Vorige week werd de nieuwe naam en het
nieuwe logo van Dierenpark Emmen gepresenteerd.
In Nederland heeft iedereen, rijp en
groen, leken en al-of-geen professionals-bij-zelfproclamatie dan meteen een
mening klaar.
De naam zou niet origineel zijn, het
zou te veel engels zijn, Emmen en Wildlands paste niet bij elkaar,
40.000 euro voor zo'n naamsontwikkeling is te veel, het logo was een
copycat en zo ging het door in twitterland, waarvan het epicentrum
logischerwijs in en rondom Emmen lag. De introductie van Wildlands zette in elk geval
veel mensen aan achter hun computer te kruipen en reacties in te tikken.
![]() |
Origineel zijn is moeilijk.... |
Wie op naam en logo Wildlands gaat googelen, komt vooral in de Amerikaanse natuurparkwereld terecht. Het naam- en ontwerpbureau moet dit vast ook gedaan hebben, gezien de ontwikkelde vorm en beeldtaal. Inderdaad is de naam niet uniek en
lijkt het logo veel op varianten die @newsjager - voorlichter van
Sensor Universe - bij elkaar sprokkelde, maar de naamkeuze getuigt in
elk geval wél van moed, durf en ambitieniveau.
![]() |
Avontuur.... |
De openings- pay off, 'het avontuur begint' is in elk geval óók gedurfd. Want dat Wildlands Adventure Zoo Emmen een
heus avontuur wordt voor de gemeente Emmen, de Emmenaren, provincie en investeerders lijdt geen twijfel. Je kunt daarbij nog verschillende
bijvoegelijke naamwoorden invullen. Wordt het een hachelijk avontuur?
Of gewoon spannend? Of een verantwoord, weloverwogen, door en door
doorgedacht avontuur? Goed voor Emmen, de regio en werkgelegenheid? Voor flora en fauna?
![]() |
Prowelt in Rhainland-Pfalz |
Toen wij als concept- en marketingbureau alweer jaren geleden samen
met Ingenieursbureau Oranjewoud Heerenveen en KMPG Nederland de initiators waren van het
themapark ProWelt nabij Koblenz, vertelden de ingevlogen
programma-experts van Disney Orlando ons in de Cave van de
Universität Heilbronn dat het grootste gevaar van de themaparken
over de gehele wereld de 'gamificering' zou worden. 'In de toekomst
wordt zelfs een saaie gebruiksaanwijzing omgekat tot een game', was
zo ongeveer de stelling. Nu, jaren later, hebben met name de zich
sterk ontwikkelende gaming-bedrijven in de stad Groningen (!) vrijwel
allemaal een systeem in huis waarmee je individueel de meest bizarre
en levensechte avonturen kunt beleven. Mooi zichtbaar gemaakt is dat
in het filmpje http://vimeo.com/46304267.
![]() |
Vrije val thuis....kijk op http://vimeo.com/46304267. |
![]() |
Angstwekkend echt... |
Dat de
programmering in het park gelijke tred moet houden met de ultrasnel
voortrazende gamings- en virtuele amusementsindustrie zal de founders
en investeerders in Emmen ook wel verteld zijn. De concurrentie
gewoon in huis, al of niet met een masker op of kijkend naar een –
nu nog futuristisch 360 graden scherm dat alle wanden van de kamer
bedekt – zal voor een gemiddeld gezin met een paar kinderen dat al
gauw € 200 euro kwijt is voor een bezoek, groot zijn.
De geplande 1.8 mln betalende bezoekers zal het Wildpark in het eerste jaar ('toch eens kijken') wellicht halen.
![]() |
Beeldtaal....lastige klus... |
Of combinatie van 'dieren & avontuur qua bezoekersaantallen ook in de verste verte in de buurt kan komen van de 'mystiek' en het storytellingsconcept van Nederlands absolute bezoekersaantallen-kanon de Efteling is voor velen geen vraag.
Aan de andere kant zullen de bezoekersaantallen van het naburige 'Slagharen' - 1.4 mln volgens eigen zeggen, 500.000 volgens insiders (!) - toch al snel overtroffen moeten kunnen worden. Met daarbij overigens de wetenschap dat dit park het niet gemakkelijk heeft.
![]() |
Efteling, absolute koploper....geen dieren.... |
Hoe mooi ook voor Emmen en de regio; de uitdaging is zonneklaar.
Samen met de programmeringskosten van de specialisten die
het actualiteitsgehalte – en dus de blijvende 'verrassingfactor'
van Wildlands – moeten borgen, zullen de marketinginspanningen in
de eerste jaren minimaal jaarlijks 5 mln euro gaan kosten om het
merk in de markt te zetten en de mensen te verleiden een bezoek aan
Wildlands te brengen. Bij de kritikasters – ook in Emmen – die
vinden dat dit project nooit met miljoenen gemeenschapsgeld zou
moeten worden ondersteund, ligt het wel en wee van het park de
komende jaren onder een vergrootglas. En dan hebben we het nog niet
over de – volgens trendwatchers – groeiende weerstand bij het
grote publiek tegen het ontnemen van de vrijheid van dieren. Ook dat
vergt zorgvuldige communicatie.
De pay off ' het avontuur begint' had
dus niet treffender gekozen kunnen worden.
Reacties
Een reactie posten