De familie Hellema gaat gewoon door


Over de tv commercials van de Friese koekjesbakker Hellema is al veel geschreven. Met als thema: "Je voelt je snel thuis met de koekjes van Hellema" doen b-acteurs opmerkelijke dingen. Zo veegt een dame zichtbaar op het toilet haar bibs met de deur naar de gezellige familiekamer open. http://www.youtube.com/watch?v=q1xQ-fXzESQ 
Meer wansmaak kun je als reclamebureau en als opdrachtgever bijna niet hebben en het aloude familiebedrijf werd dan ook recentelijk genomineerd voor de Loden Leeuw, die overigens gewonnen werd door Johan Derksen. En wat doet het voor je merk, hoor ik u vragen? Het antwoord is niet zo moeilijk. Een bureau (Keesie jongerenmarketing?) heeft de ademloos luisterende familie wijsgemaakt dat het merk "ontstoft" moest worden en dat de toekomst van het merk in het jongerensegment ligt. En dat getest is dat jongeren "wansmaakgedrag" erg grappig vinden. Welke jongeren? Zeker niet uw en mijn jongeren, mogen we hopen. Intussen is er weer nieuwe zendtijd ingekocht. U bent gewaarschuwd.

We blijven even in Friesland

Ondertussen staat half Friesland op z'n kop vanwege het eerste friestalige spotje (bureau XXS) dat ooit landelijk werd uitgezonden."Carglas Ferfangt", zegt de houterige Halbe, die weliswaar echt bij Carglas werkt, maar zo stigmatiserend overkomt dat de vele boze reacties uit Friesland niet verbazingwekkend zijn. 
Er zijn al pagina's op Hyves die Friese consumenten oproepen Carglas te mijden terwijl ook de Friese taalpuristen over elkaar heenrollen om hun afgrijzen te uiten. Je kunt je ook hier afvragen welke gevolgen dit direct voor je omzet heeft, want je moet als merk vooral ook aardig gevonden worden. Friesland Marketing zal hier óók niet echt blij mee zijn. Ik voorspel een vroegtijdig einde van deze commercial.

Suikerunieterrein: Floriade in 2022, maar eerst...?


De gemeente Groningen heeft een prijsvraag uitgeschreven rond de tijdelijke invulling van het Suikerbieten(Unie) terrein in Groningen. Op zich al heel interessant, want je kunt je afvragen of een leuke, creatieve woonwijk (lees Jane Jacobs) tegen het Stadspark aanliggend - daar niet logischer was geweest dan het exentrisch gelegen Meerstad, maar dat is natuurlijk makkelijk gezegd met alles wat we inmiddels weten en beleven. Over de geplande komst van de Floriade over tien (!) jaar en de relatie met de zoekende Hortus Haren schreef ik al eerder. 
Het Plantagon..extreme urban gardening

Van de honderden inzendingen, waaronder ook vele van professionele gebiedsontwikkelaars, zijn er uiteindelijk 46 overgebleven, waaronder ook originele ideeën van particulieren. Ik voorspel dat er talrijke duurzaamheidsinitiatieven bij zullen zijn. In deze tijdgeest waarin Urban Gardening ( kijk op http://www.technologyforthepoor.com/UrbanAgriculture/Garden.htm) steeds meer terrein wint, is het interessant om de inzendingen goed in de gaten te houden. De bekendmaking van de winnaar(s) is op 2 februari.

Rondje Ring: wéér een stap dichterbij 9 september

Het plan rond het grootste "rondje om de kerk (Martinitoren), het grote fietsfeest voor iedereen op de dan drooggelegde ring van Groningen, komt steeds dichterbij. Nadat het comité van aanbeveling van Rondje Ring al eerder werd gecompleteerd met Ranomi Kromowidjojo, was er afgelopen week een belangrijk overleg met de wegbeheerders; provincie Groningen, Rijkswaterstaat en gemeente Groningen. Het is voor alle partijen een geweldige uitdaging om 9 september de Ring af te sluiten voor het autoverkeer en alle doorgaande verkeer over slechts één rijstrook rond onze stad te loodsen. En dat terwijl de bietencampagne dan juist is gestart! Er is dat weekend geen competitievoetbal, dus Hans Nijland bevestigde dat zijn selectie inderdaad mee gaat fietsen met dit geweldige fietsspektakel. Hoewel er nog steeds veel water door de Rijn moet stromen gaat de organisatie intussen op volle kracht door en zal het accent de komende weken liggen op de invulling van de themapleinen en het geplande partnerdiner in Martiniplaza. Ook de gemeente Groningen heeft zich inmiddels vierkant achter het concept geschaard en wordt de organisatie onder deskundige en kalme leiding van Jan Stratingh (ZOZ) opgeschaald naar fase twee. Er komt de komende weken een website in de lucht, zodat deze reclamerubriek voor Rondje Ring achterwege kan blijven. Hoewel: het wordt een geweldig evenement voor Stad en ommeland, zo denken alle betrokkenen...

Reacties