Ricardo Machado inspireert de marketing van het Noorden

De dubbele dip heeft Noord-Nederland behoorlijk in z'n greep.
Wie de media in de gaten houdt, stuit dan ook op veel narigheid en negatieve berichten. Nacap Eelde is voorbij, de Belastingdienst vertrekt uit Emmen, Fresenius Hemo Care uit Emmercompascuum en er is fors banenverlies bij GGZ Drenthe.

Het fietspaleis waar iedereen in Noord-Nederland wel eens een tweewieler heeft gekocht ging failliet. Ferwerda is een symbool voor de retailsector die het ongelooflijke zwaar heeft. Henk Vos verhuurt in het ooit soevereine Mauperthuus inmiddels een etage aan iWink, Vesta Meubelen gaat haar formule binnenkort noodgedwongen drastisch veranderen en de horeca in stad Groningen heeft met omzetdalingen van 15% of meer te maken.
iWink op de verdieping van Mauperthuus


Dat de gelijktijdige, drastische inperking van bouwplannen en wijkuitbeidingen waar de media vol van staan alléén met de huidige conjuctuur te maken heeft valt nog maar te betwijfelen, want veel uitbreidingsplannen zijn de afgelopen jaren gemaakt vanuit methodieken die al eind jaren negentig sterk aan erosie onderhevig waren. Marktonderzoek, kijken naar wat er in de rest van de wereld gebeurt, trendvoorspellingen en visionair inzicht zijn componenten die je in Noord-Nederland wel tegenkomt, maar sporadisch verzameld in één integrale  strategische ontwikkel- en marketingvisie. Industriepark Westpark aan de A7 wacht intussen op nieuwe initiatieven of ideeën, maar diegene die voorspelt dat dit gebied binnen afzienbare tijd een dynamisch bedrijvenpark gaat worden is een opportunist tegen beter weten in. Aan de oostkant van de stad kijkt Meerstad ons vragend aan. De reclamecampagnes reppen nog steeds over de Grootsheid der Dingen.
Westpark aan de A7


Dat Bas van der Meer en Esther Sluis in het Dagblad onthullen dat de plannen voor het mislukte Zernike Sciencepark ooit op basis van een simpel A-viertje zijn ontwikkeld moet intussen dan ook niemand meer verbazen.
Industrie  en bedrijvigheid lokken we nog steeds met de begrippen 'rust en ruimte om te ondernemen' en foto's van lege snelwegen. Natuurlijk; de financiële crisis van 2009 veroorzaakte stagnaties in de bouw, gevolgd door de banken die aarzelden met kredieten en het verstrekken van hypotheken.
Maar huizen bouwen volgens het lopendeband-principe volgens een eenheidsworst-concept is een achterhaald concept volgens hedendaagse duurzaamheidsmarketing.
De 'alsmaar-meer-en-van-hetzelfde economie' is voorgoed voorbij.
We moeten anders denken en vooral anders doen.



De Obvio van Machado..ethanol of op accu's...

Jaren geleden hebben enkele trendgevoelige Groninger zakenlui en communicatiemensen contact gemaakt met Ricardo Machado. Een autogek die opgroeide met Braziliaanse autoracehelden als Ayrton Senna enEmerson Fittipaldi en altijd al had gedroomd van een eigen automerk. Na een rechtenstudie ging hij de advocatuur in en later het vastgoed. Een paar vette deals verder had hij genoeg fortuin verzameld om zijn jeugdliefde weer op te pakken.
Ricardo Machado sprak met Groninger zakenlui en marketeers...

Samen met Lotus ontwikkelde hij een eigen auto, de Obvio 828, een mini-auto (wielbasis van 1,75 m) met drie zitplaatsen die op drie soorten brandstof kan lopen: benzine, ethanol en gas, maar volledig elektrisch behoort ook tot de mogelijkheden. De Obvio 828 weegt slechts 600 kilo en is door zijn lage gewicht uiterst zuinig in verbruik. Voor de aandrijving zorgt een 116 pk sterke 1,6 liter 4-cilindermotor met de naam Tritec. Die krachtbron is ontstaan uit een Braziliaanse samenwerking tussen BMW en DaimlerChrysler.
Zowel op bio-olie als elektrisch....


