![]() |
Henk, de grote motor en aanjager |
Deze week is 'Veendam' niet voor niets
trending topic op twitter.
Met Henk de Haan als onvermoeibare
aanjager trekt het in doodsstrijd verkerende SC Veendam
allerwegen de aandacht. Henk mag dan
door sommige media een leuke, enthousiaste dorpsgek worden genoemd,
hij is wél de motor van een crowdfunding-campagne die z'n weerga in
de sportwereld nauwelijks kent. Intussen staat de teller op bijna
twee-en-een-halve ton en krijgt de mooie historische en warme
cultclub net als bij de vorige reddingspoging steun van heel bekend
en onbekend Nederland. Hoe je't ook bekijkt; de club maakt veel los.
![]() |
In De wereld Draait Door... |
Uit het oogpunt van city en
regiomarketing is SC Veendam met z'n vele fans en Kolonicios een
prachtig uithangbord en de Langeleegte (alleen het stadion is al een
merk!) hét symbool van onverzettelijkheid. De gemeente Veendam heeft
in de afgelopen jaren vanuit die optiek de club al vaak zwaar
ondersteund. Ook in de afgelopen periode was de gemeente Veendam geen
moeite teveel om mee te helpen denken, praten en faciliteren. Maar
een club overeindhouden met overheidsgeld is in de eerste plaats niet
toegestaan en in de tweede plaats maatschappelijk gezien nooit te
verkopen. Feit is dat met name de strenge KNVB regelgeving vrijwel
alle Jupilerleague clubs in de problemen brengt en de eerste
protesten van voetbalbestuurders vanuit het hele land zijn al te
horen.
Het is te hopen dat één of meerdere
grote bedrijven zich ter elfder ure nog melden, anders wordt het
moeilijk c.q. onmogelijk voor de werkgroep en alle vrijwilligers die
zich het vuur uit de sloffen lopen. Bedrijven moeten dan wel snel en
zelfstandig kunnen besluiten; vorig jaar ketste een baanbrekende en
'verlossende' deal met een grote energiereus af omdat
'randstedelingen' in de besluitcirkel Veendam te exentrisch vonden
qua uitstraling. Vast staat dat het bedrijf dat zich meldt, veel munt
kan slaan uit de publiciteit. Of dat 1 á 2 miljoen mag kosten is een andere vraag.
![]() |
Anita Meijer..superster in Den Haag... |
![]() |
Processie vanaf de Hereweg.... |
Het fenomeen
van The Passion, dat elk jaar indrukwekkender wordt en dit jaar in de
onnavolgbare Anita Meijer een dragende superster had, is inmiddels
ontdekt door veel andere citymarketeers. Steden als Nijmegen (als
logisch RKK bolwerk) en Deventer hebben zich al gemeld, maar je moet
niet raar staan te kijken als dit evenement voor elke stad net zo'n
graag geziene gast wordt als het Glazen Huis. Martin Scholma, die ook
de hoofdsponsor was van de (eveneens indrukwekkende) Matthäus
Passion in de Martinikerk afgelopen december, zal zich zeker bij
Marketing Groningen melden. Al moet je niet verbaasd zijn als Dirk
Nijdam c.s. zelf al niet aan dit idee heeft gedacht. De EO en RKK,
organisatoren van het project, hebben in elk geval genoeg draagvlak
en ambassadeurs in Noord-Nederland.
Regio en Citymarketing dus in
verschillende vormen, maar wel met één gelijkluidende noemer: de
Verlossing moet aanstaande zijn.
Reacties
Een reactie posten