In 2007 maakte ons bureau kennis met
Ricardo Machado, een Braziliaanse ondernemer, autoliefhebber pur
sang, bevriend met de later verongelukte autocoureur Ayrton Senna.
Ricardo was oprichter van Zap Automotive, een toen startende
autofabrikant met als specialiteit groene brandstoffen.
Hij introduceerde, geadviseerd door
Lotus Engineering, Londen, meteen de Obvio, een kleine, kunststof
hybride stadsauto, die zowel op bio-ethanol als elektrisch kon
rijden. Het was een sensationeel concept met toen al volop aandacht
voor mobile devices terwijl als verwijzing naar het vrolijke
Copacabana, de voetpedalen als flipflops waren uitgevoerd.
We zochten en vonden contact met een
gerenommeerde automobiel-partner die dit plan zeer interessant vond
en samen met het Europese autobedrijf Autobinck uit Den Haag stelden
we een team samen dat onderzocht hoe we dit concept naar Nederland
konden halen – inclusief assemblage in het Noorden – én hoe we de
Europese marketing konden aanpakken.
Hoewel de Obvio op dat moment nog te
duur was om de plannen ook daadwerkelijk uit te rollen – zo bleek
na uitgebreide studies en benchmarks – is de firma van Ricardo,
mede dank zij zijn kennis en passie voor groene brandstoffen, inmiddels uitgegroeid tot de multinational ZapWorld. http://www.zapworld.com/
Het concern is wereldwijd actief en
maakt interessante en ook hippe hybride of 100% elektrische voertuigen, scooters en
andere twee- en vierwielers.
![]() |
huidige modellen ZapWorld... |
Zes jaar later is ook in Europa de
automotivemarkt volop aan het vergroenen. VW en Audi produceren al volop groen-gas modellen (waar de staf van FC Groningen al in rondrijdt),
BMW is met de 'Born-Electric' i3 gekomen en de plug-ins van Volvo en
Mitsubishi waren dank zij gunstige overheidsmaatregelen en fiscale
voordelen in 2013 in een mum uitverkocht. Uit de USA komt de 100%
elektrische Tesla, met z'n Maserati-achtige uitstraling onmiddellijk
een hebbeding voor vergroeners met een ruime beurs. De aandelen van
Tesla Motors stegen in 2013 met 353% !
Hoe en waar je ook kijkt, van Brazilië
tot Duitsland, van India (de Tata Nano fabrieken zijn ook volop
bezig, met auto's vanaf € 1.800.-), de wereldmarkt schreeuwt om
groene oplossingen als het gaat om mobiliteit. In Nederland is de
verkoop van plug-ins in 2013 verviervoudigd.
![]() |
100% electrische BMW i3 |
Het idee van La Compagnie – in 2006
al gelanceerd – om juist in Noord-Nederland c.a. Noord-Oost
-Groningen een groene automobiel/automotive fabriek te stichten komt
opnieuw in volle hevigheid boven, juist in deze tijd.
Afgezien dat het aluminium van Aldel
een materiaal is dat bij uitstek geschikt is om lichte carrosserieën
mee te bouwen, kan er nóg een aantal veel zwaarwegender
argumenten om met rappe voortvarendheid werk van te maken van een
gedegen onderzoek, onder elkaar worden gezet.
Om te beginnen met het aspect
werkgelegenheid: binnen en rond (toeleveranciers) het ZAP concern werken inmiddels honderdduizenden mensen verspreid over de wereld. Laten we reeeël zijn: een ontwikkelings- en
fabricageplant waar 5.000 mensen werken zou al fantastisch zijn voor
Noord-Nederland. Het klink utopisch, maar let wel; de markt is
wereldwijd vragend.
![]() |
FC Groningen, rijdend op groen gas, is al uithangbord voor groene mobiliteit... |
En waar criticasters meteen roepen dat onze lonen
te hoog zijn of de elektriciteit te duur; er staat tegenover dat onze
technische know how en de inmiddels door Energy Valley geclusterde
high-tech samenwerkingsverbanden een enorme voorsprong geven.
Bovendien, je hoort steeds meer geluiden dat fabrikanten terugkomen
op de kwaliteit die uit verre landen komt. Nederlandse fabricage wordt
nog hip.
Noord-Nederland heeft 5 economische
speerpunten. Energy, agribusiness en sensortechnologie zijn daar 3
van. Daar worden serieuze bedragen Europese en Nederlandse
subsidiegelden ingestoken. Laten Energy (transitie), agribusiness (zonnebloem/algenolie etc) en sensortechnologie nou nét de
componenten zijn die je nodig hebt bij een high-tech fabricage van de
nieuwe generatie auto's, scooters, scootmobielen en e-bikes.
![]() |
aluminium... lichtgewicht carrosseriën... |
Met Energy Valley hebben we een
organisatie die als doel heeft de duurzame energie in het Noorden te
clusteren en te bevorderen. Het meehelpen onderzoeken en initiëren
/ondersteunen van een dergelijk plan zou heel wel in hun core
competentie en missie kunnen passen.
Ook de NOM, de Noordelijke
Ontwikkelings Maatschappij, zou een aanjagende rol kunnen spelen om een
dergelijk initiatief mede mogelijk te maken.
In deze categorie past ook het SNN, het
samenwerkingsverband Noord-Nederland, een organisatie die al vaker
blijk heeft gegeven miljoenen-subsidies uit Brussel te kunnen
verwerven voor projecten in Noord Nederland.
