Romke, onze man in Charkov




Romke Hoogstra, onze man in Charkov, kun je letterlijk  om een boodschap sturen. Deze oud journalist van o.a.Dagblad van het Noorden en RTV Noord is een organisator pur sang die het door uitstekende prestaties bij eerdere evenementen (Euroborg, Mediacentrale, EK junioren, Eurovoetbal) inmiddels tot Venue Manager van de UEFA in de Oekraïne heeft geschopt.
Romke houdt ons via grappige berichtjes en fotootjes op twitter en berichten via andere media op de hoogte van zijn belevenissen daar. Zijn blijdschap over het feit dat Nederland in "zijn" stad speelt is te begrijpen. Ook is het begrijpelijk dat Romke als UEFA man de sceptische mening van Europese touroperators, reisorganisaties, supportersverenigingen en duizenden Oranjefans niet deelt. Integendeel en dat is wel logisch vanuit zijn positie. Romke stuurt berichtjes over Wesley Sneijder uit het fancafé van FC Metalist en fotos van indrukwekkende pakken sneeuw voor zijn huis. En ook leert hij ons het Cirillische alfabet via steeds meer onbegrijpelijke, maar dus grappige tweets.

Toch raken de tweets van Romke de actuele discussie in medialand over tweetprotocollen en socialmedia-strategie. Wanneer tweet je als privépersoon, wanneer vanuit je functie en zo ja, wat zijn de handleidingen, voorschriften en richtlijnen? Hoe eerlijk mag of kún je zijn? Over Oekraïne en Charkov als speelstad voor Oranje neemt journalist Sjoerd Mossou in het AD afgelopen week in elk geval géén blad voor de mond.
 Sjoerd schrijft:"Hoogstwaarschijnlijk gaat u niet naar Charkov de komende zomer. U zou wel gek zijn, want Charkov is een deprimerend oord en er is al tijden geen hotel meer te krijgen. Ja, een muffige communistische slaapzaal op twee uur rijden is wellicht nog te vinden, mits u handig bent met websites in lokaal Oekraïns dialect"
Nu is Sjoerd in uiterst lezenswaardige colums nooit te beroerd om zijn ongezouten mening te geven maar in zijn bijdrage van de afgelopen week die volop rondgepomt wordt via het onvolprezen twitterkanaal http://s.ad.nl/3080812  laat hij niets aan duidelijkheid te wensen over:
Dit EK wordt bovenal een aanfluiting in de meest eenvoudige, praktische zin. Het leek Michel Platini namelijk wel een leuk idee om het EK te schenken aan twee landen die 1. amper hotelkamers hebben, 2. niet aan snelwegen doen, 3. over een dramatisch luchtvaartnetwerk beschikken, en 4. helemaal niets met elkaar te maken willen hebben.
Voor de KNVB, Oranje, alle reislustigen en natuurlijk vooral Romke is het te hopen dat het allemaal wel meevalt. Henk Eising, directeur van SC.Veendam die me afgelopen week uitnodigde voor een EK wedstrijd aldaar is in elk geval nergens benauwd voor, bovendien niet voor één gat te vangen en zal dus vast wel een hotelkamer hebben geregeld.

Marketing en retail.

Afgelopen week verscheen een uitgebreid achterrgondverhaal over de familie Ziengs in het Dagblad van het Noorden (.www.dvhn.nl/nieuws/drenthe/article8650271.ece/ ). Met als insteek dat er bijna betaald voetbal in Assen was geweest, werd de lezer meegenomen in de groei en bloei van deze ondernemende Asser familie. Vanuit één schoenenzaak, via het verkochte Scapino doorgroeien naar een schoenenketen met meer dan 120 vestigingen is niet niks. Wat niet vermeld werd was dat uit de moederschoot van de Ziengs-dynastie nóg een keten werd geboren. Na bij Bert Ziengs het vak geleerd te hebben, stapten de inkopers Rob Groot en Andries van den Berg na jaren weg en begonnen de trendy formule Nero Bianco. Met name hun pijpenlawinkel aan het begin van de Vismarkt was een openbaring voor schoenliefhebbers (sters), want dat beide mannen kunnen inkopen staat buiten kijf. Een rechtenkwestie over naam Nero Bianco deed hen besluiten te kiezen voor het onbegrijpelijke "diCapolavori" maar vooralsnog, en dat mag je bijzonder te noemen vanuit de marketing gezien, wint de kracht van hun formule het van de voor velen onuitsprekelijke naam.
 Het nieuwe juweliersbedrijf "Ha" in Haren koos in elk geval voor "kort en krachtig" en een al even onderscheidend concept gaf dit nieuwe concept een vliegende start.
Inmiddels is het oorlog in schoenenland, want niet alleen de achterhoekse firma Schuurmans knabbelt aan ketens als Ziengs en Manfield, maar het zijn vooral de online Zalando's van deze wereld die steeds meer consumenten uit de winkels houden. Meer en meer retailers maken zich terecht zorgen over de heftige combinatie van crises en online winkels, en wie nu nog wil overschakelen heeft een enorme achterstand. Overigens springt de online-consument ook maar zo weer over, want van klantentrouw is geen sprake meer.
Veelzeggend maar ook alarmerend is dat de leegstand in winkelcentra in heel Nederland vooral het laatste jaar cumulatief toeneemt. Naast de crisis en de online trends noemen steeds meer deskundologen op dit gebied ook de vergrijzing als één van de oorzaken.
Vast staat dat ook de traditionele grote meubelboulevards, ook in het Noorden, hun formules drastisch moeten wijzigen. Alléén Ikea is onaantastbaar en de grote tuincentra houden hun hart vast want het is nog maar een kwestie van tijd, voorspel ik, dat Ikea met een "Tunlanda" begint. Ze bedenken vast een grappige naam.

