![]() |
adres bij de reactie DvhN bekend, nemen we aan... |
In het Dagblad van het Noorden van
afgelopen dinsdag 2 oktober stond een ogenschijnlijk zoveelste
ingezonden brief van zomaar een abonnee. Meneer G. van der Veen.
Who the Fox is G.van de Veen!?! Welnu,
let maar eens op wie en wat meneer G.van der Veen is.
Want wie begaan is het met wel en wee
van de Stad Groningen en een beetje gevoel heeft met 'wat wel eens
heel goed zou kunnen zijn voor de Stad' en ook nog zijn of haar
boerenverstand kan gebruiken, herkent meteen de briljante marketeer,
verscholen in dit berichtje.
Meneer G. van der Veen begint waar
iederéén het op dit moment over heeft; ' WEGSTEMMEN VAN DE TRAM DOM
EN KORTZICHTIG' zo luidt de kop.
Vervolgens wijst G. op het weggooien
van het Zuiderzeelijn-geld in relatie met het probleem met ons
openbaar vervoer en bereikbaarheid van de stad.
Maar opeens maakt G. een onverwachte,
briljante koppeling.
Lezers, let allen op;
G. doelt op het NIET toekennen van de
Floriade aan de stad Groningen en hij adviseert '10 jaar lang. 10%
van het geld dat anders gemoeid was met de voorbereidingen van de
Floriade in de Hortus Haren – wat hem betreft al een Floriade in de
basis – te steken'. Vervolgens komt G. met diverse arrangementen-
tips door die – gecombineerd met de nieuwe Floriade, weer goed zijn
voor de Stad en voor Ommeland. Slimme toeristenmarketing!
Chapeau! Bril-Jant, die meneer G!
Meneer G – waar we volgens mij al
meteen de opvolger van Dirk Nijdam mee in huis hebben – wist
natuurlijk niets van het creatieve plan van enkele ondernemers o.l.v.
een klimatoloog om de Hortus een nieuw en spectaculair leven te
geven. Het is het '5 Klimaatjarenplan' van o.a. Professor L.
Hacquebord, hoogleraar aan de RUG, dat een in schitterende maar
vooral haalbare metamorfose voorziet van het unieke park, dat ligt
weg te kwijnen en waar steeds meer paviljoens op slot gaan en
zeldzame planten gaan bevriezen. Ook tot verdriet van John en Renske
Bos &Bos die er een fantastische evenementenlokatie hebben.
Dit Masterplan past ook prachtig in het
Energy Valley concept, schakelt heel mooi naar duurzame ontwikkeling
en exploitatie van minerale delfstoffen, duurzame boomkap en op de
opwarming van de aarde. Bedrijven, tuincentra, woon- en
reisorganisatie kunnen prima aansluiten. Ook de NOM met hun
IJkdijkproject kan daar naadloos en inspirerend mooi op in schieten,
samen met de Noord-Nederlandse engineerings-bedrijven, die zich al
met dijkophoging wereldwijd – bezighouden.
Nu is de Hortus wél eigendom van de
Rijksuniversiteit Groningen. Een bolwerk dat nou niet bepaald bekend
staat om toegankelijkheid voor nieuwe plannen en 'even brainen met de
voeten op tafel'. Ook een brede commissie waarin toch niet
de-eerste-de-beste namen, kreeg bij de RUG geen podium, sterker nog,
er wordt niet eens opengedaan.
De noest werkende en steeds wanhopig
wordende Jan Kappenburg – 'mister Pro-Groningen himself' –
probeerde al met breekijzers, feesttoeters, taarten, rapporten,
bidboeken, commissies,burgemeesters, besturen en plannenmakers, het
plan te laten landen, maar de RUG heeft andere dingen te doen dan
haar poorten gastvrij te openen voor mensen die met constructieve en
opzienbarende plannen komen. En de RUG van een enorm blok aan hun
been zouden kunnen verlossen. Bovendien: 'marketing', dat blijft
toch een glimmig woord hier en daar.
O ja, die tram, die rijdt daar net als
ooit, toen het nog gezellig was in de wereld, gewoon langs. Halte
333, Hortus Haren. Retro met innovatie, hoe mooi kan het zijn.
Opening met Armin van Buren, we hoorden de bloemetjes gisteravond al
kamerbreed door onze huiskamers dreunen.
Jan Kappenburg, bel meneer G. Hij
bedenkt vast een list.
Reacties
Een reactie posten