Er zijn zomaar 10 instanties te
bedenken die niet alleen met raad en daad, maar ook met andere
fondsen kunnen meehelpen een concept te bedenken voor een vernieuwend privaat/publiekelijk samenwerkingsverband. Een PPS constructie waarin
de overheid meehelpt starten, maar de private sector participeert en
de onderneming gaat managen, compleet met benefits voor
Noord-Nederland, is een prikkelend idee.
![]() |
Audi A3 op aardgas..! |
En als we het over de private sector
hebben dan zijn ook daar goede kandidaten te vinden die nu al – zij
het in andere sectoren – volop bezig zijn met het rendabel maken
van groene energie-concepten.
Zo is er het innovatieve bedrijf ELEQ
in Steenwijk, dat alles weet van elektriciteit-transformatie en
electricity-mastering. Of Wijdeven van de succesvolle Emmer ondernemer Jan van de Maat die alles weet van micro-electronica en
onlangs nog een deel van zijn innovaties aan ASML in Eindhoven
verkocht. Zerobikes, Assen en Groningen, importeert en assembleert
steeds meer elektrische scooters uit China. Laten we gaan éxporteren! Kennis en durf genoeg in
Noord-Nederland.
![]() |
duizenden arbeidsplaatsen... |
We gaan nog even door, als u het niet
erg vindt.
Wat te denken van Philips, dat enkele
tanende nederzettingen in het Noorden opeens weer volop kan
revitaliseren, dankzij inbreng van hun specifieke kennis en kunde. En
dan het sterk groeiende bedrijf Sunoil Biodiesel van de Emmenaar
Ronald Lubbers, dat zich bezig houdt met de productie van
bio-brandstoffen. OrangeGas, nóg een succesvol Noordelijke initiatief. En vervolgens ons eigen GasTerra, dat niet alleen
aardgas uit Groningen, maar uit de hele wereld levert en als
innovatieve onderneming volop initiatieven steunt die te maken hebben
met energie-transitie.
Voorts zijn er diverse toonaangevend
management-consultancy bureaus – zoals UNO Zuidlaren bijvoorbeeld
– die nationaal bewezen hebben gewaagd lijkende ideeën profitable
en dus succesvol te maken.
![]() |
Ook zijn er de diverse high tech
ontwerp- en ontwikkelbureaus van kunststoffen zoals People Creates
Value uit Beetsterzwaag, die als het moet een nieuwe carrosserie zo
uit de 3-D printers kan laten rollen. Ook zijn er diverse bedrijven
in het Noorden die bio-materialen leveren aan de bekende Duitse
autofabrikanten, materialen voor dashboards, bumpers. BMW maakt al
dashboards van vlas-ingrediënten. Wat te denken van enkele
Noordelijke LED lichtfabrikanten en specialisten?
Dan de sensor-industrie in het Noorden,
met Assen als epicentrum. Er vallen, behalve de parkeersensoren, heel
wat andere en nieuwe toepassingen in de automotive/mobiliteits sector
te bedenken waar deze ontluikende sector zijn tanden in kan zetten.
En beroemd mee kan worden.
Vergeten we nog de vele lege
industrieterreinen en braakliggende woon-ontwikkelingsgebieden in
het Noorden, waar gemeenten veel op moeten afschrijven.
Vestigingsplaatsen en woongebieden voor nieuwe medewerkers genoeg.
Een brug met de groeiende en belangrijke ICT sector in Noord
Nederland is overigens ook snel gemaakt, want ons kent ons in het
Noorden.
Met op reële, op de
marktontwikkelingen gestoelde fantasie kun je je zomaar een immens
complex in Noord-Nederland voorstellen waar ontwikkeling, marketing,
sales (online natuurlijk) en assemblage van allerhande hybride
voertuigen, van auto's tot E-bikes worden gemaakt. Reken maar dat
Batavus niet kan wachten mee te doen.
Het zou mooi zijn als een dergelijk
idee niet bleef hangen op de conceptfase.
Groene mobiliteitontwikkeling en
productie in Noord-Nederland. Het kan bijna niet logischer.
Alles lijkt in elkaar te vallen. Het is
basis-marketing; de wereldwijde markt vraagt, schreeuwt om een
product; wij hier in het Noorden hebben veel componenten en basiscondities om aan die
vraag te kunnen beantwoorden. Hoe duidelijk kan het zijn.
![]() |
Ruimte én arbeidskrachten genoeg... |
Alles begint altijd met één idee.
Vervolgens komt de zwaartekracht in actie.
De criticasters, de nee-schudders, de
niet-veranderaars. En de 'not-invented here-peoples'.
En natuurlijk de 'weer zo'n utopisch
onhaalbaar plan' -roepers.
Phil Nigh z'n buurman sloeg zich op de
knieën van het lachen toen Phil hem een nieuwe, zelf met een
wafelijzer in elkaar gesmolten schoenzool liet zien, waarmee je
volgens Phil '
nooit meer kon uitglijden. Dat hing
hem namelijk de keel uit tijdens zijn dagelijkse runs.
Ook vrouw, familieleden en een naburige
sportfirma lachten hem uit en riepen: keep on dreaming.
Nu is het Nike van Phil Night de
grootste sportfirma ter wereld.
Om met Cruijff te besluiten: je moet
het zien om het te begrijpen.
Reacties
Een reactie posten