Geen reclamecanon voor journalist Jaap Hellinga


Jaap Hellinga en de Canon van de Noordelijke reclamegeschiedenis



Deze week legde één van de oudste reclamebureaus van het Noorden het loodje: Bouman Reclame in Leeuwarden.
Journalist Jaap Hellinga publiceerde daarover donderdag j.l. in de bladen van het NDC en bouwde zijn artikel rond het feit dat het 'oudste reclamebureau van het Noorden terziele was'. Hoe braaf Jaap de quotes van de zegsman bij de verzegelde deur ook opschreef, Jaap gaat zoals het er nu voor staat nooit de Canon van de Noordelijke reclamegeschiedenis schrijven. Want die getuigt niet alleen van andere feiten, maar staat bol van de anekdotes en bizarre verhalen.
Roxy..van Koninklijke Theodorus Niemeijer....
Zo was Bouman Leeuwarden niet het oudste bureau, maar het Groningse “Advertentiebureau Drexhage de Zee” dat in 1943 begon. Op zich een interessante startdatum, want midden in de hongerwinter een reclamebureau beginnen getuigt op z'n zachtst gezegd van moed. Je vraagt je af of er campagnes werden gemaakt voor tulpenbollensoep of spritsen voor bij de surrogaatkoffie. Je sprak toen nog van ' advertentiebureau' en niet van een veel sjieker 'communicatiebureau' laat staan van 'marketingadviesbureau'.
Reclameman Max de Zee, op de Afsluitdijk geklokt op 311 km/u
“Advertenties verkopen, dàt zul je!', zal de oude De Zee tegen zijn flamboyante zoon Max hebben gezegd, die in de jaren zeventig van de vorige eeuw het bureau in de vaart der reclamevolkeren opstuwde, Rolls Royce als klant had en zijn peperdure Tomaso De Pantera angstvallig voor de Groninger gemeenschap nog volop in de wederopbouw, verborgen hield. 
In die roerige jaren zeventig werd door de Tukse boys van Van Loohuizen 'Unicom' opgericht waar Johan Brakema jarenlang productieman én ijzervreter op hun middenveld was. Er werd toen nog collegiaal gevoetbald tussen de Noordelijke bureaus; op het terrein van VV Noordwolde zijn nu nog DNA sporen te vinden van de onneembare keeper en topfotograaf John Stoel en van Isaac Onderwater, de markante oprichter van HMA.
Moedige advertenties in de oorlog...

Unicom's Johan Brakema verraste vervolgens vriend en vijand door op een gegeven moment een Mc Donald's in de Herestraat te beginnen, 'Een patatzaak!', riep iedereen meesmuilend, maar een paar jaar later al had de slimme Johan alle schapen op het droge en laat ons vanaf zijn jacht in Marbella vriendelijk groeten. In Leeuwarden werd de opkomst van Hemmen & Solarz een epos waar men het in Leeuwarden nog steeds over heeft. Rieks werd fameus door zijn belmarathons, waarbij hij bedrijven net zo lang belde tot ze er zo ziek van waren dat ze hem in elk geval één keer wilden ontvangen.
Rieks Hemmen, fameuze belmarathons...

Jaap Hellema citeert in het artikel overigens een opmerkelijke spreuk van de oprichter van het overleden bureau Bouman, Joop. 'Reclamebureaus zijn net zwammen; werknemers duiken ondergronds en beginnen voor zichzelf'. De kern van deze uitspraak mag dan wel waar zijn, dat talentvolle – of eigenwijze- medewerkers van reclamebureaus op een gegeven moment voor zichzelf beginnen is van alle tijden en een doodnormaal gegeven binnen de branche.
Reclameman Johan Brakema liep binnen door Mc Donald's...

Het is simpel; het DNA en de visie van een reclame, communicatie of marketingbureau moet sterk zijn  en onvervreemdbaar. Wie gewoon z'n eigen ding blijft doen – en dat beter of anders dan anderen – blijft ondanks shockwaves en trends in de markt bovendrijven en ziet kansen voor groei. Zowel in Leeuwarden als Groningen zijn daar diverse levendige bewijzen van.  

Reacties