marketingtragedie in Emmen: het 'Struisvogelconcept'



Hoewel het al jaren geleden is, zal ik de meetings met de top-ontwikkelaars van Walt Disney Corperation uit Anaheim, California niet licht vergeten.
We waren destijds, samen met Ingenieursbureau Oranjewoud en KMPG als conceptontwikkelaars betrokken bij een groot themapark in midden-Duitsland en werden door de mensen van Disney uitgenodigd om naar Heidelberg te komen.
Op de Universiteit van Heidelberg kregen we een bijspijkercursus "'hoe-ontwikkel- je-een-succesvol-themapark' en mochten als toetje in de 'CAVE'. Voluit; de Computer Aided Virtual Environment
De experts uit Anaheim deden niet lullig tegen hun onervaren gasten uit Groningen en deelden hun visie, ervaringen vrijelijk.
Universiteit Heidelberg

Tijdens het afsluitende diner hielden de Disney-profs niet op ons - maar ook de inmiddels aangeschoven topambenaren van de betrokken Duitse deelstaat Rheinland Pfalz - te waarschuwen om vooral niet zwaar in ' material things te investeren', omdat de consument steeds meer thuis in virtuele omgevingen zal doorbrengen, en dus daar 'zijn belevingen' gaat meemaken. En, zo voorspelden ze, 'dat het niet lang zal duren of dat óók in een omgeving buitenshuis gebeurt, via augmented reality'.
Eerlijk is eerlijk; wij wisten toen nog niet wat dat was.
Augmented reality, 10 jaar geleden....


Ze vertelden ook klip en klaar dat zónder de characters van Walt Disney de parken nulkommanul bestaansrecht zouden hebben en dat juist de voortsnellende technologie m.b.t. home entertainment de consument verwender en veeleisender maakt. En het dus steeds hogere investeringen zal vergen van themaparken om alléén al hiermee te concurreren. Disney Parijs was hun grootste zorg, maar gelukkig hadden ze in Azie een inhaalvraag naar Goofy's, familie Duck en Mickey Mouse.
Interessante mensen, die marketing lui van Disney.
Disney...succes dank zij characters...


Deze week moest ik weer aan de marketing experts van Disney denken, toen wederom een 'roeper in de woestijn' van zich liet horen in wat wel eens de 'marketingtragedie van Emmen' zou kunnen worden.
Na het bureau Deloitte maakt nu ook het adviesbureau Twijnstra Gudde gehakt van de financiële onderbouwing m.b.t. de verhuisplannen van Dierenpark Emmen.
Twijnstra Gudde waarschuwt de Gemeenteraad van Emmen, die op de stoel van de private ondernemer is gaan zitten, voor het feit dat er téveel informatie ontbreekt. Er worden miljoenen uitgegeven op basis van aannames en niet onderbouwde verwachtingen.
In het Radio 1 programma Argos http://weblogs.vpro.nl/argos/2012/01/27/28-januari-2012-omstreden-verhuizing-dierenpark-emmen/ komt het boek van Robert Bell ' de bodemloze put' aan de orde waarin hij stelt:
in de eerste fase van een (te) groot project is het nog te vroeg om iets zinnigs over de levensvatbaarheid te zeggen en in de 2e fase is het te laat om het te stoppen. Een héél interessant boek om te lezen! 
Aleid Rensen: 'doe het niet!'

Zonder een boek te hebben geschreven zegt Aleid Rensen dat overigens ook: 'de plannen zijn in een te ver stadium, men vindt het gezichtsverlies om nu te stoppen. Het Dierenpark zou beter op de bestaande plek in het centrum gerevitaliseerd kunnen worden'.

Emmer r
aadslid Bouke Arends van de PVDA legt óók de waarschuwingen van hoogleraar economie Jan Oosterhaven naast zich neer. Ook Jan Oosterhaven verbaast zich over de talrijke ' aannames' en ' verwachtingen' die gebaseerd zijn op een rapport van gewillige onderzoekbureaus, die 'bewezen modellen' hanteren.


Argus vraagt zich heel nuchter af:
'
Zijn lokale politici wel in staat om dergelijke grote bouwprojecten te beoordelen? Aan welke druk staan de  raadsleden bloot bij dergelijke verstrekkende beslissingen? Zijn ze voldoende geïnformeerd en toegerust? En wie is straks verantwoordelijk als de tekorten onverhoopt gaan oplopen?'
Intussen lopen de bezoekersaantallen in verreweg de meeste Europese thema- en attraktieparken sterk terug, een daling die zich in 2010 al heeft ingezet. De cijfers van de internationale ‘Themed Entertainment Association’ maakte toen al melding van een terugloop van 1,8% in bezoekersaantallen in de top 20 van Europese attractieparken. Een daling die zich in 2012 nog verder heeft doorgezet. De Efteling staat nog net in deze top 25; op de 24e plek met 4,1 miljoen bezoekers het afgelopen jaar, waarmee de Efteling overigens wél een witte raaf is in dit gezelschap.
In de top 25 staan nog drie andere Europese parken:
  • Euro Disney Parijs, 10,5 miljoen bezoekers (-2,9% t.o.v. 2009)
  • Walt Disney Studio’s, Parijs, 4,5 miljoen bezoekers (- 2,6% t.o.v. 2009)
  • Europa Park Duitsland, 4,25 miljoen bezoekers (gelijk aan 2009)
Over de bezoekersaantallen van het naburige en aloude Ponypark Slagharen doen wisselende getallen de ronde. Wel opmerkelijk is dat men het oerconcept 'huisje met pony' weer van stal wil halen. Terug naar de basis.

