Emmen: het avontuur begint.




Vorige week werd de nieuwe naam en het nieuwe logo van Dierenpark Emmen gepresenteerd.
In Nederland heeft iedereen, rijp en groen, leken en al-of-geen professionals-bij-zelfproclamatie dan meteen een mening klaar.
De naam zou niet origineel zijn, het zou te veel engels zijn, Emmen en Wildlands paste niet bij elkaar, 40.000 euro voor zo'n naamsontwikkeling is te veel, het logo was een copycat en zo ging het door in twitterland, waarvan het epicentrum logischerwijs in en rondom Emmen lag. De introductie van Wildlands zette in elk geval veel mensen aan achter hun computer te kruipen en reacties in te tikken. 

Origineel zijn is moeilijk....

Wie op naam en logo Wildlands gaat googelen, komt vooral in de Amerikaanse natuurparkwereld terecht. Het naam- en ontwerpbureau moet dit vast ook gedaan hebben, gezien de ontwikkelde vorm en beeldtaal. Inderdaad is de naam niet uniek en lijkt het logo veel op varianten die @newsjager - voorlichter van Sensor Universe - bij elkaar sprokkelde, maar de naamkeuze getuigt in elk geval wél  van moed, durf en ambitieniveau.

Avontuur....


De openings- pay off,  'het avontuur begint' is in elk geval óók gedurfd. Want dat Wildlands Adventure Zoo Emmen een heus avontuur wordt voor de gemeente Emmen, de Emmenaren, provincie en investeerders lijdt geen twijfel. Je kunt daarbij nog verschillende bijvoegelijke naamwoorden invullen. Wordt het een hachelijk avontuur? Of gewoon spannend? Of een verantwoord, weloverwogen, door en door doorgedacht avontuur? Goed voor Emmen, de regio en werkgelegenheid? Voor flora en fauna?
Prowelt in Rhainland-Pfalz

Toen wij als concept- en marketingbureau alweer jaren geleden samen met Ingenieursbureau Oranjewoud Heerenveen en KMPG Nederland de initiators waren van het themapark ProWelt nabij Koblenz, vertelden de ingevlogen programma-experts van Disney Orlando ons in de Cave van de Universität Heilbronn dat het grootste gevaar van de themaparken over de gehele wereld de 'gamificering' zou worden. 'In de toekomst wordt zelfs een saaie gebruiksaanwijzing omgekat tot een game', was zo ongeveer de stelling. Nu, jaren later, hebben met name de zich sterk ontwikkelende gaming-bedrijven in de stad Groningen (!) vrijwel allemaal een systeem in huis waarmee je individueel de meest bizarre en levensechte avonturen kunt beleven. Mooi zichtbaar gemaakt is dat in het filmpje http://vimeo.com/46304267
Vrije val thuis....kijk op  http://vimeo.com/46304267.


Angstwekkend echt...
Dat de programmering in het park gelijke tred moet houden met de ultrasnel voortrazende gamings- en virtuele amusementsindustrie zal de founders en investeerders in Emmen ook wel verteld zijn. De concurrentie gewoon in huis, al of niet met een masker op of kijkend naar een – nu nog futuristisch 360 graden scherm dat alle wanden van de kamer bedekt – zal voor een gemiddeld gezin met een paar kinderen dat al gauw € 200 euro kwijt is voor een bezoek, groot zijn.
De geplande 1.8 mln betalende bezoekers zal het Wildpark in het eerste jaar ('toch eens kijken') wellicht halen.
Beeldtaal....lastige klus...
Of combinatie van 'dieren & avontuur qua bezoekersaantallen ook in de verste verte in de buurt kan komen van de 'mystiek' en het storytellingsconcept van Nederlands absolute bezoekersaantallen-kanon de Efteling is voor velen geen vraag.
Aan de andere kant zullen de bezoekersaantallen van het naburige 'Slagharen' - 1.4 mln volgens eigen zeggen, 500.000 volgens insiders (!) - toch al snel overtroffen moeten kunnen worden. Met daarbij overigens de wetenschap dat dit park het niet gemakkelijk heeft.
Efteling, absolute koploper....geen dieren....

Hoe mooi ook voor Emmen en de regio; de uitdaging is zonneklaar. 
Samen met de programmeringskosten van de specialisten die het actualiteitsgehalte – en dus de blijvende 'verrassingfactor' van Wildlands – moeten borgen, zullen de marketinginspanningen in de eerste jaren minimaal jaarlijks 5 mln euro  gaan kosten om het merk in de markt te zetten en de mensen te verleiden een bezoek aan Wildlands te brengen. Bij de kritikasters – ook in Emmen – die vinden dat dit project nooit met miljoenen gemeenschapsgeld zou moeten worden ondersteund, ligt het wel en wee van het park de komende jaren onder een vergrootglas. En dan hebben we het nog niet over de – volgens trendwatchers – groeiende weerstand bij het grote publiek tegen het ontnemen van de vrijheid van dieren. Ook dat vergt zorgvuldige communicatie.

De pay off ' het avontuur begint' had dus niet treffender gekozen kunnen worden.  


Reacties