Professionele
marketingmensen gebruiken verschillende systemen om klantengroepen te
duiden.
Vanuit
het wonderschone adagium 'de klant staat centraal' werden vanuit de
jaren negentig verschillende methodieken geintroduceerd die waren
gebaseerd op doorwrocht onderzoek m.b.t. de samenstelling van de
Nederlandse samenleving.
![]() |
Mosaic, maar ook andere klantentyperingen |
Vragen
als 'wie verdienen hier zoal de kost', en 'wat doen we zondags na
de kerkgang' tot en met hobbies en opvoeding werden via gedegen
onderzoeken en analyses verkregen.
Ik
weet nog dat we een inmiddels zeer grote verzekeringsmaatschappij op
de kaart hebben gezet middels het MOSAIC klantentyperingssysteem.
Klantengroepen
kregen destijd benameningen die bij de jaren negentig hoorden. Zo
wisten we dat op een bepaald moment wie waar en met z'n hoevelen woonden:
- in Hengelo 12,6% GESLAAGDE GENIETERS,
- in Almere 19,9% FAMILIES DOORSNEE,
- in Venlo 9,8% ' GRIJZENDE GELOVIGEN,
- in Arhnem 8,2% SLIMME SOLISTEN en
- in Amersfoort 14% GEMENGD DEDEPRIVEERDEN.
Om maar te zwijgen van het percentage
- CONSERVATIEVE KERKGEZINNEN in Veendam, namelijk 5,8%. Ja ja, het is echt waar, kijk maar eens op http://rivm.openrepository.com/rivm/bitstream/10029/10570/1/776221001.pdf
- in Hengelo 12,6% GESLAAGDE GENIETERS,
- in Almere 19,9% FAMILIES DOORSNEE,
- in Venlo 9,8% ' GRIJZENDE GELOVIGEN,
- in Arhnem 8,2% SLIMME SOLISTEN en
- in Amersfoort 14% GEMENGD DEDEPRIVEERDEN.
Om maar te zwijgen van het percentage
- CONSERVATIEVE KERKGEZINNEN in Veendam, namelijk 5,8%. Ja ja, het is echt waar, kijk maar eens op http://rivm.openrepository.com/rivm/bitstream/10029/10570/1/776221001.pdf
En
toen?
Toen
stond de tijd even stil. Want wie vandaag de dag googelt op “
MOSAIC Klanttypologieën, komt wél uit bij onderzoeken van Welkoop
(!), maar mist allerlei benamingen die vandaag de dag onze
maatschappij kleuren en begeuren.
HOOLIGANS,
bijvoorbeeld, kom je er niet in tegen. “GEFRUSTEERDE TIENERS” ook
niet. SLECHT-OP-HUN-KINDEREN-PASSENDE-OUDERS idem dito. “NIEUWE
RIJKEN”? U zult tevergeefs zoeken.
Kijk
en daar gaat het nou allemaal mis.
Iemand
heeft vergeten onze klant-typologieën jarenlang te updaten! Vanaf
toen begon de ellende! Steeds en overal plukken we daar nu de wrange
vruchten van.
Een
heel team rechercheurs heeft in de aanloop naar het 'feestje' dagenlang
naar computerschermen zitten koekeloeren. Hoe langer ze keken en het
web afzochten, hoe meer ze in de war raakten. 'We gaan Haren
fucken'...wie mailt dat rond? Welke klant staat daarbij centraal? Is
dat nou een SLIMME SOLIST of een GEMENGD GEDEPRIVEERDE, die zulke
taal bezigt? En als je op twitter namen tegenkomt als 'TIMO BEAST'
en 'IRON FIST44', zou dat dan 'EEN GEDREVEN GROEIER' zijn? Of
misschien tóch een 'ROOMSGEZINDE', die gefrusteerd is door alles wat
er in die kerk is misgegeaan de laatste jaren ?
![]() |
Wel of geen krakende mobilofoons? |
Logisch
dat de Driehoek, de ME, de politiemacht en communicators in de war
raakten toen 'de gezellige sfeer plotseling omsloeg'. En dat 'we
dit niet hadden kunnen voorkomen'. Want ja, wélke klanten liepen
daar rond, met die rare petjes, tatoes en piercings in de neus? Wat
onfatsoenlijk, die jongelui die roepen dat de ME dood moet. Heel
raar.
Snel
een persconferentie!
Wáár
doen we dat? Bij welk raam? Uitzicht op de geblakerde Kerkstraat?
Of toch maar die neutrale vitrage?
En
hoe noemen we de 'feestgangers', zonder iedereen over één kam te
scheren? Er zaten toch ook GEZELLIGE SCHOLIEREN bij?
BEZOEKERS? JONGELUI DIE ZICH VERVEELDEN? SENSATIEZOEKERS?
BEZOEKERS? JONGELUI DIE ZICH VERVEELDEN? SENSATIEZOEKERS?
Een
plaatselijk journalist, die nooit een MOSAIC rapport had gezien maar wel voldoende in de krochten van onze samenleving had gekeken, hielp een handje.
Hij
koos niet voor 'gespuis', 'gajes', 'rapaille', 'schorem' of
'uitvaagsel', nee hij koos voor het korte, kittige en mooi Hollandse 'TUIG'.
De
volgende dag stond het in alle media en dus we hebben er nu
officieel een nieuwe klantengroep bij: tuig.
Het uitzoeken wie precies dat tuig achter toetsenbord en straatkeien zijn begint al komende weken, met hulp van lokale socialmedia kenners.
Het uitzoeken wie precies dat tuig achter toetsenbord en straatkeien zijn begint al komende weken, met hulp van lokale socialmedia kenners.
Nu
nog even wachten op de offciële update van de typologieën en hoe daarmee om te gaan.
Tot heil van iedereen.
Tot heil van iedereen.
Reacties
Een reactie posten