Wie tweet met wie in het noorden?





De afgelopen weken was het landelijk nieuws: Doutzen Kroes steunde SC Veendam in de poging voor langere tijd gezond te blijven. Reden: haar vriend Sunnery heeft op de Langeleegte gevoetbald en @doutzen was het roerend met hem eens dat de ‘eigenheid van de regio’ moet blijven. Het platteland moet blijven! Zelf afkomstig uit het Friese Oostermeer en als meisje zeilend op het Bergumermeer weet ze daar alles van. De tweets die Sunnery vanuit Nederland helemaal in New York bereikten lieten haar niet onberoerd en daarom tweette ze naar haar 200.000 (!) volgers over de gehele wereld dat iedereen haar voorbeeld om Kolonicio te worden, moest volgen. Maar ook de andere Nederlandse topmodellen als Kim Feenstra en Ymre Stiekema zorgden voor de enorme boost op twitter. Toen vervolgens BN-ers als Andy Houtkamp (Langs de Lijn), Jeroen Koster (Studio Sport) hun volgers gingen oproepen om mee te doen, werd SC Veendam hotter dan hot. 
Landelijk nieuws....

Op woensdag 25 april was @kolonicio, het tweetdeck dat de crowdfundingcampagne van SC Veendam droeg, zelfs even trendic topic op twitter. De campagne, met de variant van het woordje ‘socio’ uit Barcelona, werd aangezwengeld door Dick Heuvelman, die als @dvhn_derdehelft meer dan 2.000 volgers heeft. Ook nog (dagelijks) actieve journalisten als @Martinmessing en chef Sport Volkskrant Willem Vissers volgden het verloop met meer dan gewone belangstelling. Directeur Henk Eising - nog heel even (@dekolonist) - is van mening dat in het voortbestaan van SC Veendam de verkoop van de Langeleegte aan projectontwikkelaars zeker belangrijk was, maar dat de imagoveranderings-campagne en ook de social media daar fors aan bijgedragen heeft. Een aantal nieuwe sponsoren is volgens Henk door het Kolonicio-virus aangestoken. Hoera, leve twitter.
Ymre Stiekema (midden) uit Tolbert...ook Kolonicio...

Twitter dus als strategisch instrument en niet als ‘vanavond-even lekker -op-de-bank-prietpraat'; je ziet het steeds vaker. Chef sport Martin Messing tweet 's avonds heel tactisch waarom je de volgende dag het Dagblad moet lezen. Meer en meer bedrijven hebben een afdeling ‘Webcare’. Bij Ziggo in Groningen werken alleen daar al 7 mensen die dagelijks niets anders doen dan zoekwoorden als ‘Ziggo, kabel, televisie, kanalen, tv kijken, storingen, klachten, Essent' en andere filters afstruinen. Op zoek naar klachten ('elke klacht is een kans') en mogelijkheden, zoals gemelde storingen van de concurrentie. Marktonderzoekbureaus speuren van 's morgens vroeg tot 's avonds laat naar de meest trendy topics. Trendwatching wordt steeds makkelijker; kijk waar de fora over gaan en je wordt met de minuut wijzer.
In het Noorden heeft Xandra Groeneveld (Xandra_ProTime) een oog en oor (en camera) heeft voor de laatste feitjes op nieuws, varia, entertainmentgebied en de groeiende groep 'Groninger woman in business' volgt. We timelinen vervolgens dat Haskia Kramer van Internoord de tram absoluut niet ziet zitten en Dick Heuvelman juist weer wél.
Staatssecretaris Atsma..tweets over zijn passie...
De Friese staatsecretaris Joop Atsma (@atsmajoop) is met 10.302 volgers iemand die wat te melden heeft en is een groot sport- en muziekliefhebber. Noordelijke politici zitten overigens allemaal zo rond de 1.000 a 1.500 volgers. Behalve pittige tweets van Heuvelman en van de perschef van TVM @JaapStalenburg (3.750) hebben de tweets in Noord Nederland over het algemeen een braaf karakter. Mooie runnerup met 3.300 volgers is Menno @Oomkens van Olie Media en St Tropez Beach House, maar sporters zitten in het Noorden allemaal in het linkerrijtje. Onze topzwemster Ranomi is met 14.285 volgers één van de absolute koplopers en zendt altijd positief en goedgeluimd nieuws vanuit baden en vanaf stranden. Bauke Mollema volgt met 6.600, Koen van de Laak zit op 5.200.
breaking news....
Hans Nijland zag de afgelopen week zijn legioen volgers stijgen naar bijna 8.000 maar, zo bekende hij, perschef Richard van Elsacker doet dat goed. Overigens is de altijd goed gehumeurde gastheer @MartijnVrij vanuit de Euroborg ook een stijger met bijna 800 volgers. @dvhn heeft ruim 10.000 fans, @rtvnoord op 11.800. Hun 'breakingnews' is handig.
In plaats van of naast het ook altijd leerzame online magazine over internet, Frank Watching, hebben we hier in het Noorden onze éigen Next Marketeer en socialmedia goeroe @GertBrouwer. Gert doet slimme dingen voor en met de NDC- weekbladen maar hielp ook mee 40.000 euro in te zamelen voor SC Veendam via smart crowdfunding. Gert houdt je op de hoogte wanneer het de beste twittertijd is (tussen 8.00 en 10.00 's morgens en 's avonds tussen 21.00 en 22.00) en leert je de 10 dingen die je op facebook absoluut wel en absoluut nooit moet doen. Zijn site (gertbrouwer.nl) is een aanrader om jezelf steeds te updaten.

Pinterest wordt hot...

Twitter en facebook - en straks ook Pinterest- horen bij de sterk groeiende
tools van personal branding, waarbij twitter in zakelijk verband dus steeds vaker strategisch wordt gebruikt en facebook ook al een sterke verschuiving geeft te zien naar commerciële toepassingen.
Tot slot; deze week startte de officiële inschrijvingen voor de FC Groningen media-academy (marketing, media, internet, e-commerce, socialmedia, presentatiekunde- en technologie personal branding, allemaal gecombineerd met het FC Groningen Experience centre i.s.m. Noorderpoort).
zeker en vast één van de eerste sprekers in de medialounge...


Het ziet er naar uit dat dit nu al spraakmakend fenomeen er nu echt gaat komen, want de start en aantal prompte aanmeldingen was veelbelovend. In dit epicentrum ontmoet je - en spreek je - topmannen en vrouwen uit al deze media en e-commerce gebieden. Twee seats (vanaf) in deze lounge kosten natuurlijk meer dan 'beneden' maar dan krijg je een geweldig product en veel inspirerende input. Het wordt de eerste in haar soort in Europa; goed voor de stad, goed voor het Noorden. Belangstellenden; tweet of retweet @RobbertKlaver. Dit wordt een topic!




Reacties