Over Verlossing en Citymarketing




Henk, de grote motor en aanjager
Deze week is 'Veendam' niet voor niets trending topic op twitter.
Met Henk de Haan als onvermoeibare aanjager trekt het in doodsstrijd verkerende SC Veendam
allerwegen de aandacht. Henk mag dan door sommige media een leuke, enthousiaste dorpsgek worden genoemd, hij is wél de motor van een crowdfunding-campagne die z'n weerga in de sportwereld nauwelijks kent. Intussen staat de teller op bijna twee-en-een-halve ton en krijgt de mooie historische en warme cultclub net als bij de vorige reddingspoging steun van heel bekend en onbekend Nederland. Hoe je't ook bekijkt; de club maakt veel los.
In De wereld Draait Door...

Uit het oogpunt van city en regiomarketing is SC Veendam met z'n vele fans en Kolonicios een prachtig uithangbord en de Langeleegte (alleen het stadion is al een merk!) hét symbool van onverzettelijkheid. De gemeente Veendam heeft in de afgelopen jaren vanuit die optiek de club al vaak zwaar ondersteund. Ook in de afgelopen periode was de gemeente Veendam geen moeite teveel om mee te helpen denken, praten en faciliteren. Maar een club overeindhouden met overheidsgeld is in de eerste plaats niet toegestaan en in de tweede plaats maatschappelijk gezien nooit te verkopen. Feit is dat met name de strenge KNVB regelgeving vrijwel alle Jupilerleague clubs in de problemen brengt en de eerste protesten van voetbalbestuurders vanuit het hele land zijn al te horen.
Het is te hopen dat één of meerdere grote bedrijven zich ter elfder ure nog melden, anders wordt het moeilijk c.q. onmogelijk voor de werkgroep en alle vrijwilligers die zich het vuur uit de sloffen lopen. Bedrijven moeten dan wel snel en zelfstandig kunnen besluiten; vorig jaar ketste een baanbrekende en 'verlossende' deal met een grote energiereus af omdat 'randstedelingen' in de besluitcirkel Veendam te exentrisch vonden qua uitstraling. Vast staat dat het bedrijf dat zich meldt, veel munt kan slaan uit de publiciteit. Of dat 1 á 2 miljoen mag kosten is een andere vraag.


Anita Meijer..superster in Den Haag...
Inmiddels is op een heel ánder vlak een heel andere lobby op gang gekomen in Groningen. Een aantal mensen onder wie Martin Scholma, de bevlogen directeur van de Scholma Groep, zijn op het idee gekomen om het crossmediale project The Passion (http://www.uitzendinggemist.nl/programmas/3143-the-passion ) dat afgelopen donderdag 20.000 kleumende mensen mensen op de been bracht, naar Groningen te halen. Dit geweldig geregisseerd staaltje van citymarketing van en voor de Hofstad dat door 2,3 miljoen mensen werd bekeken (!) zou inderdaad goed passen in de zwaaikom. De processie komende vanaf de Hereweg is zeer denkbaar. 
Processie vanaf de Hereweg....
Het fenomeen van The Passion, dat elk jaar indrukwekkender wordt en dit jaar in de onnavolgbare Anita Meijer een dragende superster had, is inmiddels ontdekt door veel andere citymarketeers. Steden als Nijmegen (als logisch RKK bolwerk) en Deventer hebben zich al gemeld, maar je moet niet raar staan te kijken als dit evenement voor elke stad net zo'n graag geziene gast wordt als het Glazen Huis. Martin Scholma, die ook de hoofdsponsor was van de (eveneens indrukwekkende) Matthäus Passion in de Martinikerk afgelopen december, zal zich zeker bij Marketing Groningen melden. Al moet je niet verbaasd zijn als Dirk Nijdam c.s. zelf al niet aan dit idee heeft gedacht. De EO en RKK, organisatoren van het project, hebben in elk geval genoeg draagvlak en ambassadeurs in Noord-Nederland.
Regio en Citymarketing dus in verschillende vormen, maar wel met één gelijkluidende noemer: de Verlossing moet aanstaande zijn.  

Reacties