moeten zijn in plaats van dat we struikelen over de vragen in statenfacties en commissies. We zouden idealiter een voorbeeld kunnen stellen; marketing bedrijven doe je zó!
Moordvrouw...na-geaapt van Flikken...? |
Zodat niet wij, maar 'hun' ons zullen kopiëren. Niet wat betreft het idee van een tv serie, maar wat betreft aanpak en structuur. Maak een collectief miljoenenbudget, maak een focusplan, mobliseer de beste mensen, houdt workshops, haal onze kennisinstituten en talenten erbij en ontwikkel écht vernieuwende, spraakmakende campagnes en vooral -'brand value'.
Dit is nu, meer dan ooit, een interessante en duurzame gedachte. Maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn die zullen roepen: 'wat zullen we nú (weer) beleven'?
Reacties
Een reactie posten