Deze week schrok de hele Zoe-sai-ity in
Drenthe van het bericht dat de flamboyante en aardige makelaar uit
Emmen, Jaap ten Hoor, de huidige crisis met zijn makelaardij niet
heeft overleeft. Makelaardij Jeltes ten Hoor, toch een sterke
merknaam in Zuid-Oost Drenthe kan in deze vorm niet verder. Het is
dan ook kommer en kwel op de huizenmarkt.
Nu is Jaap behalve flambayant ook erg
creatief en hij heeft met tal van soms bijzonder originele ideeën
geprobeerd het onheil van zich af te wenden. Maar zoals met alle
creatieve ideeën moet je elke ingeving, hoe schijnbaar briljant in
eerste instantie, ook op z'n strategische merites kunnen en willen
bekijken.
![]() |
Jaap voor een groot billboard van Marketing Drenthe |
Bijna wereldberoemd werd de move van
Jaap toen hij via vriendjes met ingangen bij Marketing Drenthe met
het idee kwam om mensen in de randstad uit te nodigen te komen
proefwonen in Drenthe.
Mensen mochten gratis, op kosten van
Marketing Drenthe, een weekend doorbrengen in een te koop staand huis
(!) naar keuze in onze mooie provincie. Op zich natuurlijk heel slim
van Jaap. Alle makelaars in Drenthe gingen er eens goed voor zitten. Zulke grote 'te koop' borden voor hun nering hadden ze nog nooit gezien. Geniaal!
Via torenhoge
mega-bilboards op snelwegen door en rond Den Haag, Amsterdam en
Utrecht en serieuze advertentiecampagnes in landelijke bladen werd het
publiek op dit aanbod attent gemaakt. Ja, het mocht wat kosten. Het werd inderdaad een
spraakmakende aktie, want naast het Dagblad van het Noorden, de
lokale media in Drenthe, besteedden ook landelijke media er aandacht
aan. Jaap & Marketing Drenthe haalden zelfs het Journaal. Iedereen blij dus, zo leek het.
Toch werd deze aktie niet voor niets
een case op diverse marketingopleidingen.
Want de oproep 'Kom gratis proefwonen
in Drenthe” was er inderdaad een van wanhoop en desperaatheid:
'lieve mensen uit de grote stad, probéér het nou alsjeblieft één
keertje. We willen je desnoods wel ophalen met Taxi Grieving! Gratis VVV bonnen van de plaatselijke middenstand en Drentse
Droege Worst voor op de achterbank onderweg! Ja, we weten dat het ver
is, je familie er mordicus tegen is, dat je er normaal nooit aan zou
denken, maar alsjealsjealsjeblieft, kóm, ook al is het maar één
keer in je leven. Na Zwolle is het echt niet zo ver meer'. Getooid met goodiebags werd het konvooi proefwoners gedwee door onze bossen gejaagd. 'Bij de groep blijven lieve mensen, je kunt hier makkelijk verdwalen en het is nog een eindje tot aan de schaapskooi'.
Het is net als de jongen in de kroeg die
op z'n knieën gaat liggen voor het aantrekkelijke meisje en haar tot
aan het toilet en de fietsenstalling toe hinderlijk blijft
achtervolgen; 'doe het met me, al is het maar één keer'.
Ik schaar me bij de criticasters die
vinden dat je de provincie Drenthe zo niet moet verkwanselen met niet goed doordachte akties.
Je moet onze provincie wegzetten als
iets kostbaars, wat het inderdaad ook is. Je moet er als het ware een
cultgebied van maken waar je eigenlijk entree voor zou moeten betalen
wil je ook maar een glimp van het Balloërveld, het Nationaal Park de
Drentse A en de Wouden rond Dwingelo opvangen. Zeldzame schoonheid is
namelijk onbetaalbaar. Proefwonen doe je maar elders en in je eigen tijd.
Ervaren stratégische campagnemakers likken alleen al bij die gedachte hun vingers af.
Er kwam inderdaad een handvol mensen
een weekend naar hier, waar de pers dan ook haastig fotos van maakte.
Het was hun 'erg goed bevallen en ze gingen serieus nadenken over een
verhuizing'. Jaap glunderde.
Maar u raadt het al; het netto
rendement was nihil. De mensen die hier echt zijn komen wonen zijn
niet of nauwelijks te vinden. Mensen (en meisjes-;) smeek je niet,
maar je inspireert en fascineert ze vanuit je sterkte en overtuiging.
Hardnekkige volhouders beweren met
droge ogen dat dit idee 'het geld helemaal waard was, want Drenthe
staat zo weer mooi op de kaart'.
![]() |
Proefwoners met goodiebag, in optocht door onze bossen |
We moeten duurzaam omgaan met de aarde,
met elkaar, maar ook met ons geld en al helemaal met het geld van de
gemeenschap, ookal kwam een deel via het SNN uit Brussel. Ook dát is
ons geld.
Met Jaap ten Hoor – en dat zal een
ieder die hem kent hem gunnen – komt het vast wel weer goed. Hij is aimabel, slim en ondernemend genoeg. Welingelichte kringen reppen al over doorstarten en overnames.
En met de ideeën van Marketing
Drenthe?
We blijven benieuwd en vol verwachting.
Reacties
Een reactie posten