Kijkcijferoorlog tussen Krakau en
Scheveningen wordt beslist
door Noorderlingen.
![]() |
Jan Mulder...geniale ingeving... |
Op vrijdag 14 juni had onze man uit
Nieuwolda, Jan Mulder, één van zijn meest creatieve ingevingen van
de laatste jaren. En scoorde daarmee het zoveelste beslissende
doelpunt voor Studio Sportzomer ten opzichte van VI Oranje dat
gedomineerd wordt door een andere Noorderling: Johan Derksen.
Jan Mulder had donderdag jl. namelijk
gedroomd over 'de controleurs' van het Nederlands Elftal, een thema
waar de laatste week, samen met het niet opstellen van Huntelaar, de
gesprekken vooral over gaan.
En dat deed Jan, hij schreef een
variant op het liedje van Lenny Kuhr, 'De Generaal', dat ze tijdens de
WK in '74 voor Generaal Rinus Michels had gezongen. http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1263564 )
Via creatief schakelwerk van de
redactie van Studio Sportzomer werd Lenny opgetrommeld en zong in
Hilversum het liedje, live overgebracht tijdens de uitzending.
Een huzarenstukje. Er was ook nog een '
controleurspet' gemaakt door iemand in Krakau.
Kortom, het was een creatieve
topprestatie.
![]() |
Stijn Bronzwaer..interessante twitteraar... |
Op de internetfora kun je lezen dat
veel kijkers Studio Voetbal en Studio Sportzomer van Jack van Gelder
een 'oudemannen-die-over-voetbal-en-over-vroeger-programma' vinden.
Ook vinden – en dat is natuurlijk ook zo, de mensen Jack een Ajax
adict en is hij weinig kritisch naar bekende Nederlanders en
topsporters. Anderen vinden VI's Oranje veel te ordinair, Wilfred
Genee te veel ADHD en Hans Kraaij te licht.. De media volgen intussen
de kijkcijferoorlog tussen de twee programmas op de voet. De mening
van twee gezaghebbende voetbal/media journalisten in NRC.sport:
![]() |
Het keerpunt... |
Sportredacteur Steven Verseput in NRC online:
Hooguit vijf minuten. Zo lang kijk
ik naar de uitzendingen van VI Oranje. Dan heb ik genoeg van de
platte humor en anekdotes van Johan Boskamp, René van der Gijp en
Johan Derksen. VI Oranje is borrelpraat met een voetbalsausje. Het
moet vooral gezellig zijn, het draait om de vette lach. Zoals
dinsdagvond: opmerkingen over de sexy geklede serveerster die
bamihapjes uitdeelt aan het publiek in de studio. Dat niveau. Het is
een amusementsprogramma dat ook kijkers probeert te trekken die
weinig met voetbal hebben. NOS’ Studio Sportzomer is smaakvoller en
serieuzer. De heren voeren geregeld goede, inhoudelijke discussies
over voetbaltactische zaken.
![]() |
Stefan Verseput...ongezouten in NRC... |
Het programma overtroeft VI Oranje op
alle punten. Ten eerste de locatie. Studio Sportzomer is op de plek
waar het allemaal gebeurt, de uitzendingen zijn vanaf het dakterras
van Hotel Pod Wawelem in Krakau, met uitzicht op het hotel van het
Nederlands elftal. VI Oranje zendt uit vanuit het Kurhaus in
Scheveningen, ver weg van het Europees kampioenschap in Polen en
Oekraïne.
Dan de gasten. Bij Studio Sportzomer zitten veel meer aansprekende namen. De tafelbezetting van dinsdagavond zegt eigenlijk alles. Bij VI Oranje was zanger Guus Meeuwis te gast, naast vaste krachten Van der Gijp en Derksen. Dat deden ze bij Studio Sportzomer beter. Zij hadden Gertjan Verbeek (coach AZ), Wilfried de Jong (programmamaker en sportauteur), Jan Mulder (oud-voetballer en schrijver) en Jan van Halst (oud-speler en voormalig manager algemene zaken FC Twente). Dat was voetbalpraat door ervaren mensen met uitstraling.