Slagharen: tegenstrijdige uitkomsten bezoekersaantallen...
De Disney-marketeers hadden overigens gelijk, want de internationale groei is vandaag de dag vooral te vinden bij de top 15 van Aziatische parken (+ 7,3%) en bij de top 20 van waterparken wereldwijd (+ 7,3%)
Opvallend is ook dat een concurrent van Emmen het zonder al te grote investeringen heel goed deed: Ouwehands Dierenpark in Rhenen zag de bezoekersaantallen groeien van 905.000 in 2010 naar 935.000 in 2011.

Wat betreft de mogelijke Product/Markt Combinaties die de huidige plannen veel meer 'context' zouden kunnen geven: het is jammer dat 'Emmen' geen zaak van Noordelijk belang is geworden, maar dat crusiale beslissingen die grote invloed hebben op een belangrijk stuk van de regio, genomen moeten worden door mensen die voor heel ándere dingen hebben doorgeleerd en zijn aangenomen. Behalve dat zeer ervaren gebieds -en conceptontwikkelaars in koor roepen dat je juist vandaag de dag vooral niet té grote stappen moet nemen en fases beheersbaar moet maken, heb ik wat betreft marketingonderzoek en het zoeken naar eventueel mogelijke productcombinaties niets interessants gehoord.
Wat we bijvoorbeeld kunnen doen met de combinatie 'duurzaam & groen Noord Nederland' als merk. Met de combinatie EV. Alles leren, weten en zien over duurzame energietransitie, want zó kunnen we sowieso niet doorgaan. Waardoor we (een deel van) de miljoenen uit Brussel kunnen aanwenden voor een thematisch concept in plaats van deze 'stand alone operatie' van de gemeente Emmen. 
Zijn er ook geen slimme combinaties te maken met de ooit geplande, maar tot nu toe ernstig geflopte eco-woonwijk Delftlanden?

Delftlanden..van blooper succes maken door slimme koppeling ?

Mr. Gerben van Straaten van het Nederlands/Canadese ontwikkelingsbureau Walas woonde na zijn rechtenstudie een langere periode met en tussen een indianenstam. En ontdekte toen alles ' aan de basis' over hemel, zee en aarde. Over alles wat de natuur ons geeft, over de taal van de dieren en nuttig hergebruik van dingen. Doet onder meer projecten voor de UN. Ook hij schaart zich bij de grote groep mensen die daarvoor doorgeleerd hebben: 'de plannen in Emmen zijn te groot, te risicovol, tegen alle trends in en niet goed onderbouwd'.
We vergeten overigens nog dat een ticket voor de nieuwe opzet mimaal 30 euro per persoon gaat kosten en het wordt dus een interessante vraag, of zeg maar aanname, wat het publiek gaat doen als de eerste nieuwsgierigheid, dus het kennismakingsbezoek eraf is. Of wijkt men al snel uit naar het veel plattere, maar ook goedkopere vermaak in het eveneens naburige Plopsaland?
Ik heb overigens ook nergens iets gelezen over de hoogte van het marketingbudget, dat het mogelijk moet maken om meer dan 1 miljoen bezoekers per jaar naar het park te halen. Wordt dat 2, 4 of 5 miljoen de eerste drie jaar?

Wat is wijsheid? Ik zeg: de complete gemeenteraad van Emmen wordt morgen opgehaald met een touringcar en gaat een maand intern 'bij de nonnetjes'.
College van Emmen naar de nonnetjes...
Niet alleen 'de taal van de dieren' staat dagelijk op het programma, maar we sturen ook in een streng ritme, mensen als Kottler, Oosterhaven, Leeflang en van Alsum naar binnen. En s' middags, als men denkt dat ze alles al gehad hebben en aan de borrel kunnen, eerst nog een marketingman uit de praktijk die hun voorleest uit het boek 'de grootste marketingdrama's '.



s'Avonds voor het slapengaan wordt er bij kaarslicht in hun bedje collectief gelezen uit het boek van Robert Bell.http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/de-bodemloze-put/666751156/index.html
Die raadsleden komen herboren en voor altijd genezen terug.
Bellen, met Drenthetours en de zusters in Veghel!



Reacties