Ontdek het verschil tussen Tine van de Weyer en burgemeester Adema.

In de gemeente Tynaarlo is deze week veel ophef ontstaan over filmpje dat burgemeester Adema op youtube heeft laten zetten om de inwoners van zijn gemeente op te roepen om te gaan stemmen op 19 maart. Zie ook het Dagblad van het Noorden, zaterdag 22 februari en http://www.youtube.com/watch?v=3q1t6FOO488

Burgemeester Adema op de set


Het filmpje laat zien hoe je moet oppassen met de 'Youtube hype' bij brede lagen van de bevolking. Iedereen die wat te melden heeft  (zelfs als de kat ziek is ) roept vandaag de dag onmiddellijk ' dat het op youtube moet' of dat er een 'viral' (een filmpje dat zó leuk is dat iedereen het gaat doorsturen) van gemaakt moet worden. Burgemeester Adema heeft het vast goed bedoeld, maar vergeten er mensen bij te halen die er een beetje kritisch en met verstand van zaken naar hadden kunnen kijken. Want het resultaat van het geproduceerde product is dat de plaatselijke PvdA woedend eist dat het filmpje onmiddellijk van het net wordt gehaald wegens ' minachting van de kiezer en de media' en dat de meeste inwoners van deze prachtige gemeente maar weer even de andere kant uitkijken en zich niet aangesloten voelen. De gemeente Tynaarlo, toch al geplaagd door bestuurlijke perikelen de laatste tijd, haalt daarmee opnieuw de publiciteit op een manier die men daar vast niet heeft bedoeld.

Heel anders ging het in het Limburgse Sint Anthonis, waar de plaatselijke partij 'Sint Anthonis.Nu' een grote hit scoorde met een gezongen oproep om toch vooral op deze gezellig aandoende partij te stemmen. http://www.youtube.com/watch?v=9_PRhDYHGVU  Hoe je er ook over denkt; dit filmpje is 'dicht bij de mensen' en haalde deze week de landelijke pers met een score van meer dan 40.000 views binnen een paar dagen. Het gaat hoe dan ook stemmen opleveren.



Dicht bij de mensen..grote hit op Youtube...
http://www.youtube.com/watch?v=9_PRhDYHGVU  

De gemeente Hilversum – het mediacentrum van Nederland, waarvan je toch denkt dat ze films kunnen maken, komt met een op zich goed geproduceerde geanimeerde verkiezingsfilm, echter zonder passie, bevlogenheid of elan. Na tien seconden is de kijker weg. 

Onvoorstelbaar met zoveel professionals in town: http://www.youtube.com/watch?v=3I5tu1ifHLA

D66 in Midden Drenthe doet ook een poging op Youtube met een mevrouw die over heidevelden en indstrieterreinen loopt. Toch hebben er 1.800 mensen naar gekeken.http://www.youtube.com/watch?v=3I5tu1ifHLA

D66 Midden Drenthe..boswandeling....


Een absolute aanrader en stijger met stip is de PvdA Tilburg met 
lijsttrekker Tine van de Weyer.
Ookal ben je niet van Tilburg, hier ga je van houden; twee papier-maché types die met geweldige, Theo Maassen-achtige  teksten de situatie in Tilburg belichten. Superieure promotie voor een lokale partij, waar menige gemeente of zelfs de mensen van postbus 51 jaloers op kan zijn. http://www.youtube.com/watch?v=teVqm1rqBSI
PvdA Tilburg...superieur humor...

De les? Spontane filmpjes scoren vaak het beste, vooropgezette en bedachte filmpjes zijn zelden leuk, of je moet een format hebben als Tine van de Weyer in Tilburg. (Of professionele en kritische mensen in de arm nemen).Ik ben niet van die kleur en woon niet in Tilburg, maar ik geef Tine graag mijn stem.






Reacties