Marketing rond de (Martini)kerk.

Deze week waren er zeer veel reacties op het eerder summier aangegeven plan van Dick Heuvelman en Kasper Dijk:”Rondje Ring.

Het is het idee om volgend jaar september een geweldig fietsspektakel op de dan autovrije Ring van de stad Groningen te organiseren. Het wordt letterlijk “het grootste rondje rond de kerk”; wedstrijdsport, met tijdritten voor amateurs, jongelingen en de kleintjes, maar daarna ruim baan voor recreanten, bak- en electrische fietsen, driewielers en rolstoelen. Met op de pleinen bij de afritten leuke happenings rondom themas als duurzame molbiteit (electrisch rijden, groene brandstof), Healthy Aging (lekker vitaal oud worden),wetenschap en andere themas die belangrijk en leuk zijn voor het Noorden. Het is inmiddels een geweldige zwaan-kleef-aan. Nadat Max van den Berg, Peter Rehwinkel en Joop Atsma al hun steun toezegden, kwamen landelijke fietsbonden, regionale fietsverenigingen, noordelijke sportorganisaties en ook Marketing Groningen met toezeggingen en hier en daar al zelfs met concrete in- en aanvullingen.

Hoewel alle officiele aanvragen nog niet eens zijn gestempeld en de organisatie, Gemeente, Provincie en Rijkswaterstaat hierover nog veel te bespreken hebben, lijkt het enthousiasme ontstuitbaar. Inderdaad lijken álle puzzelstukjes in elkaar te vallen; Groningen Fietsstad, de economische speerpunten van het Noorden (energie, gezondheid, wetenschap, sensortechnologie) én het feit dat de Ringwegen Oost en Zuid de komende jaren behoorlijk op de schop gaan.
Het zal echter voor het organisatiecommite een uitdaging zijn om naast de lokale support grotere landelijke sponsoren te vinden die zeker nodig zullen zijn om een dergelijk grootschalig evenement te dragen. Wat betreft de media; de pers was tot nu toe nog terughoudend, hoewel na een tweet van Dick Heuvelman, Arnoud Bodde van Radio Noord als eerste achter het hoe en wat van dit plan ging vissen. Er is besloten nog niet officieel naar buiten te treden alvorens meer zekerheden zijn ingevuld.



Noordelijke speerpunten prijswinnend gepromoot?


Ook aanschurkend bij de genoemde speerpunten van Noord Nederland is het volgende nieuws, dat overigens ook nog niet de media haalde. Het is een mooi staaltje pragmatische en misschien wel prijswinnende marketing; het Groningse bureau VNR reclame is doorgedrongen tot de finale van de Regio-Star; een europese prijs voor de beste promotie van subisidieprojecten in europese regios. Naar een idee van de toenmalige communicatieadviseur van het SSN werkte Hans van Niel in alle stilte aan een plan dat eerst voor het Noorden werd uitgerold vervolgens landelijk werd opgepikt en nu lonkt een Europees podium voor deze hardwerkende collega.
De campagne ' Europa Kijkdagen' met de website ' Europa om de hoek' (www.europaomdehoek.nl) is doorgedrongen tot de finale van de RegioStars Awards 2012, een prijs van de Europese Commissie voor innovatieve projecten. Samen met de andere drie Nederlandse regio's heeft de initiator Noord-Nederland de campagne ingediend voor de categorie Informatie en Communicatie. In juni 2012 wordt duidelijk wie de winnaar is.
Deze campagne is een mooi voorbeeld van het feit dat er méérdere campagnes voor zeer waardevolle economische, culturele of sociale doelen in het Noorden worden uitgevoerd, die echter niet meteen als Effie of Leeuw campagne bekend zullen worden. Een volledige, uitgebreide inventarisatie van alle campagnes die in het Noorden lopen houdt u van mij tegoed.

Academy Noord: misschien (nog) beter in Groningen?

Het succes van het vorig jaar gestartte initiatief Acedemy Noord in Leeuwarden, geeft aan hoe groot de behoefte is aan kennis rond het omgaan met web-omgevingen en vooral social media. Op basis van een goed idee van reclameman Freek Pasveer (chapeau) hebben de oprichters van dit instituut kans gezien hun limiet, 500 stoelen a raison van € 595 per jaar in practisch een jaar te bereiken. Toch worden de geluiden, om een dergelijk instituut in Groningen te stichten vaker en vaker gehoord. Of dit nu de aloude provincie-kinnesinne is of niet; het show-element en de wel erg aanwezige Wilfred Genee op de seminars, de tijdrovende quizen die duurbetaalde en overdrukke communicatiemensen moeten ondergaan, zijn frequenter gehoorde klachten. Ook zaken als de lang niet altijd bevredigende workshops, you-tube filmpjes die je al lang thuis hebt gezien, de niet altijd gelukkig programmering en het feit slechts drie internetbedrijven aan de basis staan van dit concept, wakkert de toenemende kritiek aan.
Hoe dan ook, je kunt het nooit iedereen naar de zin maken. Maar dat een breder gedragen en beter geprogrammeerd concept in de City of Talent denkbaar is, staat vast. Want in de jaren negentig al was er een door de Gemeente Groningen geinitieerd actief ICT platform dat in feite de genen van de opzet van Acedemy Noord in zich had. Met zoveel internet /ICT bedrijven, kennisinstituten rond Groningen en zoveel creatief talent, en last but not least, zoveel Groninger seat-eigenaren die donderdags naar Leeuwarden heen en weer vliegen, zou een "Groninger Alternatief" heel wel haalbaar en - mits een aansprekende programmering - succesvol kunnen zijn. Tenslotte hebben we hier ervaring met Academies. De blauwdrukken en de contacten liggen er als het ware nog. En een gastvrij en inspirerend onderkomen is er eveneens. En nog duurzaam ook. Zou Hans Nijland er oren naar hebben?

Olifantenmarketing in Emmen

Deze week besloot de Provincie Drenthe nog even te wachten met het toekennen van de 12 miljoen subsidie aan het nieuwe concept van Dierenpark Emmen. Kwam in elk geval met nog wat aanvullende voorwaarden. Niet leuk voor de gemeente Emmen die natuurlijk ook door moet. Maar de aangekondigde hernieuwde toetsing van het businessplan is niet zo verkeerd. Helemaal niet als daar de component "benchmark" een grote, zo niet allesoverheersende rol krijgt. Wat wil de markt, het publiek over 2 a 3 jaar? Wat mag de prijs/kwaliteitsverhouding dan zijn? Is dat dán op te brengen, tegen die tijd? Wordt het écht zo goed en aantrekkelijk dat " we" kunnen concurren met de Efteling? En wie-o-wie maakt er een eind aan het al jarenlange onrustige beleid, waarbij zelfs sociale misstanden voorbij kwamen? Wie heeft zoveel grip op materie, mensen en organisaties om straks met een misschien wel heel ander en haalbaar concept Emmen voorgoed voort te stoten in de vaart der volkren? Het schijnt dat ze hem al eens gevraagd hebben. Maar hij weigerde omdat hij het momentale plan te groot en de megalomaan vindt. Dat hij een "macher" is staat buiten kijf. Dat hij veel voor de regio en voor Emmen kan betekenen heeft hij al bewezen.
En ja, het is waar; de meest egschikte mensen om klussen te klaren staan nooit te trappelen. Die zijn bezig. Henk Eising, krijg jij het straks niet wat rustiger, als lid van de RvC van Veendam?

Reacties