Ook in Groningen: Kathedraal der Verbeelding



Het Science House vind je in Manhattan aan de East 38th Street tussen Park en Lexington Avenue. Het is gevestigd in een zeven verdiepingen tellend herenhuis met veel historie, oorspronkelijk gebouwd door de zoon van president Abraham Lincoln, Robert Todd Lincoln en later verbouwd als een 'Kathedraal der Verbeelding'. Een mooie naam voor een bijzonder gebouw, waarin veel inspirerende zaken samenkomen op het gebied van wetenschap, innovatie, creativiteit, kunst en cultuur. Met als bevlogen directeuren James Jorasch en Rita J. King. Beide zijn visionaire wetenschappers (futurologen) met een geweldig aanstekelijke passie om de innovaties op het gebied van bedrijfsleven, wetenschap, cultuur, design en technologie te delen en toegankelijk te maken.

De statigheid is maar schijn...
Elk project dat er wordt opgepakt is doordrenkt van innovatie en 'dwarsdenken'. En vooral: met opmerkelijke kruisverbanden en verbindingen naar de meest uiteenlopende disciplines, organisaties en bestuurslagen van de overheid. Een statig huis van buiten maar waar binnen de meest spannende dingen gebeuren, die vervolgens ruimhartig worden gedeeld met de hele wereld. De initiatieven en denkrichtingen die door het Science House worden afgescheiden zijn inmiddels beroemd in de hele wereld.

Futurologe Rita J. King


Bijzonder is dat dit Science House House in feite een (non profit!) strategisch adviesbureau is, dat gespecialiseerd is in de 'Wetenschap van de Organisatiecultuur', met een focus op business values. Simpel gesteld:  het slagvaardig en zo snel mogelijk concreet maken van  business- en verdienmodelen. Het voert hier te ver, maar ze doen dit o.a. door ultieme samenwerkingsvormen, het 'koppelen van innovatie en 'design thinking'.
Ook helpen ze organisaties bij het ontwikkelen van skills die nodig zijn om adequaat te reageren op uitdagingen en kansen die voorbij komen. En bij het creëren van duidelijke actieplannen om er ook werkelijk succes mee te hebben.
Ze hebben toegang tot geldbronnen, durf-investors, weten hoe je coöporaties moet opzetten en helpen de juiste opzet te kiezen voor ideeën en innovatie concepten. Je kunt er 'zalen en deskundigen - en dan niet de eersten de besten- boeken om je ideeën verder uit te werken.

Het Science House is niet zomaar wat; ze hebben klanten als FedEx, IBM, General Electric, Moody's, Google, Facebook, Wiley, Under Armour, American Museum of Natural History, Kate Spade, Mount Sinaï, Goldman Sachs, de Amerikaanse commissie voor het Weizmann Institute of Science, Flat World, Galxyz etc etc.
Belangrijk thema in het Science House is duurzaamheid.

Het zou voor Groningen en omgeving een goed idee zijn om eens naar een dergelijke opzet te kijken.
Om te bezien of we alle gezamenlijke competenties van RUG, Energy Valley, Hanzehogeschool (met hun Entrance, Energy Academy etc), NOM, SNN, ROC's, bedrijfsleven (agri, energy, water etc.) , VNO/NCW, overheid, profclubs en de creatieve industrie in Groningen niet veel en veel beter kunnen koppelen en vermarkten. Op een sexy en slagvaardige manier, zoals ze dat in het Science House ook doen. Om alle initiatieven en activiteiten (beter) naar de markt te brengen. Want wie zijn oor te luister legt bij captains of Industry en bestuurders hoort maar al te vaak dat we veel kennis en goede initiatieven, instituten etc. hebben in het Noorden, maar dat een échte integrale aanpak spectaculaire resultaten op zou leveren.


Natuurlijk staat of valt alles met mensen. Rita J. King - charismatische futurologe - en  topeconoom en uitvinder met 530 patenten op zijn naam - James Jorasch  - zijn wat dat betreft aanjagers met een wereldwijde reputatie. Maar ook in Noord-Nederland hebben we bevlogen en deskundige mensen die een dergelijk instituut zouden dragen.
In een gezamenlijk 'huis' zou je bovendien alle initiatieven zichtbaar kunnen maken, er een living lab aan kunnen hangen en dagelijkse inspiratie-thema kunnen programmeren. Een 'Huis' waar het voor de meest uiteenlopende doelgroepen spannend is om te komen, waar je alles tegenkomt wat met het heden en de toekomst van je eigen leef, woon en werkomgeving te maken heeft en waar je geïnspireerd wordt.



Dat alles zou een positieve flow geven die we juist nu in Groningen nodig hebben. Alle (uitstekende) initiatieven die er al zijn moeten vooral doorgaan, maar de best practices - het beste wat ze te bieden hebben zou juist in dit' huis' als übermarketing voor het Noorden haar executie en slagkracht en gezicht  moeten krijgen. Een éénduidig gezicht. En...een 'ready to market' verpakking.
Voorbeelden als het Science House zijn er al.
Pessimisten met de nodige ervaring zeggen; 'dit gaat nooit lukken in Noord-Nederland, iedereen afzonderlijk koestert zijn of haar eigen biotoop.
Optimisten daarentegen moeten blijven roepen; alles is marketing. Noord-Nederland is een product. Dat moeten we deskundig behandelen. Juist nu.

De Kathedraal der Verbeelding.
Dromen, denken doen.

Interessant om te volgen: @Science House
@RitaJKing






Reacties