'Regio-marketeer' Jan Mulder: mooie krimp is niet lelijk



Als we de Gele Gids mogen geloven, hebben we heel wat marketingstrategen in het Noorden. En ook hebben we geen tekort aan communicatie-adviseurs. Vervolgens zijn er alleen al in de Stad Groningen ca. 18 communicatiebureaus die in minder of meerdere mate wel eens klussen doen die te maken hebben met de inkleuring van het merk Noord-Nederland. 
Kersvers gediplomeerde merkmanagers

Dan hebben we docenten en hoogleraren 'marketing en communicatie' van de Hanzehogeschool en de RUG. Je kunt daarbij ook nog voor € 10.500 een Masteropleiding Merkmanagement volgen en wil je helemáál eigentijds meetellen dan doe je de NIBAA opleiding "digital branding', eveneens in Stad. (http://www.springest.nl/aog/merkmanagement)
Kennis, ervaring genoeg dus in het Noorden.
Jan Mulder...regiomarketeer pur sang...

Toch is onze eigen 'regio-marketeer' en dwarsdenker Jan Mulder tot nu toe één van de weinigen die nadenkt over het ' Merk Noord-Nederland'. Hij doet dat deze week onder andere in zijn column over de baanverlenging van Eelde. Jan herhaalt: 'het grote doel is economische groei'. Maar groei is volgens Mulder óók 'drukte, herrie terwijl minder groei, minder lawaai en minder poort naar de wereld (zoals directeur Hillen de nieuwe propositie inluidde) niet beter voor de streek is'? Je hoort Mulder zuchten als hij zegt ' ik voel me heerlijk hier'. 
Jan Mulder impliceert: Je moet het Noorden waarderen op de sterktes die het nu heeft. Maak er geen 2e Schiphol-Oost, Zwanenburg of het nog méér verpeste Aalsmeer van. Mooie krimp is niet lelijk.
Slopen...die foeilelijke flats!


Elders in de krant geven juist die krimpgemeenten in Groningen blijk van hun boosheid omdat 'krimpprovincies' Groningen, Friesland en Zeeland in een brief aan de Tweede Kamer vragen om gedeeltes van de provincie 'op slot te doen voor nieuwbouw'. Stop met bouwen!, zeggen de provincies als het ware.
Beide gebeurtenissen hebben ogenschijnlijk niets- maar voor de geoefende Master in de Markéting álles met elkaar te maken.
Want hóe gaan we Noord Nederland nu 'wegzetten' zoals goedgebekte marketeers dat noemen?
Gaan we gewoon door met het bouwen van die jaren '90 Vinex woningen en twee onder éénkappers type Merel en Nachtegaal? 
Of maken we van onze regio inderdaad het Groene, Inspirerende Noorden? En gaan we - door krimp geinspireerd - eindelijk ruimte maken voor creatief en anders denken, zoals Betty de Boer (nota bene) dat aangaf?
En gaan we hier alleen nog maar opzienbarende, inspirerende, originele en vooral energiebewuste huizen en wijkjes bouwen? Maken we de randen van onze Drentse dorpjes wél leuk en aantrekkelijk?
De energieladder van Wubbo Ockels...geniaal of gekkigheid?

Dan hebben we vervolgens geen discussie over de vleermuizen, groengestreepte breedbekkikkers of reeën meer op Eelde, maar over de bijdrage die duurzame luchtvaart kan hebben voor de wereld!
Dan laten we Wubbo Ockels nu eens géén miljoenen kostende schepen, energieladders en futuristische bussen bouwen, maar samen met zijn studenten nadenken over dé vliegtuigbrandstof van de toekomst.
..écht duurzaam vliegen vanaf Eelde Airport of Energy Valley...

Afgezien dat dit 'omdenken' de mensen van Vole ook allang de mond had kunnen snoeren, praat je dan tenminste vanuit één congruente merkgedachte. Noord-Nederland is dan écht het Groene Noorden zoals Attero dat in hun (onduidelijke) advertenties wil doen geloven. 
Burgmeester Ab Meijerman van Veendam hoeft dan niet meer bang te zijn voor 'bouwen voor leegstand'. Als we creatief gaan (eco)bouwen, met oog voor de veranderende wereld, dan gaan we de rest van die wereld vanuit ons eigen Noord-Nederland inspireren.
Te weinig van deze eco-ontwikkelingen in Energy Valley...


We hebben hier in Groningen ook nog een academie van bouwkunst.
En we wonen in met z'n allen in de Energy Valley. Met allerlei ontspringende, kansrijke initiatieven van dien, zoals deze week de berichtgeving over Groningen Power (groene energie) weer bevestigde. En ten westen van de stad Groningen, in het prachtige gebied Middag-Humsterland, staat ook een nieuwe groene energiemaatschappij op het punt naar de markt te gaan.
Dat alles moet letterlijk genoeg energie geven voor al die marketeers, communicatiemensen, overheden en projectontwikkelaars eens écht na te denken over Het Merk Noord-Nederland.
One area, one voice, one message.
Ondertussen is het hier, zoals Jan Mulder, onze regioleider, het in één woord zegt:....... héérlijk.




Reacties