Briljante marketing van Meneer G. van der Veen




Naam en adres bij redactie bekend, nemen we aan....
In het Dagblad van het Noorden van afgelopen dinsdag 2 oktober stond een ogenschijnlijk zoveelste ingezonden brief van zomaar een abonnee. Meneer G. van der Veen.
Who the Fox is G.van de Veen!?! Welnu, let maar eens op wie en wat meneer G.van der Veen is.
Want wie begaan is het met wel en wee van de Stad Groningen en een beetje gevoel heeft met 'wat wel eens heel goed zou kunnen zijn voor de Stad' en ook nog zijn of haar boerenverstand kan gebruiken, herkent meteen de briljante marketeer, verscholen in dit berichtje.
Meneer G. van der Veen begint waar iederéén het op dit moment over heeft; ' WEGSTEMMEN VAN DE TRAM DOM EN KORTZICHTIG' zo luidt de kop.
Vervolgens wijst G. op het weggooien van het Zuiderzeelijn-geld in relatie met het probleem met ons openbaar vervoer en bereikbaarheid van de stad.
Maar opeens maakt G. een onverwachte, briljante koppeling.
Lezers, let allen op;
G. doelt op het NIET toekennen van de Floriade aan de stad Groningen en hij adviseert '10 jaar lang. 10% van het geld dat anders gemoeid was met de voorbereidingen van de Floriade in de Hortus Haren – wat hem betreft al een Floriade in de basis – te steken'. Vervolgens komt G. met diverse arrangementen- tips door die – gecombineerd met de nieuwe Floriade, weer goed zijn voor de Stad en voor Ommeland. Slimme toeristenmarketing!
Chapeau! Bril-Jant, die meneer G!


Hoe toevallig toch...
Meneer G – waar we volgens mij al meteen de opvolger van Dirk Nijdam mee in huis hebben – wist natuurlijk niets van het creatieve plan van enkele ondernemers o.l.v. een klimatoloog om de Hortus een nieuw en spectaculair leven te geven. Het is het '5 Klimaatjarenplan' van o.a. Professor L. Hacquebord, hoogleraar aan de RUG, dat een in schitterende maar vooral haalbare metamorfose voorziet van het unieke park, dat ligt weg te kwijnen en waar steeds meer paviljoens op slot gaan en zeldzame planten gaan bevriezen. Ook tot verdriet van John en Renske Bos &Bos die er een fantastische evenementenlokatie hebben.
onderdeel uit plan...

Dit Masterplan past ook prachtig in het Energy Valley concept, schakelt heel mooi naar duurzame ontwikkeling en exploitatie van minerale delfstoffen, duurzame boomkap en op de opwarming van de aarde. Bedrijven, tuincentra, woon- en reisorganisatie kunnen prima aansluiten. Ook de NOM met hun IJkdijkproject kan daar naadloos en inspirerend mooi op in schieten, samen met de Noord-Nederlandse engineerings-bedrijven, die zich al met dijkophoging wereldwijd – bezighouden.
Dreigende verloedering...

Nu is de Hortus wél eigendom van de Rijksuniversiteit Groningen. Een bolwerk dat nou niet bepaald bekend staat om toegankelijkheid voor nieuwe plannen en 'even brainen met de voeten op tafel'. Ook een brede commissie waarin toch niet de-eerste-de-beste namen, kreeg bij de RUG geen podium, sterker nog, er wordt niet eens opengedaan.

meerjarenvisie...

De noest werkende en steeds wanhopig wordende Jan Kappenburg – 'mister Pro-Groningen himself' – probeerde al met breekijzers, feesttoeters, taarten, rapporten, bidboeken, commissies,burgemeesters, besturen en plannenmakers, het plan te laten landen, maar de RUG heeft andere dingen te doen dan haar poorten gastvrij te openen voor mensen die met constructieve en opzienbarende plannen komen. En de RUG van een enorm blok aan hun been zouden kunnen verlossen. Bovendien: 'marketing', dat blijft toch een glimmig woord hier en daar.
Let op: Groningen - Haren - De Punt !

O ja, die tram, die rijdt daar net als ooit, toen het nog gezellig was in de wereld, gewoon langs. Halte 333, Hortus Haren. Retro met innovatie, hoe mooi kan het zijn. Opening met Armin van Buuren, we hoorden de bloemetjes gisteravond al kamerbreed door onze huiskamers dreunen.

Jan Kappenburg, bel meneer G. Hij bedenkt vast een list.


Reacties