Een ander plan voor Aldel; perspectief voor heel Groningen

Ricardo Machado 


In 2007 maakte ons bureau kennis met Ricardo Machado, een Braziliaanse ondernemer, autoliefhebber pur sang, bevriend met de later verongelukte autocoureur Ayrton Senna. Ricardo was oprichter van Zap Automotive, een toen startende autofabrikant met als specialiteit groene brandstoffen.
Hij introduceerde, geadviseerd door Lotus Engineering, Londen, meteen de Obvio, een kleine, kunststof hybride stadsauto, die zowel op bio-ethanol als elektrisch kon rijden. Het was een sensationeel concept met toen al volop aandacht voor mobile devices terwijl als verwijzing naar het vrolijke Copacabana, de voetpedalen als flipflops waren uitgevoerd.


We zochten en vonden contact met een gerenommeerde automobiel-partner die dit plan zeer interessant vond en samen met het Europese autobedrijf Autobinck uit Den Haag stelden we een team samen dat onderzocht hoe we dit concept naar Nederland konden halen – inclusief assemblage in het Noorden – én hoe we de Europese marketing konden aanpakken.

Hoewel de Obvio op dat moment nog te duur was om de plannen ook daadwerkelijk uit te rollen – zo bleek na uitgebreide studies en benchmarks – is de firma van Ricardo, mede dank zij zijn kennis en passie voor groene brandstoffen, inmiddels uitgegroeid tot de multinational ZapWorld. http://www.zapworld.com/
Het concern is wereldwijd actief en maakt interessante en ook hippe hybride of 100% elektrische voertuigen, scooters en andere twee- en vierwielers.

huidige modellen ZapWorld...

Zes jaar later is ook in Europa de automotivemarkt volop aan het vergroenen. VW en Audi produceren al volop groen-gas modellen (waar de staf van FC Groningen al in rondrijdt), BMW is met de 'Born-Electric' i3 gekomen en de plug-ins van Volvo en Mitsubishi waren dank zij gunstige overheidsmaatregelen en fiscale voordelen in 2013 in een mum uitverkocht. Uit de USA komt de 100% elektrische Tesla, met z'n Maserati-achtige uitstraling onmiddellijk een hebbeding voor vergroeners met een ruime beurs. De aandelen van Tesla Motors stegen in 2013 met 353% !
Hoe en waar je ook kijkt, van Brazilië tot Duitsland, van India (de Tata Nano fabrieken zijn ook volop bezig, met auto's vanaf € 1.800.-), de wereldmarkt schreeuwt om groene oplossingen als het gaat om mobiliteit. In Nederland is de verkoop van plug-ins in 2013 verviervoudigd.
100% electrische BMW i3


Het idee van La Compagnie – in 2006 al gelanceerd – om juist in Noord-Nederland c.a. Noord-Oost -Groningen een groene automobiel/automotive fabriek te stichten komt opnieuw in volle hevigheid boven, juist in deze tijd.
Afgezien dat het aluminium van Aldel een materiaal is dat bij uitstek geschikt is om lichte carrosserieën mee te bouwen, kan er nóg een aantal veel zwaarwegender argumenten om met rappe voortvarendheid werk van te maken van een gedegen onderzoek, onder elkaar worden gezet.

Om te beginnen met het aspect werkgelegenheid: binnen en rond (toeleveranciers) het ZAP concern werken inmiddels honderdduizenden mensen verspreid over de wereld. Laten we reeeël zijn: een ontwikkelings- en fabricageplant waar 5.000 mensen werken zou al fantastisch zijn voor Noord-Nederland. Het klink utopisch, maar let wel; de markt is wereldwijd vragend.
FC Groningen, rijdend op groen gas, is al uithangbord voor groene mobiliteit...

En waar criticasters meteen roepen dat onze lonen te hoog zijn of de elektriciteit te duur; er staat tegenover dat onze technische know how en de inmiddels door Energy Valley geclusterde high-tech samenwerkingsverbanden een enorme voorsprong geven. Bovendien, je hoort steeds meer geluiden dat fabrikanten terugkomen op de kwaliteit die uit verre landen komt. Nederlandse fabricage wordt nog hip.
Noord-Nederland heeft 5 economische speerpunten. Energy, agribusiness en sensortechnologie zijn daar 3 van. Daar worden serieuze bedragen Europese en Nederlandse subsidiegelden ingestoken. Laten Energy (transitie), agribusiness (zonnebloem/algenolie etc) en sensortechnologie nou nét de componenten zijn die je nodig hebt bij een high-tech fabricage van de nieuwe generatie auto's, scooters, scootmobielen en e-bikes.


aluminium... lichtgewicht carrosseriën...


Met Energy Valley hebben we een organisatie die als doel heeft de duurzame energie in het Noorden te clusteren en te bevorderen. Het meehelpen onderzoeken en initiëren /ondersteunen van een dergelijk plan zou heel wel in hun core competentie en missie kunnen passen.
Ook de NOM, de Noordelijke Ontwikkelings Maatschappij, zou een aanjagende rol kunnen spelen om een dergelijk initiatief mede mogelijk te maken.
In deze categorie past ook het SNN, het samenwerkingsverband Noord-Nederland, een organisatie die al vaker blijk heeft gegeven miljoenen-subsidies uit Brussel te kunnen verwerven voor projecten in Noord Nederland.
Er zijn zomaar 10 instanties te bedenken die niet alleen met raad en daad, maar ook met andere fondsen kunnen meehelpen een concept te bedenken voor een vernieuwend privaat/publiekelijk samenwerkingsverband. Een PPS constructie waarin de overheid meehelpt starten, maar de private sector participeert en de onderneming gaat managen, compleet met benefits voor Noord-Nederland, is een prikkelend idee.
Audi A3 op aardgas..!


