Zijn crisis en internet wel oorzaken van malaise in de retail?


Ook in Noord-Nederland bedenken retailers steeds meer dingen om klanten te trekken en het hoofd op een fatsoenlijke wijze boven water te houden.
Winkelcentra en woonmalls lijken door de consument in de ban te zijn gedaan, wie in het stadshart van Groningen loopt ziet steeds meer leegstand. Diverse bekende panden worden nu bevolkt door tijdelijke winkels en dat is dan weer een lucratieve formule voor bemiddelaars. Het is inmiddels het hele jaar door opruiming en leegverkoop. Weer anderen halen branchevreemde attracties in huis om volk te trekken.
Veel retailers wijzen internet, de webshops en de crisis als oorzaak aan van de malaise. Maar is dit zo?  Want ondertussen bewijzen succesvolle winkelformules en zelfs enkele (!) zelfstandige zaken dat het ook anders kan.

Duidelijk statement van een winkelier


Het staat als een paal boven water dat geen enkele webwinkel – behalve de onderdelenshop voor 2e hands scheepsmotoronderdelen – het kan winnen van het fenomeen “ oprechte persoonlijke aandacht'. Voeg daar bij de component passie en dan heb je al twee succesfactoren. Vooral in grotere massale winkelcentra en malls kom je dat laatste nauwelijks meer tegen. Mensen beginnen allergisch te worden voor de-niks-aan-de-hand-muziek die uit luidsprekers dreint en vooral voor 'servicebalies' en ongeïnteresseerde gastvrouwen. 'Beleving' is een containerbegrip geworden, maar dan moet je wel door hebben wélke beleving jouw publiek wil.
Een vrij kleine modewinkel in Bunschoten is daar nota bene het voorbeeld van. Maggy's Mode, ( www.maggysmode.nl ) dus aan de naam zal het niet liggen, ademt – ook op het web – één en al passie en bevlogenheid uit. Deze mensen hoeven nooit bang te zijn voor de Wehkamp's en Zalando's van deze wereld. Door hun doen - maar vooral laten - wonnen ze prompt de retailprijs van het jaar.

eerlijke passie en inspiratie bij Maggy's Mode.. 

Dezelfde aangename verrassing beleef (!) jeje in Zwolle, als je naar opticien Roosdorp ( www.roosdorp.nl ) gaat. Wie er binnenloopt, ontdek meteen waarom mensen uit het hele land naar die op zich niet eens zo heel grote winkel komen. De - alweer; gepassioneerde - eigenaresse voelt zich niet te groot om hoogst persoonlijk héél erg goede cappuccino voor je te maken. De sfeer van mooie designmerken, hippe ontwerpvoorbeelden en de oprechte belangstelling voor de soms lastige wensen van klanten zijn ingrediënten voor hun succesformule.


excellente site, maar geen shop...
 
Ook zijn ze heel stellig: de collecties komen niet op het web. Ziezo. 
Wie duidelijke keuzes maakt wordt beloond. Maar wie z'n klanten trakteert op muzak, onduidelijk collectiebeleid, toeters en bellen in de zaak die op 'beleving' moeten duiden, gaat het niet redden.
Een bekende makelaar in Groningen is al bezig met een nieuw concept: atrium woningen in leegstaande winkelcentra. Hoe lang gaat het nog duren.

Reacties