Groningen Spookstad?





Het is hét nationale gespreksonderwerp op de netwerk- en zakenborrels op dit moment in Groningen; het verdwijnen van de Bijenkorf als metafoor voor het toenemend aantal retailzaken die de deuren sluiten – nu ook in de stad Groningen. Want wie in onze provincie rondkijkt wordt toch behoorlijk ongerust bij het zien van winkelstraten in Hoogezand, Winschoten, Stadskanaal en Delfzijl. Het fenomeen is overigens niet alleen aan het Noorden voorbehouden; Mexx sluit al na anderhalf jaar haar flagstore in nota bene 's lands beste winkelgebied, de Kalverstraat. In 'stad' is de situatie natuurlijk ook best zorgelijk, al moet de kanttekening er wel bij dat de bestaande Bijenkorf geen échte Bijenkorf is met de allure van het Amsterdamse stijlicoon - en zeker al helemaal niet vergelijkbaar met de concepten die de Bijenkorf-directie voor de toekomst in gedachten heeft (het idee om een dergelijk concept in het Forum te realiseren is overigens heel interessant). Elders in de stad staat de Intersport Megastore Westerkade al langer leeg en verdween ook het pareltje Di Capolavori aan de Vismarkt. Ook opmerkelijk was het verdwijnen van de restaurantformule Wagarama, een concept wat het in diverse hippe steden goed doet.



Toch is de creativiteit en ondernemingslust van mensen die óók geloven in de beleving van stenen winkels nog aanwezig; naast het succesvolle nieuwe schoenenconcept van Bernd Ziengs – de Schoenfabriek aan de Vismarkt – openen ook andere visionaire ondernemers binnenkort nieuwe concepten: het Thaise restaurant Cho Fah presenteert zich over een paar weken in de Gelkingestraat en elders in de Provincie wordt Garnwerd aan Zee een nieuwe hangout voor hip, trendy en verstrooing zoekend Groningen. Op de Carolieweg zijn jonge mensen bezig met creatieve formules ('pimp your jeans') en try-outs in leegstaande panden, terwijl op de Westerkade een nieuwe fietsenwinkel onder de naam Pim veel succes heeft met de verkoop van de meest hippe fietsen. Groningen als fietsstad nummer 1 zou dit nog meer kunnen uitbuiten. Een fietskleding/mode festival/bicylclefashion event hóórt in deze stad natuurlijk.
De gemeente Groningen kijkt ondertussen niet passief toe.
Heel lovenswaardig was het initiatief van Jeroen Berends van de gemeente om een inspiratie-document – mooi vormgegeven door 'Wij zijn Kees' – te laten maken dat je meeneent naar opmerkelijke trends en winkelformules elders, en mogelijkheden voor de stad Groningen. http://www.oogstgroningen.nl/wp-content/uploads/2013/05/GG_OOGST_webdownload.pdf )


Dit document heeft inmiddels een vervolg gekregen in een eveneens alleraardigst blog, dat in elk geval veel consumenten die wel eens in andere steden winkelen zal prikkelen ( http://www.oogstgroningen.nl/ ).

Cho Fah..nieuw opmerkelijk initiatief in Gelkingestraat
Toch zullen de écht grote ideeën van de ondernemers zelf moeten komen en zal de overheid zich in deze veranderende tijd wellicht wat soepeler moeten opstellen m.b.t. zaken als vestigingsbeleid, openingstijden en aanpalende regelgeving. De overheid kan en mag natuurlijk nooit op de stoel van de ondernemer gaan zitten, maar kan wel meedenken over haar veranderende faciliterende rol.
Bestuurders van de stad geven daar blijk van middels initiatieven als 'Oogst'. Nu de creatieve ondernemers nog. Want als er één vernieuwend en Europees spraakmakend concept naar Groningen komt volgen er zeker meer. Groningen als creatieve – City of Talent – stad.
Een creatief en prikkelend retailbestand hoort daar bij.




Reacties