Harm Post naar Hooghoudt?


Volgens ingewijden zijn er in het Groningse een paar nieuwjaarsrecepties waar je absoluut móet zijn als je erbij wilt horen: die van Groningen Seaports (met stip), die van de Kamer van Koophandel en die van FC Groningen. Het was inderdaad dringen afgelopen vrijdag om het voor die gelegenheid opgepoetste, maar in kommervolle omstandigheden verkerende AquariOm binnen te geraken. Tout Groningen kreeg vervolgens nog eens haarfijn te horen hoe en waarom Groningen Seaports een ijzersterk merk is. Een absoluut A-label. Een merk waarmee je alle eventuele vooroordelen over het Noorden in één keer kunt pareren, mocht je aan de borrel zijn in een besmuikt Haags Cafe. Als je dat al nodig vindt trouwens. 



Natuurlijk vallen er wat betreft de voorspoed van de haven een paar dingen op haar plek. Maar een niet te onderschatten factor is Harm Post. Met het vanzelfsprekende elan en dito dynamiek van een succesvolle Amerikaanse senator c.q. de CEO van het herboren Chrysler spreekt hij sterkhouders toe, slaat burgemeesters op hun schouder en loert ondertussen onzichtbaar voor anderen, naar weer nieuwe groeikansen.

Zijn er dan geen ándere sterke merken in Groningen? riep iemand in het groepje dat elkaar bij de duikplank had gevonden terwijl Wilma Haket nog eens voorbijkwam met de overigens prima chardonnaye.
"Vegters Rolletjes, riep een grappenmaker. "Lenie 't Hart met de zeehondencreche", ook daar kon je op wachten. "Marne's Mosterd", riep iemand nog. Met alle respect hoor, maar nee.
"Hooghoudt........!" Nów we talk, zag je enkele mensen, nippend aan hun glas denken.
de koffer die de doorbraak in de USA veroorzaakte
Inderdaad heeft "onze" Hooghoudt nog altijd de status van een A-label en ambassadeur voor alles wat Gronings is. En mogen we nog altijd graag een fles gerstenat meezeulen voor een ver familielid. Maar wie zegt dat door de jaren heen sterk gedaalde omzetten en ingeteerde glorie van Hooghoudt te wijten is aan de ingezakte jenevermarkt heeft het mis. Want vanuit Schiedam bewijst het jenevermerk Ketel 1 het tegendeel. Het imperium van de aloude Schiedamse stokersfamilie Nolet blijft groeien. In Nederland is het bedrijf met Ketel 1 veruit marktleider bij het schenken van jonge jenevers. In de Verenigde Staten is de wodka van Ketel One Vodka de leider. Over storytelling, hét fenomeen in moderne marketing gesproken: de grote doorbraak in Amerika kwam omdat één van de broers Nolet met een aantal verkopers naar New York ging met luxe koffers met Ketel 1 in hun bagage. Ze stapten brutaal binnen in de hippe bars van betere hotels rond 5th avenue en schonken vervolgens de bartender een glaasje uit de erg duur uitziende koffer. "From Holland, my friend...the kaviar among the drinks" De juichende bartenders deden vervolgens hun ambassadeursrol met verve.
Een paar jaar geleden introduceerde Hooghoudt, als tegenactie, een nieuw ontwerp voor de jenerverfles, maar miste de kans naar een doorbraak door nét weer geen spraakmakende designer uit Japan of Finland aan te trekken. En ook bleef het beroemde bureau FHV, dat de magistrale "Uut Grunn" campagnes in de jaren tachtig bedacht en voor grote omzetten zorgde, bij de introductie aan de kant.
Eigenlijk helpt bij Hooghoudt maar één ding; Harm Post. Eén jaar Harm Post achter de ketels aan de Hooghoudtstraat en we kunnen weer luidruchtig en trots rammelend met de Hooghoudtflessen elders op visite.
Jobrotation. Had de Kamer van Koophandel het daar afgelopen week niet over? 




Reacties