Twee weken geleden praatten
communicatiemensen bij Merkmakers in Leeuwarden over het merk
Noord-Nederland. De timing van dit prima initiatief kon niet beter
want er zijn op dit moment diverse thema's die je als Noorderling bij
het koffieapparaat te horen krijgt als je elders in het land op
bezoek bent. Thema's die het Noorden als merk behoorlijk kleuren.
![]() |
Bijpraten bij Riemer van der Velde |
De aarde in Noord Groningen beeft, de
krimp grijpt om zich heen, eens populaire winkelstraten beginnen meer
en meer op verlaten cowboydorpjes te lijken, er is weer gezeur over het
landmark Blauwe Stad, voor de gemeente Oldambt dreigde even een
“Anschlusz' en tot slot is er van alles te doen rond trotse en
historische voetbalmerken SC Heerenveen en SC Veendam. Voor wie nog
twijfelt in welke mate voetbalclubs bijdragen tot de economische en
sociale cohesie van stad en streek kan alleen al door een uurtje
googelen heel veel wijzer worden.
In Heerenveen wordt de weerstand tegen voorzitter Veenstra steeds groter, een belangrijke groep sponsoren vergaderde vorige week en wil alleen al uit oogpunt van protest een statement maken door hun contract voor komend seizoen niet te verlengen. De voorzitter gooide vervolgens olie op het vuur door clubicoon Riemer van der Velde openlijk te schofferen. Uit oogpunt van pr en marketing geen beginnersfout, maar een catastrofale blunder, die ook niet meer goed gemaakt kan worden en de komende weken absoluut gaat exploderen.
In Heerenveen wordt de weerstand tegen voorzitter Veenstra steeds groter, een belangrijke groep sponsoren vergaderde vorige week en wil alleen al uit oogpunt van protest een statement maken door hun contract voor komend seizoen niet te verlengen. De voorzitter gooide vervolgens olie op het vuur door clubicoon Riemer van der Velde openlijk te schofferen. Uit oogpunt van pr en marketing geen beginnersfout, maar een catastrofale blunder, die ook niet meer goed gemaakt kan worden en de komende weken absoluut gaat exploderen.
![]() |
...Langweerder Wielen.... |
Ook een ándere club- en voetbalman
pur sang in het Noorden werd geschoffeerd. Was het toeval of logisch
dat Riemer van der Velde en Henk Eising recentelijk een dag hebben
gebrainstormd aan de boorden van de Langweerder Wielen? Want ook Henk
Eising werd een paar weken geleden geschoffeerd. In 's lands grootste
voetbalblad VI werd hij door de clubleiding van SC Veendam weggezet
als iemand die verantwoordelijk was voor de onverantwoorde uitgaves
uit de clubkas. Geen slimme actie ten opzichte van iemand die zich twee
jaar lang onbezoldigd het schompes werkte, marketingacties
voor de club uit eigen zak betaalde en de club financieel transparant
en glashelder achter liet. Die meer dan wie ook begrijpt welke
sociale impact en economische kansen SC Veendam heeft voor deze
regio.
![]() |
Henk Eising als SC Veendam directeur |
Het siert zowel Riemer van der Velde als Henk Eising dat ze
het clubbelang groter vinden dan hun eigen ego en ondertussen
onverdroten en onbezoldigd achter de schermen doorwerken om de clubs
in beter vaarwater te krijgen. Voor SC Veendam is het drie seconden
voor twaalf maar het is goed te zien dat er rond de club in het
diepste geheim invloedrijke mensen vergaderen en plannen uitdokteren.
Onbaatzuchtige lieden die de visie onderschrijven dat een
traditie-club belangrijk is voor een regio en welke sociale en
economische spin offs hiermee gemoeid kunnen zijn. Mensen die weten dat aansprekende clubs integraal onderdeel zijn van het Noorden als merk.
![]() |
Martin Messing...achtergronden en plannen |
De komende periode is cruciaal. Tot nu toe
heeft Martin Messing, chef sport van het Dagblad van het
Noorden en zeer ingewijd in bewegingen, stromingen, achtergronden en
plannen c.q. mogelijkheden rond SC Veendam, zich tactisch op de
achtergrond gehouden. Maar het lijkt nog een kwestie van dagen of
zelfs uren, voordat Martin zijn pen in de inkt gaat dopen.
Wellicht dat deze Openbaringen het
vliegwiel op het laatste moment in beweging zal brengen.
Op naar de lente.
Reacties
Een reactie posten