Het is hét nationale gespreksonderwerp
op de netwerk- en zakenborrels op dit moment in Groningen; het
verdwijnen van de Bijenkorf als metafoor voor het toenemend aantal
retailzaken die de deuren sluiten – nu ook in de stad Groningen. Want wie
in onze provincie rondkijkt wordt toch behoorlijk ongerust bij het
zien van winkelstraten in Hoogezand, Winschoten, Stadskanaal en
Delfzijl. Het fenomeen is overigens niet alleen aan het Noorden
voorbehouden; Mexx sluit al na anderhalf jaar haar flagstore in nota
bene 's lands beste winkelgebied, de Kalverstraat. In 'stad' is de
situatie natuurlijk ook best zorgelijk, al moet de kanttekening er
wel bij dat de bestaande Bijenkorf geen échte Bijenkorf is met de
allure van het Amsterdamse stijlicoon - en zeker al helemaal niet
vergelijkbaar met de concepten die de Bijenkorf-directie voor de
toekomst in gedachten heeft (het idee om een dergelijk concept in het
Forum te realiseren is overigens heel interessant). Elders in de stad
staat de Intersport Megastore Westerkade al langer leeg en verdween
ook het pareltje Di Capolavori aan de Vismarkt. Ook opmerkelijk was
het verdwijnen van de restaurantformule Wagarama, een concept
wat het in diverse hippe steden goed doet.
Toch is de creativiteit en
ondernemingslust van mensen die óók geloven in de beleving van stenen winkels nog aanwezig; naast het succesvolle nieuwe
schoenenconcept van Bernd Ziengs – de Schoenfabriek aan de
Vismarkt – openen ook andere visionaire ondernemers binnenkort
nieuwe concepten: het Thaise restaurant Cho Fah presenteert zich
over een paar weken in de Gelkingestraat en elders in de Provincie
wordt Garnwerd aan Zee een nieuwe hangout voor hip, trendy en
verstrooing zoekend Groningen. Op de Carolieweg zijn jonge mensen
bezig met creatieve formules ('pimp your jeans') en try-outs in
leegstaande panden, terwijl op de Westerkade een nieuwe fietsenwinkel onder de naam Pim veel succes heeft met de verkoop van
de meest hippe fietsen. Groningen als fietsstad nummer 1 zou dit nog
meer kunnen uitbuiten. Een fietskleding/mode festival/bicylclefashion
event hóórt in deze stad natuurlijk.
De gemeente Groningen kijkt ondertussen
niet passief toe.
Heel lovenswaardig was het initiatief
van Jeroen Berends van de gemeente om een inspiratie-document –
mooi vormgegeven door 'Wij zijn Kees' – te laten maken dat je
meeneent naar opmerkelijke trends en winkelformules elders, en
mogelijkheden voor de stad Groningen. http://www.oogstgroningen.nl/wp-content/uploads/2013/05/GG_OOGST_webdownload.pdf )
Dit document heeft inmiddels een
vervolg gekregen in een eveneens alleraardigst blog, dat in elk geval
veel consumenten die wel eens in andere steden winkelen zal prikkelen
( http://www.oogstgroningen.nl/ ).
![]() |
Cho Fah..nieuw opmerkelijk initiatief in Gelkingestraat |
Toch zullen de écht grote ideeën van
de ondernemers zelf moeten komen en zal de overheid zich in deze
veranderende tijd wellicht wat soepeler moeten opstellen m.b.t. zaken
als vestigingsbeleid, openingstijden en aanpalende regelgeving. De
overheid kan en mag natuurlijk nooit op de stoel van de ondernemer
gaan zitten, maar kan wel meedenken over haar veranderende
faciliterende rol.
Bestuurders van de stad geven daar
blijk van middels initiatieven als 'Oogst'. Nu de creatieve
ondernemers nog. Want als er één vernieuwend en Europees
spraakmakend concept naar Groningen komt volgen er zeker meer.
Groningen als creatieve – City of Talent – stad.
Een creatief en prikkelend
retailbestand hoort daar bij.
Reacties
Een reactie posten