Dan de gasten. Bij Studio Sportzomer zitten veel meer aansprekende namen. De tafelbezetting van dinsdagavond zegt eigenlijk alles. Bij VI Oranje was zanger Guus Meeuwis te gast, naast vaste krachten Van der Gijp en Derksen. Dat deden ze bij Studio Sportzomer beter. Zij hadden Gertjan Verbeek (coach AZ), Wilfried de Jong (programmamaker en sportauteur), Jan Mulder (oud-voetballer en schrijver) en Jan van Halst (oud-speler en voormalig manager algemene zaken FC Twente). Dat was voetbalpraat door ervaren mensen met uitstraling.
![]() |
NRC online... |
Mediaredacteur Stijn Bronzwaer
daarentegen:
Een uitzending van Studio Sportzomer
is niet vol te houden. Saai. Te serieus. Overanalyseren van een spel
dat voor een groot deel van geluk en toeval aan elkaar hangt. De
tafel in Studio Sportzomer mist zelfspot. Relativering. Altijd maar
die strakke gezichten, die bloedserieus antwoord geven op de vraag in
welk systeem we moeten spelen. Nooit eens iemand die gewoon eerlijk
zegt dat hij geen flauw idee heeft. En dan heb ik het nog niet over
de dagelijkse filmpjes van Bert Maalderink: de sportjournalist die
bij elk item ‘het bloed onder de nagels van Van Marwijk halen’
als opdracht lijkt te hebben meegekregen.
Nee, dan VI Oranje. Wat een verademing. Er wordt gelachen, het programma loopt standaard uit de hand. De slim gespeelde ergernis tussen presentator Wilfred Genee en vaste gast Johan Derksen zorgt voor spannende televisie.
Nee, dan VI Oranje. Wat een verademing. Er wordt gelachen, het programma loopt standaard uit de hand. De slim gespeelde ergernis tussen presentator Wilfred Genee en vaste gast Johan Derksen zorgt voor spannende televisie.
Noorderlingen in de hoofdrol...
Markant is wel dat Noorderlingen de
hoofdrol spelen in deze kijkcijferoorlog. Jan Mulder, natuurlijk,
maar wat te denken van Johan Derksen, die in Rolde opgroeide. Wilfred
Genee komt uit Leeuwarden maar begint zijn carriere bij OOG TV in
Groningen. Dat is grappig, markant, maar misschien niet helemaal
toevallig. Het onderschrijft mijn stelling dat de woon- en
leefkwaliteit hier in het Noorden kennelijk een goede voedingsbodem
is voor creativiteiten en 'omdenken.'
Het werd ook nog weer eens benadrukt
door een bijeenkomst van internet-ondernemers uit Groningen vorige
week. Creatieve entrepeneurs die aan de boorden van het
Paterswoldemeer, op Schier of zoals Ben Woldring, op zijn Jeanneau
zeilboot midden op de Waddenzee, nieuwe ideeën en producten
uitbroeden. En daar erg succesvol mee zijn. Wie de namen en
producten optelt, van FC Update, Hotels.nl, Traffic4U, Jobbird,
Crowdy News, Factor-E, hoeft zich voor ons als 'internet-stad' niet
te schamen. Sterker nog, de stad Groningen heeft, als je dat
vergelijkt met steden als Leeuwarden, Zwolle, Nijmegen of zelfs
Rotterdam, een unieke, vooraanstaande positie.
![]() |
Internet entrepeneurs 'Oet Grunn' |
De gezamenlijke entrepeneurs wezen er
op dat randstedelingen de kennelijk unieke mix van eigenschappen
van Noorderlingen, – loyaliteit, innovatief, én degelijk (!) - ,
in vele gevallen doorslaggevend vinden. Nee, vonden ze, dat gaan we
niet uitdragen via het adagium 'er gaat niets boven Groningen', men
had een andere suggestie.
De gezamenlijke digitale vrienden
haalden het beproefde en prijswinnende 'Oet Grunn' van Hooghoudt weer
uit de kast.! Een goed voorbeeld van slim hergebruik. Creativiteit en
ondernemerschap 'Oet Grunn' dus.
Volgens mij kan Jan Mulder daar zich
ook wel in vinden.
Reacties
Een reactie posten