En als we het over de private sector hebben dan zijn ook daar goede kandidaten te vinden die nu al – zij het in andere sectoren – volop bezig zijn met het rendabel maken van groene energie-concepten.
Zo is er het innovatieve bedrijf ELEQ in Steenwijk, dat alles weet van elektriciteit-transformatie en electricity-mastering. Of Wijdeven van de succesvolle Emmer ondernemer Jan van de Maat die alles weet van micro-electronica en onlangs nog een deel van zijn innovaties aan ASML in Eindhoven verkocht. Zerobikes, Assen en Groningen, importeert en assembleert steeds meer elektrische scooters uit China. Laten we gaan éxporteren! Kennis en durf genoeg in Noord-Nederland.

duizenden arbeidsplaatsen...


We gaan nog even door, als u het niet erg vindt.
Wat te denken van Philips, dat enkele tanende nederzettingen in het Noorden opeens weer volop kan revitaliseren, dankzij inbreng van hun specifieke kennis en kunde. En dan het sterk groeiende bedrijf Sunoil Biodiesel van de Emmenaar Ronald Lubbers, dat zich bezig houdt met de productie van bio-brandstoffen. OrangeGas, nóg een succesvol Noordelijke initiatief. En vervolgens ons eigen GasTerra, dat niet alleen aardgas uit Groningen, maar uit de hele wereld levert en als innovatieve onderneming volop initiatieven steunt die te maken hebben met energie-transitie.



Voorts zijn er diverse toonaangevend management-consultancy bureaus – zoals UNO Zuidlaren bijvoorbeeld – die nationaal bewezen hebben gewaagd lijkende ideeën profitable en dus succesvol te maken.
Ook zijn er de diverse high tech ontwerp- en ontwikkelbureaus van kunststoffen zoals People Creates Value uit Beetsterzwaag, die als het moet een nieuwe carrosserie zo uit de 3-D printers kan laten rollen. Ook zijn er diverse bedrijven in het Noorden die bio-materialen leveren aan de bekende Duitse autofabrikanten, materialen voor dashboards, bumpers. BMW maakt al dashboards van vlas-ingrediënten. Wat te denken van enkele Noordelijke LED lichtfabrikanten en specialisten?

Dan de sensor-industrie in het Noorden, met Assen als epicentrum. Er vallen, behalve de parkeersensoren, heel wat andere en nieuwe toepassingen in de automotive/mobiliteits sector te bedenken waar deze ontluikende sector zijn tanden in kan zetten. En beroemd mee kan worden.

NOM als aanjager?

Vergeten we nog de vele lege industrieterreinen en braakliggende woon-ontwikkelingsgebieden in het Noorden, waar gemeenten veel op moeten afschrijven. Vestigingsplaatsen en woongebieden voor nieuwe medewerkers genoeg. Een brug met de groeiende en belangrijke ICT sector in Noord Nederland is overigens ook snel gemaakt, want ons kent ons in het Noorden.
Met op reële, op de marktontwikkelingen gestoelde fantasie kun je je zomaar een immens complex in Noord-Nederland voorstellen waar ontwikkeling, marketing, sales (online natuurlijk) en assemblage van allerhande hybride voertuigen, van auto's tot E-bikes worden gemaakt. Reken maar dat Batavus niet kan wachten mee te doen.
Het zou mooi zijn als een dergelijk idee niet bleef hangen op de conceptfase.
Groene mobiliteitontwikkeling en productie in Noord-Nederland. Het kan bijna niet logischer.
Alles lijkt in elkaar te vallen. Het is basis-marketing; de wereldwijde markt vraagt, schreeuwt om een product; wij hier in het Noorden hebben veel componenten en basiscondities om aan die vraag te kunnen beantwoorden. Hoe duidelijk kan het zijn.
Ruimte én arbeidskrachten genoeg...

Alles begint altijd met één idee.
Vervolgens komt de zwaartekracht in actie. 
De criticasters, de nee-schudders, de niet-veranderaars. En de 'not-invented here-peoples'.
En natuurlijk de 'weer zo'n utopisch onhaalbaar plan' -roepers.

Phil Nigh z'n buurman sloeg zich op de knieën van het lachen toen Phil hem een nieuwe, zelf met een wafelijzer in elkaar gesmolten schoenzool liet zien, waarmee je volgens Phil '
nooit meer kon uitglijden. Dat hing hem namelijk de keel uit tijdens zijn dagelijkse runs.
Ook vrouw, familieleden en een naburige sportfirma lachten hem uit en riepen: keep on dreaming.
Nu is het Nike van Phil Night de grootste sportfirma ter wereld.
Om met Cruijff te besluiten: je moet het zien om het te begrijpen.




Reacties