De
afgelopen weken was het landelijk nieuws: Doutzen Kroes steunde SC
Veendam in de poging voor langere tijd gezond te blijven. Reden: haar
vriend Sunnery heeft op de Langeleegte gevoetbald en @doutzen was het
roerend met hem eens dat de ‘eigenheid van de regio’ moet
blijven. Het platteland moet blijven! Zelf afkomstig uit het Friese
Oostermeer en als meisje zeilend op het Bergumermeer weet ze daar
alles van. De tweets die Sunnery vanuit Nederland helemaal in New York
bereikten lieten haar niet onberoerd en daarom tweette ze naar haar
200.000 (!) volgers over de gehele wereld dat iedereen haar voorbeeld
om Kolonicio te worden, moest volgen. Maar ook de andere Nederlandse
topmodellen als Kim Feenstra en Ymre Stiekema zorgden voor de enorme
boost op twitter. Toen vervolgens BN-ers als Andy Houtkamp (Langs de
Lijn), Jeroen Koster (Studio Sport) hun volgers gingen oproepen om
mee te doen, werd SC Veendam hotter dan hot.
![]() |
Landelijk nieuws.... |
Op woensdag 25 april was
@kolonicio, het tweetdeck dat de crowdfundingcampagne van SC Veendam
droeg, zelfs even trendic topic op twitter. De campagne, met de
variant van het woordje ‘socio’ uit Barcelona, werd aangezwengeld
door Dick Heuvelman, die als @dvhn_derdehelft meer dan 2.000 volgers
heeft. Ook nog (dagelijks) actieve journalisten als @Martinmessing en
chef Sport Volkskrant Willem Vissers volgden het verloop met meer dan
gewone belangstelling. Directeur Henk Eising - nog heel even
(@dekolonist) - is van mening dat in het voortbestaan van SC Veendam
de verkoop van de Langeleegte aan projectontwikkelaars zeker
belangrijk was, maar dat de imagoveranderings-campagne en ook de
social media daar fors aan bijgedragen heeft. Een aantal nieuwe
sponsoren is volgens Henk door het Kolonicio-virus aangestoken.
Hoera, leve twitter.
![]() |
Ymre Stiekema (midden) uit Tolbert...ook Kolonicio... |
Twitter
dus als strategisch instrument en niet als
‘vanavond-even lekker -op-de-bank-prietpraat'; je ziet het steeds vaker. Chef sport Martin Messing tweet 's avonds heel
tactisch waarom je de volgende dag het Dagblad moet lezen. Meer en
meer bedrijven hebben een afdeling ‘Webcare’. Bij Ziggo in
Groningen werken alleen daar al 7 mensen die dagelijks niets anders
doen dan zoekwoorden als ‘Ziggo, kabel, televisie, kanalen, tv
kijken, storingen, klachten, Essent' en andere filters afstruinen. Op
zoek naar klachten ('elke klacht is een kans') en mogelijkheden,
zoals gemelde storingen van de concurrentie. Marktonderzoekbureaus
speuren van 's morgens vroeg tot 's avonds laat naar de meest trendy
topics. Trendwatching wordt steeds makkelijker; kijk waar de fora
over gaan en je wordt met de minuut wijzer.
In
het Noorden heeft Xandra Groeneveld
(Xandra_ProTime) een oog en oor (en camera) heeft voor de laatste
feitjes op nieuws, varia, entertainmentgebied en de groeiende
groep 'Groninger woman in business' volgt. We timelinen vervolgens dat Haskia Kramer
van Internoord de tram absoluut niet ziet zitten en Dick Heuvelman
juist weer wél.
![]() |
Staatssecretaris Atsma..tweets over zijn passie... |
De Friese staatsecretaris Joop Atsma (@atsmajoop)
is met 10.302 volgers iemand die wat te melden heeft en is een groot
sport- en muziekliefhebber. Noordelijke politici zitten overigens
allemaal zo rond de 1.000 a 1.500 volgers. Behalve pittige tweets van
Heuvelman en van de perschef van TVM @JaapStalenburg (3.750) hebben
de tweets in Noord Nederland over het algemeen een braaf karakter.
Mooie runnerup met 3.300 volgers is Menno @Oomkens van Olie Media en
St Tropez Beach House, maar sporters zitten in het Noorden allemaal
in het linkerrijtje. Onze topzwemster Ranomi is met 14.285 volgers
één van de absolute koplopers en zendt altijd positief en
goedgeluimd nieuws vanuit baden en vanaf stranden. Bauke Mollema
volgt met 6.600, Koen van de Laak zit op 5.200.
![]() |
breaking news.... |
Hans Nijland zag de
afgelopen week zijn legioen volgers stijgen naar bijna 8.000 maar, zo
bekende hij, perschef Richard van Elsacker doet dat goed. Overigens
is de altijd goed gehumeurde gastheer @MartijnVrij vanuit de Euroborg
ook een stijger met bijna 800 volgers. @dvhn heeft ruim 10.000 fans, @rtvnoord op
11.800. Hun 'breakingnews' is handig.
In
plaats van of naast het ook altijd leerzame online magazine over
internet, Frank Watching, hebben we hier in het Noorden onze éigen
Next Marketeer en socialmedia goeroe @GertBrouwer. Gert doet slimme
dingen voor en met de NDC- weekbladen maar hielp ook mee 40.000 euro
in te zamelen voor SC Veendam via smart crowdfunding. Gert houdt je
op de hoogte wanneer het de beste twittertijd is (tussen 8.00 en
10.00 's morgens en 's avonds tussen 21.00 en 22.00) en leert je de 10
dingen die je op facebook absoluut wel en absoluut nooit moet doen.
Zijn site (gertbrouwer.nl) is een aanrader om jezelf steeds te
updaten.
![]() |
Pinterest wordt hot... |
Twitter
en facebook - en straks ook Pinterest- horen bij de sterk groeiende
tools
van personal branding, waarbij twitter in zakelijk verband dus
steeds vaker strategisch wordt gebruikt en facebook ook al een sterke
verschuiving geeft te zien naar commerciële toepassingen.
Tot
slot; deze week startte de officiële inschrijvingen voor de FC
Groningen media-academy (marketing, media, internet, e-commerce,
socialmedia, presentatiekunde- en technologie personal branding,
allemaal gecombineerd met het FC Groningen Experience centre i.s.m.
Noorderpoort).
![]() |
zeker en vast één van de eerste sprekers in de medialounge... |
Het
ziet er naar uit dat dit nu al spraakmakend fenomeen er nu echt gaat
komen, want de start en aantal prompte aanmeldingen was veelbelovend.
In dit epicentrum ontmoet je - en spreek je - topmannen en vrouwen uit al deze media en e-commerce gebieden. Twee seats (vanaf) in deze
lounge kosten natuurlijk meer dan 'beneden' maar dan krijg je een
geweldig product en veel inspirerende input. Het wordt de eerste in
haar soort in Europa; goed voor de stad, goed voor het Noorden.
Belangstellenden; tweet of retweet @RobbertKlaver. Dit wordt een
topic!
Reacties
Een reactie posten