Alwéér nieuw zakenblad in Noord-Nederland?



Deze week werd mijn mening gevraagd over de markt van zakenbladen in het Noorden. Die mening zal niet zoveel verschillen van de uwe; die is meer dan verzadigd. Na het legendarische, bijna nostalgische, maar nog steeds bestaande "Kijk op het Noorden" schoot in de jaren negentig het ene na het andere zakenblad uit de grond. Met titels als Consigne, Entrepeneur, Golf & Lifestyle, Connect, de Zakenspiegel, Business Busters Noord en Hattrick tellen we zo al acht (8) bladen die in dezelfde (advertentie)vijver vissen en dan hebben we ze echt nog niet allemaal gehad. Daarbij komen dan nog de zgn "event-magazines", de specials die worden gemaakt naar aanleiding van gebeurtenissen in het Noorden. 

De "advertentievijver" is meteen het kernprobleem, want vrijwel al deze bladen verschijnen volgens het zgn "controlled circulation principe"; de adverteerders financieren samen het blad, niet de abonnees. Sterker nog; je krijgt het blad ongevraagd toegestuurd als ondernemer of als lid van een serviceclub. De onafhankelijkheid van de redactionele formule is daarmee natuurlijk onmiddellijk in het geding, want je kunt moeilijk een kritisch artikel schrijven over één van je leden, adverteerders of stakeholders. Afgezien dat je respect moet hebben voor de uitgevers die in moeilijker tijden de bladen (en daarmee werkgelegenheid!) nog steeds in de benen houden, is juist die redactionele afhankelijkheid voor veel ondernemers een reden om ándere mediakeuzes te maken. Immers; in deze tijd van transparantie, veroorzaakt door de inmense " real-time" beoordelingen van organisaties en bedrijven door klanten, gebruikers en verbruikers op internet, lijken deze verkapte reclame- c.q. pr-bladen inerdaad achterhaald wat betreft opzet en formule.
Heel goed - en eerlijk - in het soort verkapte promoties is de glossy "Alfred", door uitgever Paul Heikens gemaakt voor Alfred Bakker Makelaars. Zo kan het dus ook, je onderscheiden op een markt die op slot leek te zitten. Met een knipoog naar bekende glossies wordt het duurdere huizenaanbod op een relevante en wijze onder de aandacht gebracht. Goed gedaan.

Toch zijn er slimmerikken onder de uitgevers die juist die onafhankelijkheid heel goed weten te veinzen. Uitgeverij Weann International uit Maastricht (!) bracht vorig jaar tot verbijstering van veel mediamensen in het Noorden een - overigens goed verzorgd - boekwerkje op de markt, onder de titel "Daarom Groningen". Je mocht je daar als ondernemer uitvoerig laten portretteren, mits je een fiks aantal boekwerkjes afnam. Wie dat weigerde, kwam er natuurlijk niet in; het is meteen de reden waarom veel smaak- en spraakmakende ondernemers uit het Groningse ontbreken in deze slim uitgevoerde advertentiefuik. De Maastrichtse uitgever kan overigens trots zijn; het boekje ligt trots te glimmen op menige lobbytafel in het Noorden.

Een rebels, inspirerend blad?

Is er dan geen markt voor een rebels en inspirerend blad in het Noorden? Een blad dat het Noorden inspireert, dat versterkt en verbindt? Een blad dat signaleert, inspireert, kritisch is waar het moet en opbouwend en stimulerend waar het écht van toepassing is? Een blad met multi-mediale spin offs en met een jonge, dwarse, maar inspirerende redactie. Een blad dat op een verfrissende wijze kunst, cultuur, reclame, moderne financieringsmogelijkheden, pensioenen, zzp-problematieken, fashion, ontwikkelingen in Stad en Ommeland en wat dies meer zij aan elkaar knoopt. Een blad dat je niet krijgt, maar waarvoor je moet gaan betalen. En dat met graagte zult doen. En waarin adverteerders wel mogen verschijnen, maar geen enkele privilege hebben op posities, invloed op de content en verspreiding. Daarover werd afgelopen week gesproken in Groningen. Ik denk dat het een vervolg krijgt. Want de lezers voor zo'n blad zijn er (vorig jaar verschenen er maar liefst nieuwe 180 titels in Nederland). Mensen die het kunnen maken in deze City of Talent óók. Er zijn zelfs ook al financiers en uitgevers. Ben niet benieuwd óf het nieuwe, rebelse en tegendraadse blad er komt, maar wannéér. Wordt vast vervolgd.

Rondje Ring: partnerdinner in Martiniplaza

De organisatie van RondjeRing draait op volle toeren. In afwachting van de officeele toestemming van de wegbeheerders gaat simultaan de voorbereiding in volle draf door. Er is een projectbureau en een communicatie-centrum ingericht en het commite van aanbeveling werd uitgebreid met Renate Groenewold en Ingrid Munneke-Dusseldorp. Met support van Geert-Jan Vierkant van Martiniplaza wordt er overe en paar weken een zgn partnerdinner georganiseerd, een evenement waar de belangrijkste sterkhouders en kandidaat partners, sponsoren en andere betrokkenen elkaar zullen ontmoeten en waar nader zal worden ingegaan van alle inns en outs van dit ingrijpende evenement. Jan Stratingh van ZOZ zal de komende week met nadere gegevens komen. Bij Martiniplaze is overigens de grote fietstentoonstelling gepland, die volgens de organisatoren " de grootste fietstentoonstelling ter wereld" moet worden. Ook werd bekend dat er in navolging van de reclamekaravaan van de Tour en Giro, tijdens Rondje Ring een promo-karavaan in actie komt van energiezuinige voertuigen, electrische- en hybride fitesen en andere "e-vervoersmiddelen". Deze karavaan zal overigens te bezichtigen zijn op het themaplein "duurzame mobiliteit en energie", dat gepland is op de parkeerterreinen van de Euroborg.
Intussen meldt zich al zóveel vrijwillige en ook professionele medewerking aan - over enthousiasme gesproken - dat de aanmeldingen niet meteen allemaal kunnen worden beantwoord. Het ligt in de bedoeling dat er binnen twee weken een website in de lucht komt, waar deze zaken ordentelijk worden gekanaliseerd.

TKP in een kek rood pand

In een tijd waarin de pensioenen zwaar onder druk staan, kwam de Groningse AEGON dochter TKP deze week met een uiting in het Dagblad van het Noorden waarin men vertelt waar men zit - het voormalige pand van Meeuws (ook AEGON) - en wat men doet; men werkt voor 20 pensioenfondsen. De heersende onrust wordt niet echt geduid, TKP komt niet niet verder dan "in deze spannende pensioentijden werken we keihard", hoewel je tussen de regels door kunt opmaken dat je je eigen pensioenwaterstand kunt opvragen. Waarbij het de vraag is of de enorme onrust onder de mensen die vroeger of later voor hun pensioen staan gepareert kan worden met termen die doen denken aan "spannende" schelmenromans of dito avonturen. Persoonlijk had ik een centraal gratis belnummer groot op de pagina afgedrukt en alle TKP-ers dit weekend, ook s'avonds en s'nachts achter de helpdesk laten zitten. Brandvalue tonen, heet dat, in plaats van trots laten zien dat je in een kek rood gebouw bent gehuisvest. "Verzekerd van aandacht" is de pay off. Dat dan weer wél.

Reacties