Aan het eind van dit jaar verscheen er
een opvallend bericht in het Dagblad van het Noorden: de Noordelijke
rekenkamer gaat de effectiviteit van de reclamecampagnes van
Groningen, Friesland en Drenthe onderzoeken.
Daar zal directeur Michiel Herweijer
van de rekenkamer nog een hele kluif aan krijgen. Zelf vraagt hij dat
zich in de krant ook al af: ' hoe meet je de effectiviteit van een
campagne?'
De Noordelijke statenleden willen in
elk geval graag weten welk effect de miljoenen euro's hebben die
jaarlijks in campagnes worden gestoken.
Terecht!
Want wij – laten we 'wij' zeggen –
hebben de gerede twijfel die er over menige Noordelijke campagne is,
natuurlijk over onszelf afgeroepen.
We gingen bijna smeken om Drenthe 'te
proberen' via grote billboards in de Randstad en er kwamen
inspiratieloze bedeladvertenties in de Internationale (!) media rond
de A37, die Hoogeveen met Duitsland verbond, om langs die weg je
bedrijf te vestigen. Vervolgens moesten we 'Friesland beleven', alsof
de Thee-Federatie Nederland ons al niet genoeg schrik had aangejaagd
met de campagne ' beleef thee'!
![]() |
Wad een gekkigheid...! |
Ook werd nog onlangs de vuurtoren van
Vlieland ingepakt met plastic, voorzien van een bevel dat niet alleen passerende kokkelvissers maar heel Nederland zou moeten bereiken en moeten oproepen tot, ja tot wat? Of wad? Liesbeth is maanden later nauwelijks
van de schrik bekomen.
Michiel Herweijer zal vast een
deskundige onderzoekscommissie samenstellen, die na grondig onderzoek
in elk geval zal constateren dat er weinig campagnes zijn die mensen
zijn bijgebleven, laat staan mensen in hun hart hebben geraakt.
Hoe je wél eigentijdse en zeer
effectieve regiomarketing bedrijft, bewezen te initiators van
Leeuwarden 2018, de ploeg die via een prachtig thema dat helemaal in
deze tijdgeest past – Mienskip – er voor zorgde dat Leeuwarden de
culturele Hoofdstad van Europa wordt. Het is een staaltje moderne
city en regiomarketing non plus ultra, waarbij creatieve ideeën en
signalen vanuit de burgerij meteen werden herkend en gesteund door de
overheden en lokale instanties.
Het bidbook is een juweeltje en bewijst
ook inhoudelijk dat je mensen niet kunt bevélen om iets te beleven,
maar dat je ze moet inspireren. En dat scene marketing hoe simpel
ook, dé oplossing is als je wérkelijk mensen wilt raken.
En dat het simpel kan bewees het
reclamebureau Jung von Matt (niet de kleinste collega in Duitsland)
met de (facebook)promotie voor een piepklein dorpje in Zwitserland
die zoveel effect had dat media over de hele wereld er over schreven.
De onderzoekscommissie moet vooral het
filmverslag bekijken: http://www.jvm.com/en/work/work_subpages/obermutten.html
Deed Obermutten het via Facebook; ook
websites voor steden en regio's kunnen veel losmaken, mensen raken en
effect sorteren.
![]() |
Hoe briljant kan een simpel idee zijn... |
Toegegeven, het is een grote stad in
een grote staat (Chicago in Illinois), maar sinds de nieuwe website
van de stad en regio in de lucht is, steeg het aantal (toeristische) bezoekers met 33% .http://www.enjoyillinois.com/seasonal/winter#lights
Het is het aloude adagium: het gaat
niet om het budget, het gaat niet om het medium, het gaat om het
idee.
Ik wens iedereen een nieuw jaar vol
inspiratie en moed om spectaculaire keuzes te maken.
Reacties
Een reactie posten