![]() |
een van de mooiste gebouwen van de Stad herbergt...supermarkt |
Vier jaar geleden zat er een gemeleerd
groepje strategen en creatieven in de Communication Kitchen van het
marketingbureau La Compagnie. De geboren strateeg Loek Hogenhout, nu
de grote baas van Marketing Friesland, Dr. Gerard van Keeken,
promovendus in de gebiedsmarketing, Mark Wiers, tekstschrijver en
radioman RTV-Noord, aangevuld met de aanjager van het bureau.
Ze zaten op een historische plek, want
de Communication Kitchen zit in het voormalige pakhuis van P.K.
Woldijk, een graancommissionair die via de Westerhaven – waar de
schepen hun ladingen losten voor de Korenbeurs – eeuwenlang
verbonden was met de Graanrepubliek.
![]() |
Westerkade, 1929, vooral graanhaven... |
Het groepje zat niet zomaar in die
Kitchen. Ze waren door provincie Groningen en betrokkenen gevraagd
diep na te denken over de toekomst van Blauwe Stad, omdat de
ontwikkeling en bloei van het gebied al jaren stokte.
Diep nagedacht werd er. En onderzocht.
In het land gekeken. Over de grens gekeken zelfs, want ze haalden er
het marketingbureau Stock2 uit Oldenburg erbij, om de kansen voor het
gebied voor de nabije Duitse recreatiemarkt te onderzoeken.
Hoewel het nijvere groepje na de
presentatie van hun adviesrapport in de Blauwe Stad taal noch teken
meer van de opdrachtgevers hoorde, is het na vier jaar goed te horen
dat er toch wat van is blijven hangen.
Het moet ánders. Naast ruimte voor
huizen als kastelen, ook ruimte voor andere woningtypes, zelfs ruimte
voor huurwoningen van duizend euro. Recreatie is key. Gedeputeerde Staghouwer brak eindelijk de ban.
![]() |
de toekomst ligt in het verleden... |
Het rapport van het nijverige groepje
is vast kwijtgeraakt. Want in het boekwerkje stonden nog veel meer adviezen waar lang over was nagedacht.
'Terug naar je roots' heette het. Er
stond in dat je de Blauwe Stad met respect 'conceptueel moet
vermarkten'. In mormel mensentaal: linken aan de historische Graanrepubliek
(lees dat boek!). Maar met een eigentijdse twist. Met thematische
gebouwen, bootjes, winkeltjes, kades en themas die recht doen aan dat
fantastische culturele erfgoed. Maak het gebied hip en eigentijds, in
plaats van pompeus en welgesteld.
Inderdaad: hou op met het uitsluitend
bouwen van huizen-als-kastelen, maar leg linken met de creatieve
industrie in Groningen. Met de Academie voor Bouwkunst. Raadpleeg als
supervisors en aanjagers onze eigen, Groninger architecten-toppers
als Juriën van der Meer, Team4, Skets en andere designers van eigen
bodem. Niks architecten uit London of Tokio. Zet jonge mensen uit de regio aan het
denken. Laat starters op[ de woningmarkt goedkope casco's kopen die je zelf kunt afbouwen.
Stimuleer 'anders wonen' bij die jonge mensen. Inspireer ze! Maak
ruimte voor een living lab op het gebied van klimaat neutraal wonen.
Haal de Eco stimuleringsfondsen van onder andere de Rabo-bank daarmee
binnen. Leg verbindingen met Zernike Campus en andere
innovatie-instituten.
Kijk naar Almere, waar ze een kansloos gebied
hebben omgetoverd in een inspirerende woonwijk, waar Jappanners naar
komen kijken. Praat alsjeblieft verder met fabrikanten van
electrische fluisterboten, die veel meer kunnen en willen bijdragen
aan de ontwikkeling van het gebied. Herstel de historische
graantransportroute over water naar Groningen. Zet Albert Heijn
direct en onmiddellijk uit de Korenbeurs in Groningen (schande!) en
maak daar een geweldig promogebouw voor alles wat met de historie van
de Graanrepubliek te maken heeft en het geweldige symbool en
uithangbord dat de Blauwe Stad daarvan nu kan zijn. Onze oosterburen
smullen van historie en vinden water prachtig.
Doe aan storytelling, wees slim!
![]() |
Zwarte Hond, Team4, Skets, inspirators en mentors... |
Het groepje dronk afgelopen week nog
even een borrel.
In het oude graanpakhuis van P.K.
Wolddijk. Vlak bij de Korenbeurs.
Ze waren het eens. De toekomst ligt in
je verleden.
Voor het grijpen.
Weg met Albert Heijn uit de Korenbeurs!
Reacties
Een reactie posten