De binnen- en buitenpanelen van de carrosserie zijn van BAS/PMMA een speciaal, krasbestendige kunststof. Het autootje wordt uitgerust met airco, drie aparte lichtgewicht stoelen, elektrische raambediening en centrale deurvergrendeling. Daarnaast is het karretje uitgerust met GPS-navigatie, internet, een personal organizer, satelietradio en een digitale mediaplayer.
Het wezenlijke onderscheid tussen de Obvio en bijvoorbeeld de Smart is zijn groenheid. Juist omdat de Obvio behalve op benzine ook op alcohol (ethanol), elektriciteit én gas kan rijden is het karretje een verantwoord, groen fenomeen geworden. Een opvallende verschijning, snel, met een eigen identiteit die bovendien bijdraagt aan de vermindering van C02-uitstoot
Obvio...voetpedalen in de vorm van (Braziliaanse) teenslippers...

Ricardo Machado verkocht inmiddels 150.000 Obvio’s 828. Hij produceert uitsluitend op bestelling. Het concept van de Ford-fabriek, massaproductie aan de lopende band, is achterhaald meent hij. “Kijk naar de moeite die de traditionele automerken moeten doen om hun auto’s in reclame’s kenmerken als sexy of stoer mee te geven. Ik heb nog geen cent aan reclame uitgegeven. En al mijn 150.000 autootjes zijn nu al besteld en betaald.” Vanuit ons eigen Eelde importeert Patrick Doornbos elektrische auto's uit China en ook Zero Bikes in Groningen kan de vraag naar hun uit China geimporteerde elektrische (zero emission scooters) nauwelijks aan.
Elektrische Scooters from Groningen....Zero Bikes...
Jammer is dat een initiatief vanuit Noord-Nederland ook internationaal veel aandacht trok, veel te vroeg is overleden. Een aantal entrepreneurs ontwikkelden de Drymer, een elektrische overdekte ligfiets. Natuurlijk kun je je afvragen of de vormgeving nu zo geweldig was en of het systeem van de kantelende voorwielen door de markt niet als 'eng' werd betitteld, maar dit initiatief verdiende natuurlijk veel meer subsidies, support en nadere studies. Wat een kansen voor een nieuwe, innovatieve fietsindustrie! 
Drymer...interessant initiatief...

Deze voorbeelden zijn goede inspiratiebronnen waarmee 'het groene Noorden' letterlijk nog veel méér inhoud gegeven kan worden.
Vreemde, gekke, onverwachte of onhaalbaar lijkende ideeën...daar was ome Steve Jobs ook niet echt bang voor.
Want één ding is duidelijk; de vraag naar duurzame mobiliteits-oplossingen is overweldigend. De benzineprijzen zijn naar nieuwe recordhoogte gestegen. En: importeren is leuk; zelf hier produceren is nóg beter.
Waar is een betere plek om in licentie Obvio's of eigen ontwikkelde, groene auto's, fietsen en scooters te bouwen dan in Energy Valley? 
Wat zou onze regio nog méér sexy maken dan juist dit soort initiatieven en industrieën? En dan niet via de lopende band, zoals Henri Ford in 1910 propageerde, maar volgens het concept van de slimme Braziliaan Machado. Subsidiestromen zijn er nog altijd, crisis of geen crisis.
Goed voor de werkgelegenheid, goed voor ons imago, goed voor onze regio.
Als we in het Noorden praten over wonen, werken, recreëren, moeten we alle kennis en kunde die we hier wel degelijk hebben mobiliseren. Tien tegen één dat we dan binnen de kortste keren nog meer positiefs vanuit het Noorden kunnen melden.

Reacties