Het vuurwerk van Peter de Graaf






Vuurwerk van IRTV...!
Een tijd geleden werd ik door RTV-Noord presentator Marc Wiers gewezen op de frisse tv-makers van Fresh TV, waar hij ook regelmatig producties voor inspreekt. En inderdaad: Peter de Graaf en Tim Verheul zijn frisse boys en voor den duvel niet bang. Ook jongens met een groot netwerk en veel ervaring met- maar vooral veel geloof in-  de toekomst van zoals ze het noemen 'videomarketing'.
Ondanks hun jongehonden flair, de 'dan-doen-we-het-vannacht-toch'-mentaliteit kwamen hun plannen om de plaats in te (willen) nemen van onze good old RTVNoord voor velen als een donderslag bij de door vuurpijlen bezwangerde hemel. Het was de talk of the town en een spraakmakend (media) begin van het nieuwe jaar. Ze werden zelfs even landelijk nieuws toen het ANP het bericht via de Groninger Internet Courant - GIC -  oppikte: (http://www.youtube.com/watch?v=RXHBVH_3_Wc

Bert Visscher... stak lontje al eerder aan...

Cabaretier Bert Visscher stak overigens al eerder een lont(je) in dit mediavat afgelopen jaar, toen hij in het Dagblad van het Noorden erg uitgesproken de kwaliteit en de kosten van de huishouding van RTVNoord bekritiseerde. Alom rumoer en reuring was zijn deel.
RTV Noord directeur Gijs Lensink sprak vrijdagmorgen kalmerende woorden tot zijn luisteraars en vond in de plannen van IRTV niet echt veel onderbouwing en nogal doorspekt met kretologie. Met '30% marktaandeel in het Noorden en de laagste begroting van alle regionale omroepen' maakte Gijs zich nog niet teveel zorgen en hij stelde zijn gemiddeld 55 jarige luisteraars gerust met de mededeling dat hij elke concurrentie heel serieus neemt maar het toch 'raar moet lopen wil RTVNoord hun consessie niet verlengd krijgen'. Ook andere reacties op twitter maakten gewag van dat 'wat je in 50 jaar opbouwt, je niet zomaar even wegpoetst'.
Dat is in dit tijdsgewricht een interessante!
Want in dit internettijdperk komen reputaties te voet en gaan te paard.



RTV-Noord heeft enkele kijk- en met name luistercijferkanonnen, een trouwe aanhang, maar tegelijkertijd óók formats als 'Altijd wat anders', waar nou niet bepaald de meest inspirerende en verheffende populatie van ons leefgebied 'smiddags om half zes een podium krijgt. Vanuit imago en merkstrategie niet écht een component die waarde creeërt.
RTV-Noord heeft ook veel deskundige, ervaren en toegewijde mensen. Spannend! Krijgen we verschuivingen? Stoelendans rond de leukste functies in de aanloop naar juni, als de consessieverkiezing haar hoogtepunt krijgt? Hoe sterk zijn RTV Noord's jarenlange banden en lobby's met de Provincie Groningen, die utieindelijk moet kiezen wie verder mag met de procedure? Hoe gaat het Dagblad dit allemaal verslaan, een medium dat zónder 1 cent subsidie de eindjes aan elkaar moet knopen?
Want ook dié discussie is relevant; moét er zoveel overheidsgeld bij een (publieke)zender, daar waar het nieuws vandaag de dag heel anders tot stand komt dan 50 jaar geleden? Kan het écht anders? En de adverteerders dan? Waar gaan zij hun (vuur)pijlen op richten?

Peter de Graaf op OogTV


Het moet nog blijken of de Oud & Nieuwactie van Peter de Graaf cs een éénmalige vuurpijl, een heftig sissend maar verder onschuldige sterretje of een inmense lawinepijl is, die een grote, alles verzwelgende massa in beweging brengt. Een kettingreactie door ook door zal dringen tot eveneens regionale en gesubsidieërde zenders als RTV Drenthe, AT5 tot en met TV Limburg?
Maar wát er ook gebeurt; bij RTV Noord is men in elk geval (extra) wakker. En is dit wellicht de opmaat naar vernieuwing, verandering en creativiteit, wie ook de concessie krijgt.
Iedereen op scherp; een goed begin voor 2013!


Reacties