proefwonen doe je maar elders




Deze week schrok de hele Zoe-sai-ity in Drenthe van het bericht dat de flamboyante en aardige makelaar uit Emmen, Jaap ten Hoor, de huidige crisis met zijn makelaardij niet heeft overleeft. Makelaardij Jeltes ten Hoor, toch een sterke merknaam in Zuid-Oost Drenthe kan in deze vorm niet verder. Het is dan ook kommer en kwel op de huizenmarkt.
Nu is Jaap behalve flambayant ook erg creatief en hij heeft met tal van soms bijzonder originele ideeën geprobeerd het onheil van zich af te wenden. Maar zoals met alle creatieve ideeën moet je elke ingeving, hoe schijnbaar briljant in eerste instantie, ook op z'n strategische merites kunnen en willen bekijken.

Jaap voor een groot billboard van Marketing Drenthe


Bijna wereldberoemd werd de move van Jaap toen hij via vriendjes met ingangen bij Marketing Drenthe met het idee kwam om mensen in de randstad uit te nodigen te komen proefwonen in Drenthe.
Mensen mochten gratis, op kosten van Marketing Drenthe, een weekend doorbrengen in een te koop staand huis (!) naar keuze in onze mooie provincie. Op zich natuurlijk heel slim van Jaap. Alle makelaars in Drenthe gingen er eens goed voor zitten. Zulke grote 'te koop' borden voor hun nering hadden ze nog nooit gezien. Geniaal!
Via torenhoge mega-bilboards op snelwegen door en rond Den Haag, Amsterdam en Utrecht en  serieuze advertentiecampagnes in landelijke bladen werd het publiek op dit aanbod attent gemaakt. Ja, het mocht wat kosten. Het werd inderdaad een spraakmakende aktie, want naast het Dagblad van het Noorden, de lokale media in Drenthe, besteedden ook landelijke media er aandacht aan. Jaap & Marketing Drenthe haalden zelfs het Journaal. Iedereen blij dus, zo leek het.




Toch werd deze aktie niet voor niets een case op diverse marketingopleidingen.
Want de oproep 'Kom gratis proefwonen in Drenthe” was er inderdaad een van wanhoop en desperaatheid: 'lieve mensen uit de grote stad, probéér het nou alsjeblieft één keertje. We willen je desnoods wel ophalen met Taxi Grieving! Gratis VVV bonnen van de plaatselijke middenstand en Drentse Droege Worst voor op de achterbank onderweg! Ja, we weten dat het ver is, je familie er mordicus tegen is, dat je er normaal nooit aan zou denken, maar alsjealsjealsjeblieft, kóm, ook al is het maar één keer in je leven. Na Zwolle is het echt niet zo ver meer'. Getooid met goodiebags werd het konvooi proefwoners gedwee door onze bossen gejaagd. 'Bij de groep blijven lieve mensen, je kunt hier makkelijk verdwalen en het is nog een eindje tot aan de schaapskooi'.

Het is net als de jongen in de kroeg die op z'n knieën gaat liggen voor het aantrekkelijke meisje en haar tot aan het toilet en de fietsenstalling toe hinderlijk blijft achtervolgen; 'doe het met me, al is het maar één keer'.
Ik schaar me bij de criticasters die vinden dat je de provincie Drenthe zo niet moet verkwanselen met  niet goed doordachte akties.
Je moet onze provincie wegzetten als iets kostbaars, wat het inderdaad ook is. Je moet er als het ware een cultgebied van maken waar je eigenlijk entree voor zou moeten betalen wil je ook maar een glimp van het Balloërveld, het Nationaal Park de Drentse A en de Wouden rond Dwingelo opvangen. Zeldzame schoonheid is namelijk onbetaalbaar. Proefwonen doe je maar elders en in je eigen tijd.
Ervaren stratégische campagnemakers likken alleen al bij die gedachte hun vingers af.

Er kwam inderdaad een handvol mensen een weekend naar hier, waar de pers dan ook haastig fotos van maakte. Het was hun 'erg goed bevallen en ze gingen serieus nadenken over een verhuizing'. Jaap glunderde.
Maar u raadt het al; het netto rendement was nihil. De mensen die hier echt zijn komen wonen zijn niet of nauwelijks te vinden. Mensen (en meisjes-;) smeek je niet, maar je inspireert en fascineert ze vanuit je sterkte en overtuiging.
Hardnekkige volhouders beweren met droge ogen dat dit idee 'het geld helemaal waard was, want Drenthe staat zo weer mooi op de kaart'.

Proefwoners met goodiebag, in optocht door onze bossen

We moeten duurzaam omgaan met de aarde, met elkaar, maar ook met ons geld en al helemaal met het geld van de gemeenschap, ookal kwam een deel via het SNN uit Brussel. Ook dát is ons geld.

Met Jaap ten Hoor – en dat zal een ieder die hem kent hem gunnen – komt het vast wel weer goed. Hij is aimabel, slim en ondernemend genoeg. Welingelichte kringen reppen al over doorstarten en overnames.
En met de ideeën van Marketing Drenthe?
We blijven benieuwd en vol verwachting.

Reacties