Wie maken eigenlijk het verschil in Noord-Nederland?

wie kleuren de stad....?

U weet het nog niet, maar er komt in Veendam een "Lane of Fame".
Als u daar volgend jaar doorheen loopt of rijdt, stuit u op namen van mensen die zich daar onsterfelijk hebben gemaakt. Vergis je niet: namen als Frans de Munck, Dick Nanninga, Leo Beenhakker, Cor van der Gijp (klopt, de vader van), Henk Nienhuis, Hennie Meijer en Johan Derksen komt u daar tegen.
Stuk voor stuk markante persoonlijkheden die bijdroegen tot de waarde van de club, de waarde van die club voor juist die regio. Marketingmensen noemen dat mérkwaarde.
Begonnen in Veendam...
We houden in het Noorden niet zo van persoonverheerlijking, dat past nou eenmaal niet zo bij ons vlakke land. Mensen met markante karakters, buitenissige - we noemen dat nu creatieve- ideeën krijgen in onze streek namelijk het befaamde label "apaaart" opgeplakt. RTVNoord heeft zelfs een programmaformat dat hieraan refereert: wadapatja"http://www.youtube.com/watch?v=rozJCfKnTpg

Tóch maken mensen met ideeën het verschil en niet de traditionele, stand alone reclamecampagnes, die zoals in de vorige editie werd gemeld, nog volop de noordelijke en landelijke media teisteren.
Bijzondere, markante mensen kleuren de samenleving en geven het gebied waarin we wonen de wérkelijke instrumentele merkwaarde.
Ypke Gietema, in de jaren zeventig en tachtig wethouder van Groningen was zo'n sterke merklader. Was een vernieuwer en drijvende kracht achter de bijzonderheid van het Groninger museum en haalde Mendini bij de metamorfose van het Waagplein. Hij kreeg voor zijn inspanning op het gebied van de omgevingsarchitectuur nota bene de Rotterdam-Maaskantprijs. Met die realisaties konden de reclamebureaus en promoters goed aan de slag. 
Ypke Gietema...bepalend voor de stad...
De documentaire  "Ypke" die Jasper Huizinga en Lotte Veltman over hem maakte, won de Golden Stone op het fimfestival in Amersfoort http://www.youtube.com/watch?v=h84TZZwTOw0 .
Ook Henk Wiering, die twee jaar geleden plotseling van ons is weggevallen, was een macher van de buitencategorie. Realiseerde met zijn nimmer aflatende dadendrang en initiatieven de Mediacentrale, de uitbreiding van de Euroborg en haalde via de handelsmissies , gecombineerd met Marathon New York deelname, het bedrijf Google naar de Eemshaven. Spande zich geweldig in voor het KWF. Goed voor Groningen, goed voor onze merkwaarde. Maar ook mannen als Henk Vos met z'n Mauperthuus en Juriën van der Meer van de Zwarte Hond kunnen moeiteloos in onze stadse Lane of Fame, want zij activeren nog dagelijks onze smaakpupillen en kleuren de stad. En dan hebben we ook nog de pragmatische machers als Hans Nijland en Henk Eising. Henk Bleker hàd nog mee gekund in de mensen die het verschil maken en bijdragen tot de (positieve) merklading van Groningen, maar zijn reputatie is de laatste tijd aan erosie onderhevig.
Google naar Eemshaven dank zij Henk Wiering....

Ik denk dat het Noorder Dierpark zo'n macher mist. Een sterke man of vrouw van de categorie Wiering, Gietema of Eising. Iemand van het kaliber niet lullen maar poetsen, die die het verschil ook dààr kan maken. En het hele proces uittilt boven het dorpskrantenniveau en gekissebis van ' kan en mag het nu wel of kan het nu niet'. Iemand die kan verbinden en enthousiasmeren. Want het nieuwe concept, dat dankzij de bijdragen van de overheid doorgaat, krijgt het nog lastig genoeg om ook in de periode nà de eerste openingseuforie, liquide te blijven. Mensen gaan ook daar het verschil maken.
Dick Heuvelman....sportjournalist... kleurt de stad...

Heel actueel in Groningen is het project van een àndere macher, Dick Heuvelman. Ook iemand over wiens plannen, toen hij ooit de start van de Ronde van Italie naar Groningen wilde halen, wat lacherig werd gedaan. Maar naar wie inmiddels, na de Giro, de Ride voor the Roses en de Vuelta, aandachtig en serieus wordt geluisterd. En ook Dick is erg betrokken bij de samenleving: zijn nieuwste project Rondje Ring dat allerwegen op steun en enthousiasme kan rekenen, gaat de Stichting Bike4Air  (taaislijmziekte), ondersteunen. Rondje Ring komt, nu ook de wegbeheerders als provincie en Rijkswaterstaat "ja" hebben gezegd, met rasse schreden dichterbij.
Rondje Ring gaat door....

Het idee van Dick kleurt de stad, en geeft de merklading van Stad en Ommeland een enorme knal.
Dat maakt weer veel traditionele tv-spotjes overbodig. Dit evenement betekent simpelweg: duurzaam met marketinggeld omgaan.
Dat is eigenlijk marketing anno nu. Hulde aan de gekke, buitennissige, vreemde, positieve en vooral 'apaarte' mannen en vrouwen in Noord-Nederland met hun bijzondere ideeën. Zij maken onze samenleving, zij maken de stad. Zij maken het merk Groningen.










Reacties