Medialounge bij FC Groningen



Zaterdagavond 17 december was hoog in de Euroborg de preview van de beoogde Medialounge bij FC Groningen. In een afgeladen skybox kregen de representanten van de meest verschillende mediabedrijven, van uitgevers, internet- en communicatiebureaus, personal branders tot en met recruiting-organisaties een voorproefje van wat dit nieuwe concept gaat behelsen. Het wordt volgens de mede-initiatiefnemers Robbert Klaver van de FC en Marcel Brands van de Scholma Drukgroep in elk geval een business accelerator. NDC en RTV Noord namen direct al opties op "seats" hoewel de officiële, door FC Groningen gefaciliteerde introductie nog moet plaatsvinden. Hiervoor zal uiteraard geen select groepje maar heel "marcom-Noord-Nederland" worden uitgenodigd. Elkaar versterken, inspireren en antwoorden vinden en bieden m.b.t. dit tijdsgewricht is het credo. Als de voortekenen niet bedriegen is het concept (ook) voor onze City of Talent een schot in de roos. Wordt dus vervolgd.

Rondje Ring

Een nu wekelijks terugkerend item op deze site wordt het Rondje Ring concept. Het grootste wielercriterium ter wereld dat - zo zijn de plannen -
volgend jaar op 9 september op de dan drooggelegde Ring van Groningen zal worden verreden. Er melden zich bij Dick Heuvelman maar ook mij de andere leden van het voorlopige organisatiecomite steeds meer organisaties en partners aan, en inmiddels is het comite van aanbeveling aangevuld met Max van den Berg, Hans Nijland, Bouke Mollema en Peter Rehwinkel. Provincie, Gemeente en andere betrokken instanties zijn razend enthousiast, met name het feit dat meerdere doelen worden gediend: duurzaamheid, gezondheid, goede doelen, Groningen promotie en de ambitie van onze regio. Dirk Nijdam van Marketing Groningen stak per mail zijn enthousiasme ook niet onder stoelen of banken. De komende weken gaat het organisatiecomite onverdroten door met het leggen van contacten en verbindingen.
Andre Nauta makte overigens twee jaar geleden een grappig youtube/vimeo filmpje over het Rondje Ring, maar dan s'avonds per auto gereden bij lichte regen.http://vimeo.com/7570015


Natuurlijk schijnt volgend jaar 9 september de hele dag uitbundig de zon.
Ikzelf hoop, doordat het bureau La Compagnie nu geleid wordt door managing director (of "leidster", zoals ze dat zelf noemt) Regina Koning, meer tijd te kunnen vrijmaken voor speciale projecten van clienten maar ook voor dit traject. Het is na de Giro, de Vuelta, The Ride of the Roses het zoveelste huzarenstukje van Dick Heuvelman. En dan hebben we het nog niet over zijn andere positieve bijdragen aan het behoud en de versterking van de sportcultuur in het Noorden en die van de SC Veendam in het bijzonder. Naar aanleiding van zijn idee komt er een "Lane of Fame" langs de toegang naar de Langeleegte. Daar wordt u in de loop van komend jaar als alles goed gaat verwelkomd door coryfeeën als Frans de Munck, Leo Beenhakker, Henk Nienhuis, Johan Derksen etc etc. Voorlopig ligt alle nadruk op het Rondje Ring en zijn de eerste officiële bidbooks onderweg naar kandidaatpartners.


Reacties