![]() |
Vuurwerk van IRTV...! |
Een tijd geleden werd ik door RTV-Noord
presentator Marc Wiers gewezen op de frisse tv-makers van Fresh TV,
waar hij ook regelmatig producties voor inspreekt. En inderdaad:
Peter de Graaf en Tim Verheul zijn frisse boys en voor den duvel niet
bang. Ook jongens met een groot netwerk en veel ervaring met- maar vooral veel
geloof in- de toekomst van zoals ze het noemen 'videomarketing'.
Ondanks hun jongehonden flair, de
'dan-doen-we-het-vannacht-toch'-mentaliteit kwamen hun plannen om de
plaats in te (willen) nemen van onze good old RTVNoord voor velen als
een donderslag bij de door vuurpijlen bezwangerde hemel. Het was de
talk of the town en een spraakmakend (media) begin van het nieuwe jaar. Ze werden zelfs even landelijk nieuws toen het ANP het bericht via de Groninger Internet Courant - GIC - oppikte: (http://www.youtube.com/watch?v=RXHBVH_3_Wc
![]() |
Bert Visscher... stak lontje al eerder aan... |
Cabaretier Bert Visscher stak overigens
al eerder een lont(je) in dit mediavat afgelopen jaar, toen hij in
het Dagblad van het Noorden erg uitgesproken de kwaliteit en de
kosten van de huishouding van RTVNoord bekritiseerde. Alom rumoer en reuring was zijn deel.
RTV Noord directeur Gijs Lensink sprak
vrijdagmorgen kalmerende woorden tot zijn luisteraars en vond in de
plannen van IRTV niet echt veel onderbouwing en nogal doorspekt met
kretologie. Met '30% marktaandeel in het Noorden en de laagste
begroting van alle regionale omroepen' maakte Gijs zich nog niet
teveel zorgen en hij stelde zijn gemiddeld 55 jarige luisteraars
gerust met de mededeling dat hij elke concurrentie heel serieus neemt
maar het toch 'raar moet lopen wil RTVNoord hun consessie niet verlengd
krijgen'. Ook andere reacties op twitter maakten gewag van dat 'wat
je in 50 jaar opbouwt, je niet zomaar even wegpoetst'.
Dat is in dit tijdsgewricht een
interessante!
Want in dit internettijdperk komen
reputaties te voet en gaan te paard.
RTV-Noord heeft enkele kijk- en met
name luistercijferkanonnen, een trouwe aanhang, maar tegelijkertijd
óók formats als 'Altijd wat anders', waar nou niet bepaald de meest inspirerende en verheffende populatie van ons leefgebied 'smiddags om
half zes een podium krijgt. Vanuit imago en merkstrategie niet écht
een component die waarde creeërt.
RTV-Noord heeft ook veel deskundige,
ervaren en toegewijde mensen. Spannend! Krijgen we verschuivingen?
Stoelendans rond de leukste functies in de aanloop naar juni, als de
consessieverkiezing haar hoogtepunt krijgt? Hoe sterk zijn RTV
Noord's jarenlange banden en lobby's met de Provincie Groningen, die
utieindelijk moet kiezen wie verder mag met de procedure? Hoe gaat het
Dagblad dit allemaal verslaan, een medium dat zónder 1 cent subsidie
de eindjes aan elkaar moet knopen?
Want ook dié discussie is relevant;
moét er zoveel overheidsgeld bij een (publieke)zender, daar waar het
nieuws vandaag de dag heel anders tot stand komt dan 50 jaar geleden?
Kan het écht anders? En de adverteerders dan? Waar gaan zij hun (vuur)pijlen op richten?
![]() |
Peter de Graaf op OogTV |
Het moet nog blijken of de Oud &
Nieuwactie van Peter de Graaf cs een éénmalige vuurpijl, een heftig
sissend maar verder onschuldige sterretje of een inmense lawinepijl
is, die een grote, alles verzwelgende massa in beweging brengt. Een
kettingreactie door ook door zal dringen tot eveneens regionale en
gesubsidieërde zenders als RTV Drenthe, AT5 tot en met TV Limburg?
Maar wát er ook gebeurt; bij RTV Noord
is men in elk geval (extra) wakker. En is dit wellicht de opmaat
naar vernieuwing, verandering en creativiteit, wie ook de concessie krijgt.
Iedereen op scherp; een goed begin voor 2013!
Reacties
Een reactie posten