FC Groningen Media Experience: niet voor lullo's...



Wie tot in z'n botten de diepere emoties van clubliefde als haat, teleurstelling, hoop en vreugde, ontlading en 'lijden' wil ondergaan moet nooit in een skybox plaatsnemen. Zo was ik eens eens door Rob Cohen, de toenmalige schoonvader van Ronald de Boer uitgenodigd in zijn weelderig ingerichte Ajax skybox, en geloof me, het is dat er een tv-scherm hing, anders had ik gedacht dat ik in een rokerig bruincafe was beland waar toevallig Willeke Alberti een liedje kwam zingen. De voetjes gingen helemaal van de vloer toen René Froger ver in de tweede helft - waar kwam ie eigenlijk vandaan? - binnenkwam en ze samen in plat Amsterdams duetten begonnen te zingen. Het was nog lang onrustig in de Arena.
De lullo's in de skybox...

Deze kaviaarmiddag werd subliem gepersifleerd door Jiskefet in een legendarische aflevering van de Lullo's, die zich in een poenerige skybox afspeelt.Wie ooit tijd heeft, ga het nog eens bekijken: http://www.youtube.com/watch?v=zs0-pFRCXG0  
Traditionele skybox bij SC Heerenveen...



Natuurlijk is de traditionele skybox een waardevol podium voor ondernemingen om aan ultieme relatiemarketing te doen. Je kunt je gasten als het ware in je eigen huiskamer ontvangen en naast praten over de belangrijkste bijzaak op aarde, tegelijkertijd nog eens losser en ongedwongener filosoferen over aardse zaken. En wie slim is, nodigt partijen uit die elkaars toegevoegde waarde kunnen zijn. Vorig jaar werd ik door mijn ega uitgenodigd in de businessruimte van Barcelona; ook hier kon je zien dat zakenlui de 'week nog even doornamen'.


Feijenoord skybox..ook traditioneel...
Toch is er een duidelijke trend in de relatiemarketing met betrekking tot de legendarische skybox zoals die zo mooi door de Lullo's werd neergezet: je ziet steeds meer een verandering van zgn 'passieve' naar 'actieve' skyboxen. 'Actief' wil dan zeggen; ruimtes met een heel actieve programmering, met een 'activiteitencommissie' en een heus bestuur. Die ruimtes heten dan prompt niet meer skyboxen, maar lounges, panorama's of sportstudio's.
bij Ajax...


De veel te vroeg overleden Henk Wiering zette bij FC Groningen de trend door een lounge te stichten (vastgoed) waar door middel van een inspirerende programmering mensen die met stads- en gebiedsontwikkeling te maken hebben elkaar kunnen informeren, inspireren en kunnen aanhaken bij plannen en projecten. Met rond de wedstrijden maar ook tussendoor interessante sprekers en sessies.
Energy Valley Topclublounge...wordt uitgebreid...
De 2e zgn 'actief geprogrammeerde lounge' bij FC Groningen, kwam op naam van de Energy Valley Topclub. Dit is het label waarmee Noord-Nederland zich steeds nadrukkelijker als duurzame regio, die zich bezighoudt met energie-transitie zaken, wil neerzetten. Rondom de wedstrijden van FC Groningen organiseren de partijen achter de Energy Valley Top Club allerlei activiteiten om energie-innovaties breed onder de aandacht te brengen. Zoals kennis- en netwerkbijeenkomsten en duurzame clinics. Ook worden de FC en de Euroborg als ‘Groene Kathedraal’ gebruikt als uithangbord voor wat er op het gebied van duurzame energie mogelijk is.
Deze ruimte, met als peilers bedrijven als Gasunie, GasTerra, Groningen Seaports, Essent, Imtech en andere energie-gerelateerde bekende bedrijven is inmiddels zó'n succes dat deze op dit moment sterk wordt uitbreid. Ook hier is het geheim: aantrekkelijke programmering, inspiratie en versterking van de noordelijke bedrijvigheid op dit specifieke gebied.
missie van medialounge/Media Experience..

Intussen wordt ook het 3e concept (waarom waren we niet de eerste ;-) een serieuze zaak; de FC Groningen Media Experience. Waren er in november j.l. al gesprekken en initiatieven met skyboxhouders die zich bezighouden met mediazaken zoals uitgevers, drukkerijen en internetbedrijven, dit voorjaar meldden zich steeds meer geinteresseerden; communicatiebureaus, standbouwers, AV-bedrijven, jingle-componisten etc. terwijl ook RTV Noord en Dagblad van het Noorden de intentie afgaven te willen meedoen.
Op die manier wordt het concept inderdaad een ' Experience', niet alleen door de trendy inrichting waar het nieuwste van het nieuwste op mediagebied te zien is, maar vooral ook door de programmering.
eerste ontwerpen FC GRONINGEN Media Experience...


De nieuwste ontwikkeling echter, is helemáál interessant en inhoudelijk waardevol om het begrip 
'experience' invulling te geven. Samen met Noorderpoort (media-opleidingen) en de drijvende kracht achter het FC Groningen archief, Bas Kamminga, is het idee geboren om het 'virtuele FC Groningen Museum' in het Experience concept te schuiven. Waardoor een welhaast 'Barcelona-achtig idee' zich uitrolt; gasten van de FC Groningen Media Experience worden niet alleen getrakteerd op interessante sessies op het gebied van media, marketing, presentaties, web, social media etc, maar kunnen daarnaast ook de historie van de FC aan den lijve zien en voelen. Het virtuele FC Groningen museum dus geïntegreerd in de Media Experience. Waar iedereen het vandaag de dag over 'beleving' heeft, welnu, ga uw gang. Zie en beleef..groener kan het niet.
Virtueel FC museum...geintegreerd....

De '90 minuten FC Groningen ' zijn en blijven natuurlijk fundamenteel. Door de week, zo wordt er over nagedacht, kan de 'FC Groningen Media Experience' tegen betaling worden bezocht door groepen.
Wat betreft de 'verbinding' met de 'bruisende stad': er worden verbindingen gemaakt met City of Talent, de Academie Minerva en het Forum; in de FC Media Experience ontmoet je hét creatieve- marketing en internettalent van het Noorden.
Het mag dan op het veld nu even wat minder gaan, het management van de FC geeft met dit initiatief opnieuw aan dat men 'out of the box' denkt en niet stil zit. Men zal de komende weken ongetwijfeld gaan communieren dat dit nieuwe concept voor alle belangstellenden en branchegerelateerden open is voor inschrijving.
Maar wees gewaarschuwd: deze box is dus niet voor lullo's.










Reacties